Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] GF4 Ti4200 fan downtunen, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Gf4 Ti4200 van Abit. Dat is deze unit:
Afbeeldingslocatie: http://www.legionhardware.com/Pics/Abit_Siluro_GF4_Ti4200_OTES/Image_00.jpg

Deze hele hippe fan die ze erop hebben geplakt maakt echter een onwijs kabaal. Ik vermoed dat de fan op 5V draait, (rood/zwart) en ik heb dus even een potmetertje nodig ofzo om de fan langzamer te laten dragen. Dan kan ik em zover naar beneden draaien dat de vidkaart niet te warm wordt en ie minder kabaal maakt.

Welke potmeter heb ik hiervoor nodig? maakt 5v/12v nog verschil in de keuze van potmeter?

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Alaksandus

Vae puto deus fio

zijn dacht ik gewoon 12V fans die ze erop doen. Dus ff uitrekenen wat voor potmetertje erop moet

Als een god in Nijmegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja hoe reken ik dat dus uit, dat is dus de vraag he....?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

zal idd wel 12 volt zijn, ik weet niet precies wat voor potmetertje je nodig hebt, je kunt t uitreken met de form. r=U/i
r=onbekend, U=12- X volt(X =voltage wat je wilt) I=aantal ampere, hangt af van je fannetje. zorg wel dat de potmeter voldoende vermogen heeft

Verwijderd

_ferry_ schreef op 06 november 2002 @ 17:21:
zal idd wel 12 volt zijn, ik weet niet precies wat voor potmetertje je nodig hebt, je kunt t uitreken met de form. r=U/i
r=onbekend, U=12- X volt(X =voltage wat je wilt) I=aantal ampere, hangt af van je fannetje. zorg wel dat de potmeter voldoende vermogen heeft
ampere kan je simpel ff meten met een multimeter voltage trouwens ook of je malt ff naar de fabrikant....

Verwijderd

das geeen 5 volt en ook geen 12 volgens mij , even nakijken , ik heb het hier staan ergens

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb mijn GF3 ti200 heel eenvoudig gedowntuned, hij draait muisstil op NUL toeren... :)

Verwijderd

Deze hele hippe fan die ze erop hebben geplakt maakt echter een onwijs kabaal.
Ben ik de enige die echt dubbel lag na het lezen van deze zin :P

Verwijderd

nul toeren is op sommige kaarten goed mogelijk ( ik had zelfs iemand gezien die dit met zijn radeon 9700 pro gedaan had).Ik geloof echter dat het kaartje wat Hermanator heeft hoger geclocked is juist vanwege deze speciale koeler.Hij koelt namelijk beter en is daarom dus hoger geclocked.Ik kan je verder niets zeggen over de fan , behalve een beetje uit te kijken met die voltages en suc6

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Ik gebruik een potmeter van 50 Ohm om mijn 12 Volt fans te regelen. Voor de fans met wat meer power zou een potmeter van 100 Ohm beter zijn.

Dus als ik jou was zou ik een potmeter van 100 Ohm halen, dan zit je altijd goed! :)

Let alleen wel, het moet een vermogens potmeter zijn, want het opgenomen vermogen moet kunnen worden weggestookt (warmte) Ik heb hier hele mooie draadgewonden potmeters van 9 Watt 50 Ohm in mijn fanbus zitten, werkt perfect!

Use the Search Luke...

Verwijderd

Zie je dat rood/zwarte draadje?
Daar aan het eind zit een plugje.
Trek daar eens aan.
Stouw er nu 5 volt door.

• DCBJ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11-2021
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 17:05:

..
Ik vermoed dat de fan op 5V draait, (rood/zwart) en ik heb dus even een potmetertje nodig ofzo om de fan langzamer te laten dragen.
..
?!? Als ergens een rooie en een zwarte draad heen gaan betekend dat niet automatisch dat hij op 5 volt draait hoor! Rood/zwart is zijn gewoon standaard kleuren, kijk maar eens achter op een HIFI setje ofzo.
Het lijkt me dat hij zoals eerder gezegd gewoon op 12v draait, dan kun je hem dus op 7v of 5v laten draaien zonder moeilijk te doen met een potmeter.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 15:50

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

Topicstarter
erm ja dat is dus niet de bedoeling he gast
Kost een beetje veel en met zoon supercoolingsysteem erop zou het een beetje zonde zijn. Past er trouwens ook niet op dus... |:(

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
je kan het beste eerst even meten hoeveel spanning de fan krijgt ivm miscalculaties..

bevalt die kaart een beetje btw ? mbt overclocken enzo ?

Move.to/doc lijkt me ook goed

Verwijderd

euh worden je presetaties niet een stuk lager als je je RPM van je fan omlaag gooit..??? :-S

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nee integendeel de GPU hoeft zijn aandacht niet meer te verdelen over grafiek en koeling, hij kan zich volledig toeleggen op het beeldgebeuren :)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 11:45:
euh worden je presetaties niet een stuk lager als je je RPM van je fan omlaag gooit..??? :-S
Ja, mijn auto gaat ook langzamer als ik de ventilatie langzamer zet 8)7

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Gianni Rombios schreef op 07 november 2002 @ 13:08:
Nee integendeel de GPU hoeft zijn aandacht niet meer te verdelen over grafiek en koeling, hij kan zich volledig toeleggen op het beeldgebeuren :)
En hij klokt hem niet lager natuurlijk , dus terug naar normale Ti4200 snelheid :D
Pagina: 1