Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Nieuwe Baybus

Pagina: 1
Acties:

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Ik wil mijn intake Outake en CCFL met een baybus bedienen... hiervoor heb ik een schakel getekent... alleen weet ik niet cker of deze correct is

Ik gah werken met:
3x Bi coloured Led
3x Schakelaar met 2 rijen (om 2 voltages te schakelen)

Afbeeldingslocatie: http://24.132.198.86/baybus.jpg

Als iemand een op of aanmerking heeft hoor ik het graag, des te eerder kan ik mijn baybus in elkaar flansen. :)

Verwijderd

is die 5V wel genoeg? je kan ook met 12 en 7 volt werken... die 7 volt bekom je door de massa te vervangen door de 5V aansluiting en de plus aan je 12V aansluiting. sommige koelers zullen bijvoorlbeeld niet starten op 5V waardoor ze kunnen verbranden, op 7 volt zullen ze zeker draaien en zullen ze toch veel trager draaien dan op 12V...
voor de rest is de schakeling wel correct.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2002 18:24 . Reden: toevoeging laatste zin ]

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Dat zal nog wel mee vallen, met 5V draaien bijna alle fans nog wel.

Alleen zou ik de LED`s op de 12V lijn zetten, want daar is die 470 Ohm weerstand voor! ;)
En hoe doe je dat precies met de LED`s? is dat een schakelaar met telkens 2 outputs? Die LED`s kan je gewoon op de zelfde poort als de 12/5v lijn zetten, veel makkelijker. Kan je met de pootjes die je over hebt mooi een 7V aansluiting maken. Dat zou trouwens beter zijn dan die 5V...

Ziet er verder wel leuk uit ;)

Use the Search Luke...

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
12v met een weerstand van 470 ohm op een led zetten? dat vertrouw ik niet helemaal, het zal wel werken maar ik zie mn leds liever op 5v lang meegaan en tog branden :D en het ligt er maar helemaal aan wat voor leds je gebruikt.. tog? Het gaat nu over BiCollored Leds van 5mm (groen/Rood)

Verwijderd

SmauG schreef op 06 november 2002 @ 22:20:
12v met een weerstand van 470 ohm op een led zetten? dat vertrouw ik niet helemaal, het zal wel werken maar ik zie mn leds liever op 5v lang meegaan en tog branden :D en het ligt er maar helemaal aan wat voor leds je gebruikt.. tog? Het gaat nu over BiCollored Leds van 5mm (groen/Rood)
Het ligt eraan welke weerstand je gebruikt: dezelfde LED brand even fel en gaat even lang mee op 5 of op 12 volt. Alleen dien je daar wel de weerstand aan aan te passen!

Verwijderd

ff snel een rekensommetje: een led trekt max 50mA, maar brand even hard bij 20mA en gaat daardoor veel langer mee.. De wet van Ohm: U=I*R, dat wordt R=U/I=12Volt/20mA=600 Ohm of R=U/I=5/20mA=250 Ohm

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-11 10:37
Ik kan het verkeerd hebben hoor, maar is het niet zo dat bij jouw weerstand van 600 ohm er een stroom van 20mA gaat lopen en er daarbij een spanning van 12 volt over die weerstand valt? Je led zou te weinig stroom krijgen. De situatie zou worden:

aanname: LED brandt op 2 volt, en verbruikt 20 mA. Er moet dus nog 10 volt weggewerkt worden in de weerstand.

I=U/R = (12-2)/600 = 16mA, wat eigenlijk niet de bedoeling is.

De juiste berekening is dus:

R=U/I = (12-2)/20mA = 500 ohm. (bij 12 volt dan)
en bij 5 volt 3/20mA = 150 ohm.

[ Voor 0% gewijzigd door koffercomputer op 06-11-2002 23:19 . Reden: layout ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Pagina: 1