Verloop van laptop IDE naar gewone IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03 20:10
Goed het zit dus zo:

deze menjeer heeft een laptop met rotte DVD speler,
nu wil ik een verloop maken van laptop ide naar gewoon, zodat ik op die vrij gekomen poort, een normale cdrom of HD kan aansluiten.

ik heb foto's gemaakt van het type connector, maar ben even kwijt waar ik die kan posten, en ik heb de searchgebruikt maar is een oud topic en veel van die topics gaan net andersom (laptop HD op pc aansluiten)

dus brul ff waar ik pics kan zetten, dan upload ik ze ff.

extra info:

van de site van toshiba:

ATAPI
Connector A 50-pin ATAPI interface connector is found at the rear of the SD-C2202 DVD-ROM drive. Connecting cable should use Japan Aviation Electronics Industry Limited KX15-50KLD L or equivalent connector.

Table 1.Interface Pin Assignments

PIN NO. I/O SIGNAL NAME PIN NO. I/O SIGNAL NAME
1 O Audio L-CH 2 O Audio R-CH
3 Audio Ground 4 Digital Ground
5 I /RESET 6 I/O DD8
7 I/O DD7 8 I/O DD9
9 I/O DD6 10 I/O DD10
11 I/O DD5 12 I/O DD11
13 I/O DD4 14 I/O DD12
15 I/O DD3 16 I/O DD13
17 I/O DD2 18 I/O DD14
19 I/O DD1 20 I/O DD15
21 I/O DD0 22 O DMARQ
23 Digital Ground 24 I /DIOR: / HDMARDT: HSTROBE
25 I /DIOW:STOP 26 Digital Ground
27 O IORDY: / DDMARDY: DSTROBE 28 I /DMACK
29 O INTRQ 30 O /IOCS16
31 I DA1 32 I/O /PDIAG
33 I DA0 34 I DA2
35 I /CS1FX 36 I /CS3FX
37 I/O /DASP 38 I +5V (Motor)
39 I +5V (Motor) 40 I +5V (Motor)
41 I +5V (Logic) 42 I +5V (Logic)
43 Ground 44 Ground
45 Ground 46 Ground
47 I CSEL 48 Ground
49 Vendor Unique 50 I Vender Unique

Dan zit er een verloop stukje bij van de uitgang van mijn DVD naar een 40 pins connector die vanbinnen in mijn laptop past.

is er btw ook een manier hoe ik test wat kapot is?
want mijn DVD word wel herkend, maar speelt niet meer.
is nu mijn DVD kapot of mijn IDE controller?
hoe kan ik dit controleren?

• Jackbq
oke het type connector is een 50 Pin ATAPI weet ik ondertussen,
is er een converter voor dit naar normale IDE, zodat ik dus een standaard IDE apperaat (cdrom of HD ofzo) op mijn laptop kan aansluiten?

Verwijderd

op laupro is een inkoopactie bezig van laptop hdd -> IDE en van laptop cd/dvd -> IDE converters. als je de laptop cdspeler port wilt gebruiken moet je dus de tweede hebben.

• Jackbq
wat is laupro? ken ik niet geloof ik (erg??)

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22

mr_petit

opperprutser

om die dvd te testen (m.b.t. die controller) heb je zoiets nodig:

Afbeeldingslocatie: http://shop.dunnet.nl/dunnet/prod/shopgraph/106678-N-1.jpg

(maar dat wist je al)
Kost iets van €11 ex btw bij dunnet.
als je je dvd op een normale pc aansluit, en hij werkt ligt het dus aan je controller 8)7

Andersom heb ik nog nooit gezien.

Maar als ik het goed begrijp wil diegene dus een laptop met een gat aan de zijkant/voorkant waaruit een normale ide kabel komt? (en een voedingsconnector)

Dan moet je waarschijnlijk wel uitkijken met de stroomvoorziening; laptop onderdelen slurpen veel minder stroom dan standaard desktop units.

als je het printje van mijn voorbeeldje goed zou kunnen bekijken zou je misschien zelf iets andersom kunnen solderen (het werkt natuurlijk 2 kanten op)

edit:

te laat

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

laupro.nl is een incoopactie site voor GoTters.

omsolderen is niet nodig, een IDE kabel heeft aan allebei de kanten dezelfde connector, zo ook voor laptop cd-rom kabeltjes. je hoeft dus alleen de molex (=powerconnector) te vervangen door een voedingskabel die je achterin de cd-rom doet. je moet er wel op letten dat een laptop cd/hd alleen maar 5 volt gebruikt, een gewone hd/cd mag ook gebruik maken van 12 volt. (gele draad van de stroomkabel)

• Jackbq
wist ik dus nog niet weer wat geleerd op deze bijzonder regenachtige avond :)

die converters op die site, zijn alleen om een laptop cd/HD op je PC aan te sluiten , niet andersom dus...

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-03 09:36
Ik denk dat hij een omgekkerde bedoelt diegenen die bij luapro zijn kunnen van laptop ide naar pc ide niet andersom. Hij wil volgens mij aan zijn laptop een normale pc HD hangen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

jackel7007 schreef op 06 november 2002 @ 19:31:
wist ik dus nog niet weer wat geleerd op deze bijzonder regenachtige avond :)

die converters op die site, zijn alleen om een laptop cd/HD op je PC aan te sluiten , niet andersom dus...
dat kan wel zo zijn, maar een stroomdraadje blijft een stroomdraadje, je kan in allebei de richtingen stroom erdoor gooien, dus dan nog: je hoeft niets om te solderen behalve de stroomaansluiting omdat die moet passen op een gewone cd-rom. en die 12 volt (kan je op dat fotootje ook zien, er lopen 2 van de 4 draden naar de stroomconnector) is denk ik wel een probleem, ik weet niet precies welke onderdelen van de speler op 12 volt draaien, misschien is het alleen maar de lade ofzo die op 12 volt draait ( het open en dicht maken van de speler dus) maar als de motor om de cd rond te draaien ook op 12 volt werkt wordt het best wel lastig, misschien dat je de 12 volt van een andere voeding kan halen... vergeet dan niet om de min-polen van de voedingen met elkaar te verbinden (anders kan de hardware raar gaan doen)

• Jackbq
hmm ik wacht wel even tot de HCC dan kijk ik wel, heb zoiets liever even in mijn handen om te checken of het past enzo, U'll never know...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 19:41:
[...]

dat kan wel zo zijn, maar een stroomdraadje blijft een stroomdraadje, je kan in allebei de richtingen stroom erdoor gooien, dus dan nog: je hoeft niets om te solderen behalve de stroomaansluiting omdat die moet passen op een gewone cd-rom. en die 12 volt (kan je op dat fotootje ook zien, er lopen 2 van de 4 draden naar de stroomconnector) is denk ik wel een probleem, ik weet niet precies welke onderdelen van de speler op 12 volt draaien, misschien is het alleen maar de lade ofzo die op 12 volt draait ( het open en dicht maken van de speler dus) maar als de motor om de cd rond te draaien ook op 12 volt werkt wordt het best wel lastig, misschien dat je de 12 volt van een andere voeding kan halen... vergeet dan niet om de min-polen van de voedingen met elkaar te verbinden (anders kan de hardware raar gaan doen)
dat werkt niet als er zo'n 'subD' achtig ide geval intern zit.
of je moet een contrastekker kunnen versieren.
Als het een vast ingebouwde dvd is zou er wel eens zo'n mini ide in kunnen zitten (en dan kan het dus wel (zowel mannelijk als vrouwlijk mini ide moet aan te komen zijn)

"man is not truly one, but truly two,"

• Jackbq
ja en hoe kan ik dat zien ???

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb laatst zo'n kabel gemaakt met behulp van een connector van een kapotte laptop HD. Dus de connector eraf gesloopt, en deze aan een IDE kabel gesoldeerd. En dit werkt. Zodoende kon ik een CDROM aansluiten om wat data over te pompen. Alleen is zoiets niet kant-en-klaar in de winkel te koop... maar het werkt zeker aangezien een laptop IDE controller gewoon ATAPI compatible is. Via deze zelfgemaakte kabel kan je zelfs weer een Laptop HD aansluiten met een verloop ;)

Concrete Loop Watercooling

• Jackbq
hmm kijk dat wil ik graag horen :D hoe heb jij dat gedaan met je 12 volt bron? waar haal je dat vandaan?
en heb je pics? *kuch* en een schema? Ik heb ook zo'n connector en ook nog een gewone IDE kabel die kapoetoo mag, dus dan kank da zo maken :)

als jij mij even het schema geeft...

• FreeRider
Wat ik heb gedaan (ik heb geen schema) : Ik heb van de kant van de IDE kabel die in de laptop moest komen de connector afgeknipt, vervolgens tussen alle draadjes 2 cm ingeknipt en al deze draadjes gestript en vertind. Vervolgens heb ik een 3,5 -> 2,5 converter op de laatste connector van de kabel gezet en daarin de HD connector van de oude laptop HD gezet. Zodoende kan je met een multimeter alle lijnen doorpiepen, en deze vervolgens 1 voor 1 aan de connector solderen. Het doorpiepen is heel simpel: je pakt pin 1 van de kabel en zet de ene pool van de multimeter daar op, en vervolgens ga je met de andere pool van de multimeter alle pinnetjes af op de losse connector. Waar je "piep" hoort ;) soldeer je 'm vast.
Zo gezegd zo gedaan (3 uur werk) en getest. En het werkt !

12V haal je gewoon van een losse AT(X) voeding. Bij ATX moet je effe brugjes maken tussen oranje en aarde en groen en aarde, zodat deze aangaat.

• Jackbq
ja maar je zit dus altijd met die extra voeding, een 12 volt trafo zou ook moeten werken dus? :)

en het kan dus eigenlijk ook zonder die convertor ertussen, want ik heb geen converter :)
dus ik zou even een schema moeten hebben ..........

• FreeRider
jackel7007 schreef op 06 november 2002 @ 22:35:
ja maar je zit dus altijd met die extra voeding, een 12 volt trafo zou ook moeten werken dus? :)

en het kan dus eigenlijk ook zonder die convertor ertussen, want ik heb geen converter :)
dus ik zou even een schema moeten hebben ..........
Yup, je hebt altijd die extra voeding nodig. 2,5 inch schijven werken op 5V, terwijl 3,5 en 5,1/4 apparaten zowel 5V als 12V moeten hebben.

Ik heb de convertor gebruikt om het uit te meten, daarna heb je hem niet meer nodig (tenzij je via de kabel een 2,5 inch schijf aan wilt sluiten)

• FreeRider
Ik heb effe wat foto's gemaakt, als je goed kijkt zie je hoe ik het gesoldeerd heb.

pic 1
pic 2

Beide plaatjes zijn 550 KB...

• Jackbq
Je wil het zeker niet nog eens uitmeten? :)
en even in een spreadsheet ofzo zetten?

• FreeRider
jackel7007 schreef op 07 november 2002 @ 21:47:
Je wil het zeker niet nog eens uitmeten? :)
en even in een spreadsheet ofzo zetten?
Nog een foto van de hele kabel (en verloop)... moet duidelijk zijn zo denk ik...

• Jackbq
goed dit is dus voor mij de verkeerde kabel, wat ik wil is dat er uit mijn laptop een IDE kabel komt (uit het gat van de DVD speler die kapot is) en dat ik op die kabel 1 of 2 externe drives kan aansluiten, cdrom DVD of HD whatever.

Dus ik moet een verloop maken, van laptop IDE naar gewone IDE kabel.

Ik wil dus een gewone IDE kabel nemen, daarvan knip ik de onderkant af (die connector die normaal op je mobo gaat) die draadjes haal ik wat uit elkaar en strip ik een stukje,

Dit wil ik dan gaan vastsolderen op een 40 pin's connector (die heb ik al) die in mijn laptop past.

Maar hoe kom ik er nu achter welke laptop IDE pin met gewone IDe pin verbonden moet worden.

IS er ergens een schema hiervan?
of van beide connectors een pin out zodat ik zelf een schema kan maken?

Ik heb eigenlijk geen idee hoe je zo'n laptop IDE connector noemt dus ik kan niet zoeken op pin out...

• Jackbq
heb nog 2 brakke pics gevonden,

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jackel/images/connector%20compleet.JPG

de linkse connector gaat in de laptop en de rechtse in de dvd die erin zat,
aan de linkse zitten aan de achterkant kleine pins waarop ik zou kunnen solderen.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jackel/images/connector%20laptop%20kant.JPG

Op deze pic zie je (wazig) de kant waarvan ik de pinout teweten moet komen,
als ik dit weet kan ik dit verglijken met een normale ide pinout en mijn soldeermachine starten :)

Alleen ik heb geen idee hoe deze kant heet.
weet iemand dit? of heeft iemand een schema (pin out) van deze connector?

• Jackbq
nog een laatste kick dan maar, kan niemand mij helpen aan die naam van die connector, dat maakt de zoektoch naar een pinout nogal wat easyer...

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-03 01:06
Als ik me goed herinner heb ik thuis nog wel een verloop van laptop ide naar een normale ide liggen. Die komt uit een Digital Multia minipc. Erg vaag ding met een mix van laptopspul en scsi...

Het is dus een kabeltje waar de "laptopstekker" op het moederbord gaat en de normale ide in de hd/cdrom. Alleen data en geen power, stroom moet je dus zelf regelen via een adapter oid.

Als je hem wil hebben mag je me mailen :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-03 01:06
Eeehh....

* Vorlon kijkt nog eens goed naar pics...

Hmm, dit is volgens mij een andere connector... Schroef die dvd een los aan de achterkant, grote kans dat daar nog zo'n verloopstekker zit. Mijn toshiba tecra heeft namelijk ook van zulke connectors in de wisselbay zitten. (Daar kan cd en fdd in)...

En aan de laptopkant zit dit direct op het moederbord of zitten daar ook nog verloopstekkers tussen??

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Jackbq
volgens mij zit het daar direct op het moederbord,
en dat wat je op de foto ziet is wat in de dvd zit als je em open schroeft.

het idee is dat ik een gewone IDE drive, op de connector op me laptop mobo aansluit.

• Jackbq
oke ik heb mijn cam weer terug dus ff paar betere pics gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/asdoij.JPG

Oke dit is dus de connector die vanbinnen in mijn laptop op mijn mobo past

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/asdoij1.JPG

Dit is de achterkant van die connector, hier kan ik dus op solderen eventueel

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/asdoij2.JPG

Het complete stukje, wat in de dvd drive zat wat ik kan gebruiken, de ene kant (zie hieronder) is 50 pins en die andere die dus op mijn mobo gaat is 40 pins

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/asdoij3.JPG

Dit is het stukje wat in de DVD drive gaat en is 50 pins.

Nu is dus mijn vraag hoe soldeer ik een gewone IDE kabel op de achterkant van de connector (zie 2e foto) zodat ik een normale IDE drive bv cdrom of hd op mijn laptop kan aansluiten.

Ik heb geen idee hoe deze connector typen heten dus ik kan ook niet googelen ofzo. Alle tips zijn welkom _/-\o_

• Jackbq
is er nou echt niemand die de naam van da pokke stukje plastic weet?
ik wil zo graag gaan solderen, marja zomaar op goed geluk gaat echt niet :)

• Jackbq
jackel gaat nog huilen hoor, helpt niemand mij nou even?
of zijn jullie allemaal even noob als ik op dat gebied?
:'(
Pagina: 1