[Excel] Celnr weergeven ipv Celinhoud

Pagina: 1
Acties:
  • 2.980 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaGroninger
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06-2025
Ik gebruik nu de functie Hor.Zoeken, dan word het resultaat van de inhoud van de gevonden cel weergegeven, maar ik wil dat Het Celnr word weergegeven waar de waarde staat die ik zoek.
dus: ik zoek naar bijvoorbeeld 8-okt, dan moet die niet 8-okt als resultaat weergeven, maar de cel waar dat in staat.

waarom ik dit wil weten, ik heb een Excel opdr. voor het vak Logistiek.
en ik moet met data rekenen, maar dus met werkdagen, en niet de dagen in het weekend, ik moet met levertijden rekeninghouden, en dan dus bijvoorbeeld, vanaf 8-oktober, 2 dagen terugrekenen, nou valt er in mijn geval een weekend tussen, dus moet ik niet 6-oktober, maar 4-oktober als uitkomst hebben.

en als ik dan het CELnr heb, dan kan ik met de formule VERSCHUIVING (OFFSET in het engels), vanaf die cel 2 cellen naar links terugrekenen.

dus ik hoop dat iemand me kan helpen, ik word hiet niet echt vrolijk van. 8)7

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Op de cel klikken en dan boven in die balk kijken :?

Omelette du fromage!

• marcel067
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-03 17:24
is eht een oplossing om de weekend dagen niet in het rijtje op te nemen? MM

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 13:42

Barca

In Search Of Sunrise

Edit: Ik lulde :( Ik zoek even verder.

Edit again: Ik zat te kijken naar de CEL en ADRES functie maar volgens mij is dit niet mogelijk in Excel, hmmm.

• marcel067
het is me wel gelukt om van 8 oktober twee cellen vanaf te trekken, het resultaat was dan ook 4 oktober (dat was toch de bedoeling?). Maar niet met die verschuivingsfunctie van je.
Ik heb een rij datums ingevoerd, de weekenden eruit gehaald, zoekwaarde ingevoerd in cel E4, functie zoeken toegepast (waarde uit E4-2 zoeken in matrix).

Zie ook http://members.chello.nl/w.maas3/excelvoortweaker.xls, als dat werkt tenminste. MM

• DaGroninger
thanx Marcel067
ik zal er eens naar kijken, de rij data zonder de weekenden dat had ik zelf dus ook al.

• DaGroninger
aaaaaah, bij mij gaat die dan dus de waarde er van aftrekken ipv de cellen.

• DaGroninger
ik heb nu die zoekcel van jouw gekopieerd naar de cellen in mijn werkblad waar ik de formule nodig had, toen de formule aangepast, maar bij mij wil die alleen met -1, -2 of -3
als ik lager dan 3 ga dan houd die dezelfde waarde als -3 stom he.

• DaGroninger
hmm bij nader inzien, werkt jouw formule niet, hij lijkt het wel te doen, probeer het maar eens met 4 dagen, je zal zien dat die de waarde 4 ervan aftrekt en naar 4 oktober gaat.

• marcel067
Tja, dat de formule niet perfect was had ik al door :). Misschien dat we er komen met meer details. MM

Verwijderd

kun je effe je excel bestandje ergens neerzetten dan kan ik zien wat je doet.

• DaGroninger
http://members.home.nl/msardjoe/opdr5MPStest.xls

het gaat om de cellen in het Donker blaauw, op het 1e blad.

Verwijderd

Kun je me nog even in het heel kort uitleggen wat je nu op de plaats wil hebben van cel nummer G59 t/m G61
Je gebruikt daar het commando zoeken. Wat wil je precies zoeken en wat wil je terugkrijgen?

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-03 13:42

Barca

In Search Of Sunrise

Verwijderd schreef op 07 November 2002 @ 21:39:Wat wil je precies zoeken en wat wil je terugkrijgen?
In de eerste post wordt gezegd: "maar ik wil dat Het Celnr word weergegeven waar de waarde staat die ik zoek."

Er is dus een ZOEKEN/HLOOKUP/VLOOKUP/whatever functie die een bepaalde waarde weergeeft die in een tabel staat. Welnu, deze waarde wil de gebruiker niet als gewoon dezelfde waarde als die in de cel staat hebben, maar hij wil dat het CELNUMMER van het vakje waarin het resultaat staat wordt weergegeven.

Dus stel dat in A1 tot A7 en daarnaast in B1 tot B7 het volgende staat:
Dit 1
Is 2
Een 3
Grote 4
Mooie 5
Leuke 6
Test 7

In C1 staat de formule =VERT.ZOEKEN("Grote",A1:B7,2,0)

Dan is het resultaat: 4
Maar de gebruiker wil als resultaat het celnummer waarin het resultaat staat, namelijk B4. Dat kan ik er uit opmaken. ;)

Verwijderd

DaGroninger: je schrijft dat je Horiz.zoeken gebruikt om een datum op te zoeken, maar in jouw bestand dat ik zojuist globaal heb bekeken, zie ik nergens een Horiz.zoekenfunctie staan.
Geef eens een voorbeeld van hoe en waar je die functie gebruikt, want dat is wel nodig om gericht antwoord te kunnen geven.

• DaGroninger
Ja daarboven stond dat ja, maar als je verder hebt gelezen, dan staat hier in het topic dat je naar de DONKER BLAAUWE cellen moet kijken. nu gebruik ik daar de functie zoeken. Omdat Marcel067 dacht de oplossing te hebben, het is dus niet zo. maar de zoekfunctie doet er niet toe. het gaat erom wat Barca zegt, hoe krijg je het celnummer te zien waar het resultaat in staat.

Verwijderd

Tja, als dat het probleem maar is. Uitgaande van het vb. van Barca:
=adres(vergelijken("Grote";A1:A7;0);2;4)
Dat is toch maar gewoon gebruik maken van de basisfucties van Excel?
Als je in de helpfunctie van Excel had gekeken had je het ook kunnen vinden.

Verwijderd

Weliicht is het voor de oplossing van jouw probleem handiger om niet de door mij hierboven vermelde functie te gebruiken, maar te controleren welke dag jouw (normaal gebruikte) berekening als uitkomst geeft en aan de hand daarvan 1 of 2 dagen bij die uitkomst op te tellen (of ervan af te trekken, al naargelang je wenst).

• DaGroninger
Wat denk je? ik heb die hele helpfunctie uitgeplozen, maar zoek maar eens op Cel weergeven. dan krijg je dat er niet uit hoor.

• DaGroninger
wat je met die vergelijken functie nou aan het doen bent snap ik ook niet helemaal, als je een voorbeeldje hebt.
maar te controleren welke dag jouw (normaal gebruikte) berekening als uitkomst geeft en aan de hand daarvan 1 of 2 dagen bij die uitkomst op te tellen (of ervan af te trekken, al naargelang je wenst).
erm dat doe ik toch al met de zoekfunctie.

• DaGroninger
met die functie wat je nu doet krijg je alleen een rijnummer eruit volgens mij,
kolom hou je altijd op 2. zie voorbeeld Barca, wat ik eruit wil hebben.

• DaGroninger
=ADRES(63;VERGELIJKEN(H3;G63:V63;0);4)
krijg ik als uitkomst G63, terwijl de kolom M moet zijn en niet G.

Verwijderd

Nou nou, 3 berichten op 10 minuten van DaGroninger.
Geplaatst door DaGroninger:
Wat denk je? ik heb die hele helpfunctie uitgeplozen, maar zoek maar eens op cel weergeven, dan krijg je dat er niet uit hoor.
Als je in Help de functies bekijkt, dan kom je automatisch de functie(s) tegen die je nodig hebt. Dit terzijde.
Geplaatst door DaGroninger
Wat je met die vergelijken functie nou aan het doen bent snap ik ook niet helemaal, als je een voorbeeldje hebt.
Dat voorbeeldje staat in mijn bericht van 9/11-14:08 uur.
Daar heb ik letterlijk antwoord gegeven op de vraag die jij (en Barca) stelden. De daar vermelde functie geeft als uitkomst B4, waarmee zowel de kolom ( B ) als het rijnummer (4) en dus de plaats van de cel bepaald is. Natuurlijk heb ik in die functie de B-kolom als een gegeven beschouwd, want in de vraagstelling werd gesteld dat het resultaat uit die kolom moest komen!!!
Ik had jou reeds op 8/11 een pasklare oplossing aan de hand willen doen, maar ik had uitleg bij jouw werkblad nodig (zie mijn bericht van 8/11). Je was echter niet bereid die te geven, je schreef dat het volstond om op de vraag van Barca te antwoorden. Welnu, dat heb ik gedaan.

Reactie op jouw laatste bericht: als je als uitkomst een datum hebt, dan kun je op basis van die datum dagen terug- of verder rekenen en bijbehorende cellen zoeken.

Het zal je duidelijk zijn dat ik op dit probleem niet verder inga, maar na wat ik er over heb geschreven moet het voor jou of anderen eenvoudig zijn een oplossing te vinden.

• DaGroninger
erm, 7 november, dag voor het bericht van Barca, staat toch echt een link naar mijn werkblad.

maar ja: The truth is outhere (but where?) 8)7

• DaGroninger
8.9 op m'n practica, 9.4 op tentamen, hoogste van de klas, dus zo onnozel was ik ook weer niet he :P
Pagina: 1