[Debian] Werkt een PCI USB-kaart zonder problemen?

Pagina: 1
Acties:

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 09:02
Ik wist niet direct waar ik dit moest vragen. Maar ik wou dus weten of een PCI USB-kaart gewoon werkt onder Linux zoals de USB-poorten op een mobo. Of heeft iedere kaart een specifieke driver nodig?
Ik twijfel namelijk om een USB- of Ethernet-modem te nemen. De Ethernet-modems zijn nogal duur en dus zou ik opteren voor USB. Maar m'n toekomstig routertje heeft wel geen USB-aansluitingen.

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:30
Volgens mij werkt het gewoon. Ik heb zo'n kaart een tijdje geleden gekkocht voor mijn web servertje en volgens mij werd de eraan hangende web cam wel herkend. Maar dat weet ik niet zeker. Heb eens op het doosje gekeken en onder windows zou hij zo moeten werken zonder drivers, ik denk dus onder linux helemaal.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 17:02

Sick Nick

Drop the top!

Ik zou qua modem zeker een ethernet modem pakken, die zijn veel praktischer. Zowel qua aansluiten op je gewone pc (netwerk kaartje inpluggen en werken, zelfs met hele oude pc's werkt dat) als met een router. En aangezien je waarschijnlijk toch verwacht een router te nemen zou ik helemaal voor de ethernet modem gaan.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zo'n kaartje is (voor een OS) volgens mij precies hetzelfde als een onboard usb controller. Die onboard controller zit ook gewoon op de pci bus.. het gaat er dus meer om of de chipset van het usb ding wel ondersteund wordt..

Verwijderd

Hier werkt het prima, beter zelfs dan die onboard controllers van VIA. Ik hoefde alleen maar een andere module te laden en vlammen maar. Ook over het modem heb ik absoluut geen klachten. Hij ziet er niet uit maar dat is dan ook het enige.

Ik heb ervoor gekozen omdat het goedkoop was maar ben eigenlijk supertevreden over dat ding. Behalve dan dat ie er niet uitziet maar ik dompel hem binnekort wel in een verfbadje.

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Mijn advies, neem een Ethernet Modem als je wil Linuxen. USB-modems zijn aan de praat te krijgen, maar dat gaat niet zonder de nodige moeite... Zoek maar eens op m'n usernaam en je ziet wat ik er allemaal voor heb moeten doen.

Die USB-modem heeft me al meer gekost dan die €50,- verschil met het ethernetmodem, maar ik zal het van de positieve kant bekijken, ik heb er wel veel van geleerd... ;)

Maar, ik heb zelf ook zo'n kaartje, en dat werkt zonder problemen. Wel moet je zorgen dat je UBS-support in de kernel hebt, maar dat moet je ook voor de aansluitingen die direct op je moederbord zitten. Dus zo'n kaartje maakt geen verschil

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Heb je niet (veel) hogere latencies door die usb <=> ethernet conversie :?

Dat zou voor mij zeker een reden zijn om voor de ethernet optie te gaan tevens omdat ik nog zat kaartjes heb liggen en van usb weinig tot geen dingen.

En die pci-kaartjes zullen zich net zo gedragen alsof het onboard zat ... Enige probleem is zoals al gerept werdt de chipset van die dingen en de daarbij behorende usb-driver .. dus ohci, uhci, usb-uhci etc.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• D-Three
Bedankt iedereen voor de info. Alleen ben ik nu nog meer beginnen twijfelen tussen een USB en Ethernet-modem. :( :D :P Zo'n grote hulp zijn jullie nu dus ook weer niet hé ;)

Ok, ff serieus, TheBigBug, ik zal dat dan direct eens lezen. Misschien zal ik daardoor toch maar voor die Ethernet-modem gaan...
imdos schreef op 07 november 2002 @ 11:04:
Heb je niet (veel) hogere latencies door die usb <=> ethernet conversie :?
Wat bedoel je hier precies mee?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

Laagvliegerke schreef op 07 november 2002 @ 20:20:

[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Hoge ping.
Slecht als je online UT en MOHAA wilt spelen bijvoorbeeld...

Verwijderd

Valium schreef op 07 november 2002 @ 20:32:
[...]

Hoge ping.
Slecht als je online UT en MOHAA wilt spelen bijvoorbeeld...
Dat heeft niets met het interface te maken.

Maareh Laagvliegerke,
een oude PC met een moderne USB-PCI kaart kan best wel moeilijk combineren. Ik heb het hier ook geprobeerd met oude SuperSocket 7 en ook een Socket 5 Pentium-1 klasse moederbordjes, maar dat ging niet echt vlekkeloos. Misschien ook omdat dat kaartje maar liefst 3 IRQ's wilde hebben.

(AGP+PCI hebben samen maar 4 Irq's te verdelen. VGA+Ethernetkaart+USB geeft 5 IRQ's. Aangezien oudere systemen wat slecht met IRQ sharing omgaan, daar kan het wel aan gelegen hebben.)

Dat was dus niet stabiel te krijgen, nu draait het op een Asus P5A met onboard USB en een K6-2/500 CPU, dat gaat wel goed.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 22:05:
[...]

Dat heeft niets met het interface te maken.
weet je dat wel zeker? Want volgens mij kan er best wel wat van waar zijn.. een normale ethernetkaart zit immers direct op de pci bus, terwijl een usb netwerkkaart eerst via de usb controller gaat en dan pas naar de pci bus.. zit dus wel een 'tussenstation' extra tussen.. wat misschien in theorie voor iets hogere latency kan zorgen.. maar of dat ook merkbaar is zou ik niet weten..

• D-Three
Een USB-netwerkkaart is inderdaad trager dan een "gewone" netwerkkaart. Maar ik snap niet goed wat een USB-netwerkkaart te maken heeft met dit?

• D-Three
Nog ff dit:
TheBigBug schreef op 07 november 2002 @ 10:59:
Die USB-modem heeft me al meer gekost dan die €50,- verschil met het ethernetmodem
Is het prijsverschil in Nederland maar €50?
De Asus USB-modem die ik hier kan kopen kost € 55,30 EUR
De ethernet-modem (Altacatel Speed Touch Home PSTN) kost € 159,00
Dat is dus wel een groter prijsverschil! :P Ben ik nu gierig of niet? ;)
Pagina: 1