[Leds] Moodlight bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 397 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, dit is niet direct computer geralteerd, maar wel leuk en het heeft een hoog klusgehalte. Let op:

Ik heb net een nieuw huisje gekregen, nu wil ik daar mooie verlichting in maken. Halogeen: leuk, maar standaard. Na wat zoeken kwam ik dit tegen: een moodlight.

http://www.weblicht.nl/index3.htm

En dan onderaan de moodlight aanklikken.

Nu lijkt me dit echt heel mooi, alleen veel te duur (450 euro), dus zelfbouwen!

Zoals je kunt lezen bij de specificaties maakt dit speeltje gebruik van full-color leds. Zelf bouwen moet dus niet zo'n heel groot probleem zijn.

Een x aantal van deze leds aanschaffen. Met behulp van een paar voorschakelweerstanden en potmeters kan je de spanning voor de verschillende kleuren regelen en zo kleuren mengen (ook zo gebouwd). Ik vraag me alleen af hoe fel deze led's zijn. Bij conrad staan er van zulke leds, maar daar staan geen MCD waarden bij. Ook vraag ik me af hoe ik het licht voldoende diffuus kan gaan maken.

Andere URL:
http://www.a-part.nl/ShowProduct.php?ProductId=549

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
waarom full color leds gebruiken? het zit toch in een behuizing, dus je kan net zo goed een boel gewone leds in verschillende kleuren gebruiken. goedkoper en meer lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aatos schreef op 06 november 2002 @ 17:33:
waarom full color leds gebruiken? het zit toch in een behuizing, dus je kan net zo goed een boel gewone leds in verschillende kleuren gebruiken. goedkoper en meer lichtopbrengst.
Ja, maar gaat het mengen van kleuren dan wel op. Om geel te maken moet je groen en blauw tegelijkertijd laten schijnen, maar dan moeten die kleurbronnen wel heel dicht bijelkaar zitten afaik.

Overigens, dit topic hoor in CE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 17:37:
[...]

Ja, maar gaat het mengen van kleuren dan wel op. Om geel te maken moet je groen en blauw tegelijkertijd laten schijnen, maar dan moeten die kleurbronnen wel heel dicht bijelkaar zitten afaik.

Overigens, dit topic hoor in CE.
in een normale full color led zitten ook 3 gewone ledjes, wel erg dicht bij elkaar, maar ik denk niet dat dit nodig is bij deze toepassing. als je een matte behuizing gebruikt en je plaatst de ledjes door elkaar (je hebt er sowieso meer nodig), dan denk ik dat het mengen van kleuren prima lukt.

zie ook hier:
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/ledlamp/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat ziet er leuk uit, dan zou ik dus rode, groene en blauwe ledjes moeten gaan gebruiken, en de helderheid varieren om kleuren te kunnen mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 17:46:
Dat ziet er leuk uit, dan zou ik dus rode, groene en blauwe ledjes moeten gaan gebruiken, en de helderheid varieren om kleuren te kunnen mengen.
idd. dit was overigens de eerste hit bij zoeken met google op mood light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aatos schreef op 06 november 2002 @ 17:50:
[...]

idd. dit was overigens de eerste hit bij zoeken met google op mood light
Ik heb ook gegoogled:

http://www.google.nl/sear...t&ie=ISO-8859-1&hl=nl&lr=

En daar kwamen mijn links uit... Kwestie van schrijfwijze he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
hier is iemand goed bezig:

http://www.bit-tech.net/article/63/12

alleen niet echt veel lichtopbrengst.. je zou veel meer leds nodig hebben

edit:

hier kan je interessante klaargebouwde full color led arrays kopen met ingebouwde programma's voor de kleuren.
http://www.spadepot.com/warehouse/belize-option-galaxy.htm
er staat geen prijs bij, wel de mededeling dat het je geen honderden dollars gaat kosten.

http://www.completioncent...bin_Lighting_Brochure.pdf

mooie brochure, weer geen prijzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Zo'n ding staat in de etalage van een winkel in Utrecht (Nachtegaalstraat), ziet er wel grappig uit.

Ff topic moven trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je deze dan ook wel gebruiken, moest daar meteen aan denken:

http://members.home.nl/lodio/rainbowled.htm

ps. lekker is dat: ben je aan het submitten is de MySQL DB down :'( Maar fff overnieuw gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nice!, overigens, de kleureninstelling wil ik in het begin nog handmatig maken, dwz met potmeters :X ! Dit moet wel een haalbaar projectje worden, alleen, die high output led's hebben allemaal een kleine stralingshoek, terwijl ik eigenlijk diffuse lichtbronnen moet hebben :? ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
heb jij 50x50cm grote led's dan?
want anders krijg je toch puntjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:15

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien krijg je een difuse effect met meerder lagen mat (plexi)glas). Is idd wel een super gaaf ding om zelf te maken, en dan later met een microprocessor aan te sturen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

goh, klein prijsje voor zoiets, wie heeft dat er nou voor over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
insan1ty schreef op 07 november 2002 @ 14:03:
heb jij 50x50cm grote led's dan?
want anders krijg je toch puntjes?
Diffuse leds en gematteerd plexiglas... Dat hoop ik in ieder geval!
deepspace schreef op 07 november 2002 @ 14:04:
Misschien krijg je een difuse effect met meerder lagen mat (plexi)glas). Is idd wel een super gaaf ding om zelf te maken, en dan later met een microprocessor aan te sturen.
Eentje? Als de eerste lukt dan maak ik er meteen vier :)! Misschien wel een ideetje om die later gewoon via de pc aan te sturen...
_ferry_ schreef op 07 november 2002 @ 14:05:
goh, klein prijsje voor zoiets, wie heeft dat er nou voor over?
Designbillies? Ik vind ze mooi maar veeeeeeeeel te duur.. Dus: Zelf bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 09:15

voodooless

Sound is no voodoo!

Er schiet me iets te binnen: Er zweven hier toch van die luitjes rond met die "glowpads" die geven licht in het figuur dat er uit het plexi is grefreesd. Als je nu de leds aan de zijkanten zet en de hele plexi plaat met de dremel ruw maakt zou die toch helemaal moeten oplichten. Of heb ik dat nu fout?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 07 november 2002 @ 14:12:
Er schiet me iets te binnen: Er zweven hier toch van die luitjes rond met die "glowpads" die geven licht in het figuur dat er uit het plexi is grefreesd. Als je nu de leds aan de zijkanten zet en de hele plexi plaat met de dremel ruw maakt zou die toch helemaal moeten oplichten. Of heb ik dat nu fout?
Heb ik ook aan zitten denken. Ga een collega even vragen of hij misschien wat plexiglas wil zandstralen. Anders moet ik van dat melkwitte plexiglas scoren: wellicht dat dat werkt.

Hamvraag: Hoeveel leds zou ik per dm^2 nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
je kan het misschien beter met ccfl's doen. die zijn ook dimbaar (zie o.a. hier: http://members.home.nl/lodio/cs.htm), maar die hebben veel meer lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Hey anders tjek je ff dat topic van BaRf
die kerel had toch die BaRf-lights gebouwd? Gloeiende plexiplaten dmv een gebogen u-vormig ccfl....
maybe heeft hij nog wel tips...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het probleem met ccfl's is dat je dan niet moodlights kunt maken omdat die maar 1 kleur kunnen euh... geven :)
Of je zou in elke vierkante plaat plexi aan elke kan een andere kleur ccfl moeten maken.

Maar daaaaaaar komt weer het probleem dat je niet mooi van kleur naar kleur kan faden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, die moodlight van de site is 50x50. Dit hebben ze dan onderverdeeld in stukjes van ongeveer 25x25. Per segmentje van 25x25 4 diffuse FC leds :? Zou dat genoeg licht geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepspace schreef op 07 November 2002 @ 14:12:
Leuk idee, ik vrees echter dat de lichtopbrengst zwaar beneden peil is. De glowpad licht voornamelijk op ipv echt licht uit te stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je denken aan embedded of PC bsturing, dan kun je voor aansturing van de LEDs ook de Xtreme LEDbar gebruiken >:)

4 vlakken met elk vlak 3 kleuren = 12 PWM signalen nodig, de Xtreme LEDbar heeft er 30... Je zal alleen nog een batterij schakelFETs ofzo moeten nemen om de stroom te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

hmm, moeilijk ,maar wel lache

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.nl.conradcom.d...E10000000A010251&x=27&y=6

Multicolor, type LF 59, diffuus, I = 20mA

Deze Fullcolor leds, de aansturing van de Xtreme Ledbar. Deze kan afaik 10 Full color leds aansturen, dus dat komt neer op 9 leds op de volgende afstanden:

5, 15, 25 cm. Dit bij een een scherm van 30x30cm

Wel te woest dat ik ze dan allemaal afzonderlijk kan aansturen!

-----------EDIT-----------

Toch niet zo'n leuke leds. Netd e datasheet bekeken en het diffuse type levert max 90mCd rood, 70 groen en 2*12,5 blauw... Beetje weinig, kan ik beter losse leds kopen en die aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 17:39
(jarig!)
Als je het met losse leds en een gematteerde plaat plexiglas (Ja, dat is ook zo te verkrijgen) zou willen maken krijg je nooit de menging van kleuren goed omdat de leds niet echt dicht bij elkaar kunnen zitten (tenminste, niet zoals in een RGB led). Maar met een plaat(je) plexiglas moet het best te doen zijn.
Maar aan de andere kant, als je toch meerdere leds per oppervlak gaat gebruiken is het misschien juist wel mooi om het met gewone leds te doen (zou je zelfs de schakeling die digiboy aandroeg voor kunnen gebruiken).
Laat maar ff weten als je ideeen heb, ben wel geinteresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bramseltje schreef op 12 november 2002 @ 13:13:
Als je het met losse leds en een gematteerde plaat plexiglas (Ja, dat is ook zo te verkrijgen) zou willen maken krijg je nooit de menging van kleuren goed omdat de leds niet echt dicht bij elkaar kunnen zitten (tenminste, niet zoals in een RGB led). Maar met een plaat(je) plexiglas moet het best te doen zijn.
Maar aan de andere kant, als je toch meerdere leds per oppervlak gaat gebruiken is het misschien juist wel mooi om het met gewone leds te doen (zou je zelfs de schakeling die digiboy aandroeg voor kunnen gebruiken).
Laat maar ff weten als je ideeen heb, ben wel geinteresseerd :)
Mijn probleem is dat die full colors niet genoeg licht geven (denk ik, iemand meer info?). Het enige probleem met kleurmengen wordt denk ik geel, aangezien daarvoor de lichtbronnen zeer dicht bij elkaar moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:54

spacy

+++

bij de glashandel kun je toch wel goedkoop kleine stukje mat glas krijgen
of bij bouwmarkt, is normaal voor inbouw in huiskamerdeuren met 6-10 van die raampjes

dan heb je wel iets van 30-30 ofzo,
maar dit moet met een beetje spreiding van je leds daarachter wel egaal te verlichten zijn dacht ik,
volgens mij moet het zelfs wel mogelijk zijn om een soort opvulling te gebruiken die juist zorgt voor die licht versreiding.
misschien met water er in, en dan nog luchtbelletjes er bij kan het helemaal cool worden!!!
( hmmz... misschien moet ik dit later zelf maar eens gaan uitvoeren lijkt me wel een fantastisch gezicht :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je een eind komt met een dubbele matglasplaat (kun je er gelijk water met belletjes tussen doen :P )

De eerste plaat zal het licht spreiden van elke led... dan reist het een stukje, botst op de 2e plaat en dan heb je vrijwel zeker een egale verlichting. Tja je zal dat toch ff moeten testen ben ik bang >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:43
ff met google zoeken op mood-light leverde o.a. dit:
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/ledlamp/
vanalles met led's http://www.hallbar.com/moreprojects.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 20:11:
Maar het probleem met ccfl's is dat je dan niet moodlights kunt maken omdat die maar 1 kleur kunnen euh... geven :)
Of je zou in elke vierkante plaat plexi aan elke kan een andere kleur ccfl moeten maken.

Maar daaaaaaar komt weer het probleem dat je niet mooi van kleur naar kleur kan faden.
ik had eigenlijk het idee dat je drie kleuren ccfl's vlak naast elkaar plaatst, en dan een matte plaat ervoor. eventueel laat je de ccfl's tegen een witte binnenkant schijnen, die het dan weer weerkaatst naar een matte plexi plaat.

zo dus:

code:
1
2
3
4
------------------------------------------ matte plexi plaat
                 --------                    ondoorschijnend iets
                   ***                      ccfl's
------------------------------------------ witte achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
dat klopt helemaal. kijk eens naar de 4e post in dit topic?
Pagina: 1