Toon posts:

(Mulitboot PM8) (XP+98) Win98 wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn originele besturingssysteem is Windows XP maar nu heb ik voor het unlocken van mijn Siemens M50 Windows 98 nodig. Dus ik maak in pm8 een partitie aan voor Windows 98 (na NTFS van WinXP) Maar nu maakte hij 2x (XP+98) een c: (primary) partitie en hij starte alleen dezelfde die op active stond. Dus ik zette de win98 partitie om naar secondary. En ik stelde in boot.ini ook nog Windows 98 in. Dus ik testen:

als ik op windows 98 klik bij booten dan zegt ie dat hij shall32.dll niet kan vinden en dat ik deze opnieuw moet installeren.... en dan moet ik op toets drukken zodat hij opnieuw opstart :?

Wat moet ik nu doen om 98 te laten werken. Bootmagic kreeg ik ook niet aan de praat. Ik snap er niets meer van. Wie kan mij helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Toevoeging\\

Heb boot.ini zo ingesteld:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows 98" /fastdetect

Kan iemand mij nu helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand (kick even omdat ik het nu nodig heb omdat mijn telefoon na early bird flash moet ge-unlockt worden en ik nu zonder zit) ???

Dit gezegd hij als ik toch probeer Windows 98 op te starten:

windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand beschadigd of niet kan worden gevonden:
\system32\hal.dll
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.

Heeft nu nog niet iemand een idee?
Mod-break:

AUB niet je topic omhoog schoppen binnen 24uur. Zie Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) #not-done waarom niet.

[ Voor 0% gewijzigd door SH007 op 07-11-2002 16:08 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:19

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

nope, geen idee, ik zoe gewoon 98 er opnieuw opzetten, of een andere pc zoeken waar nog/al 98 opstaat

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het maar 1x nodig. Ik heb gehoord dat als ik win98 opstartdiskette doe en dan win intoets ik er wel in kan komen?

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
als ik het goed begrijp staan de opstartbestanden van win 98 op uw tweede partitie die je later 'niet-primary' hebt gemaakt ...
zal dus niet gaan
bij een dual boot van xp op c en win 98 op d als logisch station moeten de opstart bestanden van win98 ook op de c staan
maar zoals jij het gedaan hebt zal dit niet lukken!
want c is nfts
als je dual boot wilt met xp op c en win 98 op d die niet primary is
moet c fat zijn
boot ini zou in dat geval
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows 98"
geven zelfs als de windir van 98 op de d partitie staat
want command.com io.sys ed van win 98 staan in dat geval op de actieve c partitie

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:08

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Je kunt dit oplossen: Heb je nog een oude HD? Zet em erin als primary master. Installeer daarop Win98. Start nu de pc op van de Winxp cdrom en voer het textbased gedeelte van de setup uit. Het maakt niet uit welke partitie je selecteert, zolang je maar ervoor kiest GEEN veranderingen te laten aanbrengen in het bestandssysteem. Er wordt nu een nieuwe, werkende NT (XP) bootmanager op je mbr geparkeerd, en alles werkt weer

Suc6

Launching containers into space

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

SA -> WOS

Doe maar wat minder kicken trouwens, als je haast had was het sneller geweeat als je naar iemand toe ging die Win98 al heeft draaien :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar kan ik niet met een Windows 98 opstartdiskette even naar dos gaan en dan naar F: (daar zit hij, C:windows, D:cd-rom, E:brander) en dan win intoetsen of zou dat niet werken?

• ajouin
toch niet met een standaard opstartdiskette
misschien met een aangepaste ivm de juiste path en windir verwijzingen...

bv msdos.sys op een opstartdiskette en op normaal systeem zijn totaal verschillend

Verwijderd

Topicstarter
ajouin schreef op 07 november 2002 @ 08:51:
toch niet met een standaard opstartdiskette
misschien met een aangepaste ivm de juiste path en windir verwijzingen...

bv msdos.sys op een opstartdiskette en op normaal systeem zijn totaal verschillend
Maar in dos kan ik toch F:win.exe starten en dan moet hij het ook redden toch?

• ajouin
probeer maar eens
wedden dat ie zegt :
F: bestaat niet

in dos zie je de xp nfts partitie niet
dus normaal kent hij dan de c: toe aan uw tweede partitie

nog meer uitleg
toen je win 98 installeerde op de tweede primaire partitie had die de letter c:
dus als je in xp naar de opstartbestanden kijkt die volgens uw uitleg op f: staan
en deze eens uitleest dan staan alle verwijzingen van win 98 naar c:
lees eens f:\msdos.sys en config.sys in notepad
zegt ie WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS

als je met opstartdiskette start dan ziet ie win 98 waarschijnlijk ook op de c: partitie

misschien heb je 1 kansje
kopieer in xp f:\command.com msdos.sys io.sys config.sys en autoexec.bat
naar een diskette
en probeer hiermee op te starten
ALS dit zou lukken dan zie je de xp partitie niet en staat win98 schijnbaar op de c:

btw t' is win.com en niet win.exe

Verwijderd

Topicstarter
ajouin schreef op 07 november 2002 @ 12:15:
probeer maar eens
wedden dat ie zegt :
F: bestaat niet

in dos zie je de xp nfts partitie niet
dus normaal kent hij dan de c: toe aan uw tweede partitie

nog meer uitleg
toen je win 98 installeerde op de tweede primaire partitie had die de letter c:
dus als je in xp naar de opstartbestanden kijkt die volgens uw uitleg op f: staan
en deze eens uitleest dan staan alle verwijzingen van win 98 naar c:
lees eens f:\msdos.sys en config.sys in notepad
zegt ie WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS

als je met opstartdiskette start dan ziet ie win 98 waarschijnlijk ook op de c: partitie

misschien heb je 1 kansje
kopieer in xp f:\command.com msdos.sys io.sys config.sys en autoexec.bat
naar een diskette
en probeer hiermee op te starten
ALS dit zou lukken dan zie je de xp partitie niet en staat win98 schijnbaar op de c:

btw t' is win.com en niet win.exe
Via opstartdiskette werkte inderdaad niet. :( Hij zei dat hij geen gegevens van F: kon lezen.

Dit: " f:\command.com msdos.sys io.sys config.sys en autoexec.bat" -> deze bestanden stonden er niet eens op de F: schijf!!!!

Maar wat kan ik nu doen. :? Als ik nou f: formatteer en via opstartdiskette in dos kom en Win98 op F: installeerd. Dan kan ik als het goed is in Win98 het Bootmagic menu instellen. ;) Klopt dit en is dit een goed plan of wat zouden jullie anders doen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb 98 partitie al verwijderd. Als het zo'n probleem is dan ga ik wel even naar een ander. Thx! in ieder geval voor jullie hulp.

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:37
win98 wil alleen booten vanaf prim disk als 1e partitie .... afijn das mijn ervaring.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 15:11:
Heb 98 partitie al verwijderd. Als het zo'n probleem is dan ga ik wel even naar een ander. Thx! in ieder geval voor jullie hulp.
Hoi Djelte

Het wordt op Garthering of Tweakers niet erg gewaardeerd dat je je topic kickt binnen 24 uur, zie Kicken van je topic en omdat je die edit knop Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif niet gebruikt wordt dit gezien als kicken van je topic.

Je kan ook de edit knop gebruiken als je aanvullingen hebt op je voorgaande post.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Riemer Reinalda schreef op 07 november 2002 @ 15:59:
[...]

Hoi Djelte

Het wordt op Garthering of Tweakers niet erg gewaardeerd dat je je topic kickt binnen 24 uur, zie Kicken van je topic en omdat je die edit knop [afbeelding] niet gebruikt wordt dit gezien als kicken van je topic.

Je kan ook de edit knop gebruiken als je aanvullingen hebt op je voorgaande post.
Oke, sorry. Ik meende dat aanvulling wel apart vermeld mocht worden. Mijn exuces.
Pagina: 1