Realtime DivX / Xvid Encoding met Ogg / MP3 audio?

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
Een paar maanden terug heb ik een soortgelijke posting gedaan, maar aangezien ik het daarna zo godsgruwelijk druk kreeg is het een beetje ondergesneeuwd allemaal.

Ik was eigenlijk benieuwd naar de huidige stand van zaken m.b.t. de mogelijkheid om met behulp van bijvoorbeeld een tv kaartje realtime onder linux naar DivX / Xvid te encoden.

Wat ik nodig heb is half-PAL (360x288) video met stereo audio. Dit moet opgenomen worden in bestanden van een half uur of een uur lang, en dat een maand lang. Na deze maand mag het eerste bestand weer overschreven worden (er staat dus voortdurend 1 maand aan video op schijf).

Mijn vragen zijn:
-welke software is hier voor aan te bevelen (onderscheid makend tussen het realtime-encoder gedeelte en het 'een-maand-lang-opslaan' gedeelte)?
-Met de huidige DivX / Xvid, wat is de minimale bitrate voor VHS-kwaliteit video?
-en in mindere mate: welke hardware heb ik hier minimaal voor nodig? Ook vraag ik me af wat voor geluidskaart hier het beste voor gebruikt kan worden. Het aangeboden signaal is namelijk composiet video en gebalanceerd audio. Dus met alleen een tv-tuner kaartje ben ik er nog niet.

Qua hardware had ik zelf het volgende in gedachten:
-1 storage machine stampvol IDE schijven die aan een 3ware escalade raid controllertje hangen in RAID5
-1 snelle encoder bak met een BTTV compatible TV tuner kaartje met composiet video input . Deze machine dumpt de files via dedicated 100mbit LAN op de storage machine. De audiokaart ben ik nog niet uit.
-deze bestanden kunnen dan via het netwerk (wat aangesloten zit op een 2e netwerkkaart in de storage machine) vanaf elke willekeurige client in het LAN bekeken worden.

Een aantal van de sites die in de vorige posting aan bod kwamen zijn sinds die tijd nooit meer geupdate, dus ik weet niet of het slim is om me daar in te verdiepen aangezien de ontwikkelingen mbt linux en divx / xvid alles behalve stil hebben gestaan... Maar als er nieuwe sites / projecten enz. zijn die hier op van toepassing zijn dan hoor ik dat natuurlijk graag! :-)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 18:11
Uw vriend (mits de goede keywords): google:linux divx vcr console
Persoonlijk heb ik het progje van de eerste hit zelf gebruikt om wel een wat op te nemen, maar ze zeggen dat er ook hele web based planning systemen voor bestaan.
op freshmeat staan ook altijd wel handige pakketjes. 8)

edit:
oja, en nu ff je vraag beantwoorden 8) :
mijn (al nu weer vervangen) P3 550 met 80GB en bttv kaartje kon makkelijk divx 352x288 opnemen.

https://github.com/atoomnetmarc/

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:09
Hmm... zeg je neemt 250 kbits/sec
Een uur neemt dan 112,5 MB in beslag.
De hele dag kost dan zo'n 2.7 GB
Een hele maand zo'n 80 GB.
Dan kan in principe op 1 disk :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• iGadget
  • Laatst online: 06-07-2025
Hmmm... dan ga ik 's uit van 500kbit, inclusief audio... 160GB per maand, kan ook nog makkelijk :)

De research fase is van start... nou nog wat hardware bij elkaar sprokkelen en de juiste apps aan mekaar knopen... tips zijn welkom _/-\o_ <- vette nieuwe smiley trouwens :D

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Neem een SAA7134 kaartje met de video4linux2 drivers en de definitieve video4linux2 patches van http://www.bytesex.org/saa7134/, erg :9~ kwaliteit. Daarnaast blijven mijn adviezen gelijk aan vorige keer. ;).

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

hoe zit het met divx bekijken. ik weet dus dat het kan met verschillende players, maar hebben die de divx codec ingebiouwd ofzo? en hoe wordt het geupdate?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

offtopic: is dit iets voor een lokale tvomroep die z'n materiaal moet bewaren?
edit:
beter profilen spotten... NOB _/-\o_ ...TMF daar hebben we geen smiley voor

maar ontopic: met een AMD XP/P4 moet dit toch wel realtime kunnen... misschien kan je zelfs met minder af als je de asus compressie zou nemen of hardware mjpeg...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

hardware MJPEG kost erg veel HD ruimte, vrees ik... Anders zou ik daar ook voorstander van zijn. :).

/me loves de Pinnacle DC10+ kaartjes. :Y).

• TD-er
  • Laatst online: 14-05 21:41
erg handig dat dit nu al werkelijkheid aan het worden is.
Ik zat laatst ook te denken aan mijn divx-bak, om die de mogelijkheid te bieden ook video op te laten nemen.
Zijn er (behalve PowerVCR) onder windows ook dergelijke programma's?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

ik zag op kde.org net het volgende voorbij komen

Video4Linux Grab 0.2.2 (Development : beta) I N

Marcus Schneider <marcus dot schneider at gmx dot net>
Christoph Maiwald <christophmaiwald at web dot de>
November 6th 2002, 06:09 EST (submitted by Dre)

Description: Video4Linux Grab is a package for recording video from a Video4Linux device to an AVI file in realtime.
Features:

a linear deinterlacer (which uses the MMX instruction set of modern processors) for improving video quality;
realtime capture;
DivX compression; and
a time scheduler (like video recorders).

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op 08 november 2002 @ 12:26:
ik zag op kde.org net het volgende voorbij komen

Video4Linux Grab 0.2.2 (Development : beta) I N

Marcus Schneider <marcus dot schneider at gmx dot net>
Christoph Maiwald <christophmaiwald at web dot de>
November 6th 2002, 06:09 EST (submitted by Dre)

Description: Video4Linux Grab is a package for recording video from a Video4Linux device to an AVI file in realtime.
Features:

a linear deinterlacer (which uses the MMX instruction set of modern processors) for improving video quality;
realtime capture;
DivX compression; and
a time scheduler (like video recorders).
zit volgens mij al bij het BTTV package

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

woeii!! wat ze al niet verzinnen tegenwoordig
Pagina: 1