Wake On Lan hoort stemmetjes

Pagina: 1
Acties:

• sab
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05-2025
Ik heb een Gigabyte GA-7VRXP mobo met onboard 10/100 lan met WOL-ondersteuning. Nu heb ik WOL aanstaan en kan ik fijn vanaf mijn server dat ding wakker maken.
Nu is het echter zo dat ie ook wel eens zomaar wakker wordt, zonder dat er iemand in het netwerk een WOL-packet stuurt.

Aangezien dit op het mac-adres gebaseerd is, en deze bij mijn weten uniek zijn, lijkt het me stug dat er iemand zo'n pakket naar mijn netwerkkaart stuurt.

Weet iemand waar het probleem ligt en wat ik er aan kan doen?

De computers zitten nu allemaal in een hub, misschien dat een switch uitkomst bied, maar zou het liever opgelost zien zonder uitgaves.

eruditio ergo valesco

Verwijderd

Mischien wel een bug of is het mischien mogenlijk dat er iemand op je lannetje aan het pesten is ?? anyway maak eens een sniffertrace, mischien dat dat verduidelijking bied.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Dat heb ik dus ook gehad. Toen ik WOL aan had staan ging me computer op de vreemdste momenten aan. Terwijl er verder geen netwerkverkeer was. De server stond uit, dus van buitenaf kon het ook niet komen.
Mijn conclusie? WOL werkt niet zoals het hoort ;)

Een switch lijkt me geen oplossing, volgens mij heb je dat nog meer kans dat je pc aangaat omdat een switch nog wel eens de poorten aftast.

• sab
Mijn keuze voor een switch zou juist zijn omdat die alleen zooi aflevert naar het juiste mac-adres, zodat ie niet per ongeluk WOL-pakketjes aflevert voor een ander mac-adres. Besides... port scanning is tcp-ip niveau, dus daar zou ie niet op moeten reageren.
(dacht ik zo)

Mash_man: waarop zou ik moeten sniffen?

eruditio ergo valesco

• sab
Besides, mijn lannetje is thuis, en tegen de tijd dat mijn computer uit gaat slaapt de rest van het gezin al ;)

Nog iets; wat is een sniffertrace?
Ik kan sniffen en ik kan tracen maar sniffertrace is nieuw voor mij.

eruditio ergo valesco

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 14:09
Ik heb ook een hub, en een lan, en een server en een pc met wol maar bij mij blijft ie gewoon uit zoals het hoort hoor.
Denk dus niet dat je gelijk een sswitch moet gaan kopen.

Verwijderd

Dat probleem heb ik dus ook gehad. Ik had de WOL ook aanstaan bij een van de PC's. Vond ik erg handig. Alleen had ik ook het idee, dat hij bij elk pakketje, dat binnenkomt, meteen aangaat. Ik kwam namelijk ook 's ochtends regelmatig tot de conclusie, dat hij weer aanstond, terwijl de rest van de PC's uitstonden. Ik heb me er toen niet echt druk om gemaakt, en gewoon WOL uitgezet, ik dacht, dat het iets met m'n routertje te maken zou hebben ofzo. Ik heb thuis trouwens alleen maar switches, dus je hub vervangen door een switch gaat niet werken.

Verwijderd

Is het zeker dat het van de netwerkkaart WOL komt?
Ik heb een stand-alone compaq (ep) die op de gekste momenten denkt weer aan te moeten gaan.

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 16:01
Hmm een WOL packetje is toch wel zo dat het echt niet toevallig verstuurd word hoor. is geloof ik iets van 11x het mac adres dan 5x 'F0' en dan weer 11x het mac adres (iets dergelijks)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:03
UIt hoeveel pc's bestaat je netwerk...
Gewoon 1 voor 1 aansluiten en gaat er dan ineens op een onbewaakt tijd stip 1 aan dan weet je welke het is. Dan kun je weer verder kijken...

• sab
BazzH; bedankt voor je ervaring, weet ik dat ook weer :-)

Ik ben er vrij zeker van dat het door de WOL komt, aangezien ik em maanden lang zonder WOL had draaien, en ie dat niet deed :-P

ge-flopt: zoals ik al zei, tegen de tijd dat ik mijn computer uitzet slaapt de rest van het gezin al, dus dan staat alleen de server nog aan (FreeBSD 4.6.2-RELEASE-p2).

Bij geavanceerde eigenschappen van mn netwerk stond bij Netwerkadres "geen waarde", ik heb hier mn mac-adres ingevuld, misschien maakt dit wat uit. (ik betwijfel het, want ik heb die waarde ergens anders uit mn netwerkkaart moeten uitlezen om em in te vullen)
We zullen zien, en ik zal het nog laten horen :-)

eruditio ergo valesco

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Een MAC adress is eigenlijk niet helemaal uniek, is er mij ooit eens verteld......

• sab
Als dat dat zo is dan moeten al mijn leraren het fout hebben gehad en kan ik een hele stapel boeken weggooien.
Wie vertelde jou dat?

eruditio ergo valesco

Verwijderd

Uhmmm... Op heel veel nieuwe apparaten kan je gewoon zelf het mac-adres instellen. Lijkt me dus niet meer zo uniek op dit moment.

Verwijderd

Weet je zeker, dat hij een speciaal pakketje moet ontvangen? Toen ik thuis WOL gebruikte, kon ik vanuit iedere PC de WOL-PC aanzetten. Gewoon "\\PCnaam" ---> even wachten ---> nog een keer "\\PCnaam" en ik had verbinding met de shares.

Off-topic:

Je kunt bij heel veel netwerkkaartjes tegenwoordig zelf een waarde voor het MAC-adres invullen. Ook bij van die soho-routertjes kan het vaak. Is wel handig als je bijvoorbeeld een internetverbinding hebt, waarvoor je je MAC-adres hebt moeten registreren, en je koopt daarna een andere PC met dus een andere netwerkkaart erin.

• sab
Weet je zeker, dat hij een speciaal pakketje moet ontvangen?
En nee, dat weet ik niet zeker, maar ik ben er wel vrij zeker van dat dat de bedoeling is :-P

Hmmm... heb ik dat dus aangepast in mn geavanceerde eigenschappen? Mn macadres vervangen door mn macadres? :-P

//over macs:
hmm crap, my bad. Dacht dat je alleen softwarematig kon overriden.

eruditio ergo valesco

Pagina: 1