Toon posts:

help me PLEASE met TCP/IP

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de hele beginners tutor van tweakers.net gelezen over hoe je een netwerkie aanlegt met (in mijn geval) 2 computers. ik heb alles gedaan zoals het daar stond, het netwerkje werkt met IPX/SPX dus spelletjes doen het daarmee ook... MAAR met TCP/IP lukt het niet.. op de 1 of andere manier krijg ik dat niet voor elkaar.. de ip adressen die ik ze heb toegewezen zijn 90.0.0.1 en 90.0.0.2 voor de andere computer (die zonder internet). mis ik iets... doe ik iets fout??? bij host heb ik maar een naam ingevuld want heb verder geen idee wat ik daar moet invullen....
help me uit de ellende......

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Neem eens een goeie IP range, dus IP's die gereserveerd zijn voor LANs en niet naar buitenaf routeren.

10.*.*.* en 192.168.*.* series kun je prima gebruiken..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Pak voor de volgende ip-adressen : 192.168.0.1 en voor de andere 192.168.0.2 deze koen beide NIET voor op internet. Subnetmask 255.255.255.0

Groeten,

Reink

Murphy was an optimist

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Sowieso als ip een private ip nemen,
dus in jouw geval:
bv 10.0.0.1 en 10.0.0.2

submask van 255.255.255.0 op allebei de computers.

Wat krijg je als je de andere computer pingt?

Verwijderd

ff uitleggen voor hem....

je gaat naar start-uivoeren.... tikt daar command in.

tik ping *.*.*.* (bijv. 192.168.0.1 of 10.0.0.1) in en wat krijg je dan. *.*.*.* is dus IP adres andere comp. ;)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

..en als je een naam wil geven aan je PC's kun je die entries in je hosts-file opnemen.

Dus bijv.

localhost 127.0.0.1
enterprise 192.168.0.1
voyager 192.168.0.2
ds-9 192.168.0.3
excelsior 192.168.0.4

trekkie? hoezo? >:)

webservertje: [url="http://voyager/"]http://voyager/[/url] of http://192.168.0.2 (alleen intern)

ICQ mag ook..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
zal het es proberen.. :)
tot straks :)
bedankt voor de snelle reacties..

Verwijderd

Topicstarter
ok, heb de computers 10.0.0.1 en 10.0.0.2 gegeven en daarna gepingt.. maar het werkt nog steeds niet. dit krijg ik als ik van 10.0.0.1 naar 10.0.0.2 wil pingen.

4 keer "doelhost niet berijkbaar"
pingstatestieken. 4 verzonden 0 ontvangen 100% verlies.
routertijd in ms. minimum maximum alles 0

pingen van 10.0.0.1 naar 10.0.0.1 wou ook niet.
pingen van 10.0.0.2 naar 10.0.0.2 wou wel...

ik snap er niets meer van :'(

Verwijderd

Nou, dan weet je dus al waar de fout ligt...
bij 10.0.0.1

zitten ze allebei op hetzelfde subnetmask? (hoeft niet perse 255.255.255.0 te zijn, kan ook 255.255.0.0 zijn)

verder alle netwerk-instellingen hetzelfde bij beide peecees? (behalve dan het ip (duh):))

Verwijderd

Topicstarter
alle instellingen zijn bij beide computers hetzelfde.. 255.255.255.0 gebruik ik. enige verschil zijn host naam en ip.

host naam hetzelfde werkt ook niet.

Verwijderd

Kun je bij de andere peecee op zn shares komen?
(zitten ze allebei in dezelfde workgroup?)

Verwijderd

Topicstarter
werkgroep naam is bij allerbij het zelfde.. als dat is wat je bedoelt.
maar wat bedoel je met op de shares komen.. hoe kan ik dat zien???
ben newbie ;)

als je met shares bedoelt de gedeelde files, kan dat wel met IPX/SPX en met netbuei (of zoiets) :) maat niet met TCP/IP

Verwijderd

Mja, dat bedoelde ik dus :)

Vreemd dan...
probeer es een ftp of webserver te draaien op een bak en dan met de andere proberen erop te komen...?

Verwijderd

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>probeer es een ftp of webserver te draaien op een bak[/quote]das makkelijker gezegd dan gedaan :) :) maareuhhhhh bedoel je gewoon ff apache instaleren en die gaan draaien..
is er echt geen andere manier om dit op te lossen???
/me denkt dat het nu wel heel ingewikkeld gaat worden

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je echt ipx nodig voor je games?

Reinstall eerst tcp/ip voor je nic op 10.0.0.1.
Kijk dan of je 'm daar lokaal op dat adres kan pingen.
Neem voor elke PC een andere hostname, maar wel in dezelfde werkgroep.

maak eventueel een host-file aan.
Voorbeeld staat in C:\windows\hosts.sam, en zet daar je hostnames in.

http://www.wown.com/

Verwijderd

Als je kunt ftp'en naar die bak, is er nl niks aan de hand :)

Anders zou ik het ook niet weten, sorry

Verwijderd

Topicstarter
ff ICQ opnieuw instaleren.. (vanmiddag net windows er opnieuw opgezet)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 01:04 schreef JM het volgende:
Als je kunt ftp'en naar die bak, is er nl niks aan de hand :)[/quote]FTP over Netbeui zeker...

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Ehhhm, voordat we allemaal extreem intelligent ?!?!?! gaan doen, controleer ook ff of je NIC wel een binding heeft met TCP/IP. Het lijkt er namelijk op (omdat je op 10.0.0.1 je eigen ip niet kan pingen) dat TCP/IP uberhaupt niet functioneert. If so:
verbinden maar!!!
If not: verwijder eerst TCP/IP en je hele NIC -> reinstall NIC, reinstall TCP/IP zonder IPX en NetBeui bagger...

Dan nogmaals pingen

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>FTP over Netbeui zeker...[/quote]Nee, juist niet

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 01:18 schreef Qman het volgende:
Ehhhm, voordat we allemaal extreem intelligent ?!?!?! gaan doen, controleer ook ff of je NIC wel een binding heeft met TCP/IP. Het lijkt er namelijk op (omdat je op 10.0.0.1 je eigen ip niet kan pingen) dat TCP/IP uberhaupt niet functioneert.[/quote]Dat is de enige oplossing die nu nog over blijft maar localhost doet het wel en hij kan er wel mee op internet..raar.

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> ..en als je een naam wil geven aan je PC's kun je die entries in je hosts-file opnemen.
Dus bijv.

localhost 127.0.0.1
enterprise 192.168.0.1
voyager 192.168.0.2
ds-9 192.168.0.3
excelsior 192.168.0.4[/quote]Op welke computer moet je dit instellen en wat heb je er aan? Moet dit in c:windowshosts ? Je kunt toch altijd al een naam geven aan je pc gewoon via netwerkomgeving?

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op elke bak in je netwerk.
'zoekt' een stuk sneller.

Tis wel makkelijk, als je aan het pingen op je eigen LAN bent.
Daarnaast kun je het als alias gebruiken voor je webserver(s), dus [url="http://voyager/"]http://voyager/[/url] ipv het hele IP.

Ook voor tools als nbtstat, netstat, net, traceroute (al je DOS networking tools die met TCP/IP werken) is het makkelijker dan IP's onthouden.

Verwijderd

instaleer eens een netbeui protocol op bijde dan kan je zien of de kabel wel goed is instaleer netbeui en ping de ander dan nog een keer

• mrFreeZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-05-2025
Misschien een domme vraag, maarrehhm, hoe knoop jij die 2 pc's aan elkaar ?

Wat voor een soort kabel gebruik je?, UTP (soort grote telefoonplug) of COAX met BNC connectortjes (soort metalen draaiconnector) ?

Like this yall...

Verwijderd

Topicstarter
ok ben nu al een stuk verder, pingen van en naar elke computer lukt nu op de adressen 10.0.0.1 en 10.0.0.2 ook dankzij de hulp via icq van BackSlash32 32 gister avond/nacht
ik had de kaarten + drivers geinstaleerd dus het moest werken, alleen pakte die op de een of andere manier steeds een onbekend ip adres.. dus heb ik de drivers nog maar eens geinstaleerd over de oude heen en nu doet ie het...
hij pingt nu goed over en weer.. de gedeelde files zijn bij elkaar te lezen dus blijkbaar werkt het nu.. :) :)
nu ga ik nog ff kijken of de games het nu ook doen...
iig bedankt voor alle reacties.. :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 november 2000 23:04 schreef shadax het volgende:
Sowieso als ip een private ip nemen,
dus in jouw geval:
bv 10.0.0.1 en 10.0.0.2

submask van 255.255.255.0 op allebei de computers.

Wat krijg je als je de andere computer pingt?[/quote]Laat hem lekker 192 adressen gebruiken (classe C) want de 10 range is eigenlijk Classe A.. Het maakt niet uit, maar het staat wel netter :)

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 00:25 schreef JM het volgende:
Nou, dan weet je dus al waar de fout ligt...
bij 10.0.0.1

zitten ze allebei op hetzelfde subnetmask? (hoeft niet perse 255.255.255.0 te zijn, kan ook 255.255.0.0 zijn)[/quote]Het ligt inderdaad aan 10.0.0.1, maar wat je daarna veronderstelt is onzin (sorry)
Want localhost pingen is helemaal niet afhankelijk van het subnet waar je inzit
Als je localhost niet kan ping is je TCP/IP niet goed geinstalleerd.. of misschien heb je hardware problemen

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 15:53 schreef dicaprio het volgende:
dus heb ik de drivers nog maar eens geinstaleerd over de oude heen en nu doet ie het...
hij pingt nu goed over en weer.. de gedeelde files zijn bij elkaar te lezen dus blijkbaar werkt het nu.. :) :)[/quote]..en weer verlaat een tevreden klant het winkeltje ;)

Tweakers voor elkaar !

Verwijderd

hubje, lmfd utp
Pagina: 1