Samba print soms traaaaaaaaag...

Pagina: 1
Acties:

• Barazinbar
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-05 07:43
Ik ben de trotse bezitter van een linuxservertje met Slackware 8.1 waarop ik Samba 2.2.6 en cups 1.1.16 heb draaien.

Filesharing is geen probleem : > 9,5 mb/sec heen weer. Ik heb een HP Deskjet 3820 USB op de server zitten die via samba gedeeld is.Ik gebruik de Windows-drivers en de boel wordt dus 'raw'naar de HP gestuurd.

Testpagina's en de meeste Word documenten worden vrij snel verwerkt en met een vaartje van 400-500 kb/sec naar de server gestuurd om vervolgens door cups te worden geprint.
Over sommige word documenten (meestal >3 pagina's) doet ie echter onevenredig veel langer. Hij is zeker 5 minuten aan het zenden voor ie gaat printen. Als ik het printen annuleer blijft ie gewoon zenden en loopt spoolsrv van WinXP vast.

Ik heb het idee dat het niet zozeer aan cups ligt, want die gaat pas wat doen als samba de print job doorstuurt. In WinXP heb ik al met/zonder spoolen aan geprint, geen verschil... ;(

All and any suggestions are welcome.....

Failure is nothing compared to regret

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Ligt het niet aan de combinatie Samba <> Windows XP? Staat me iets van bij dat dat in bepaalde gevallen probleempjes oplevert... als het me weer te binnen schiet hoor je het gelijk.

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Omdat je aan raw-printing doet ... zal je systeem het eerst helemaal gaan berekenen en in de juiste proporties aanbieden aan je server.

Dit zorgt ervoor dat het zo lang duurt!

Waar je op zoek naar moet gaan is een postscript driver voor je printer zodat je simpel weg alle documenten gewoon snel kwijt bent ... omdat die gespooled worden op je server en dan van daaruit verder verwerkt worden!

www.linuxprinting.org is je vriend hierbij! :)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Barazinbar
Als ik een postscript driver ga gebruiken, kan ik dan wel dezelfde hoge kwaliteit (ben best tevreden met deze printer) houden of ga ik een hoop opties en kwaliteit verliezen? Of maakt het weinig uit....?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
postscript is juist een beter standaard dan normaal PCL vind ik, alleen heel soms kan je postscript errors krijgen :(

postscript zijn meestal duurder! dus je moet wel geluk hebben als je printer dat aankan...

Postscript kan juist mooiere rasters maken dan PCL, en je kan alles grafische opties van Adobe's indesign beter benutten vind ik

Postscript RoeleerD! :D

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:33

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je printer hoeft het niet per se te kunnen (postscript praten) ... er zijn gewoon onder linux een aantal programma's die het dan weer voor de printer in leesbare taal omzetten ..

En het zal geheel aan de postscript driver liggen ... maar omdat hp sinds een tijdje meehelpt aan driver support onder linux denk ik dat dit wel goed zit

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor zover ik weet heeft elke HP printer wel een CUPS driver, dus je linux bak weet de taal van je printer wel te praten (logisch: HP is zowat de enige die actief drivers bakt voor linux).
Linux bakken vreten liefst postscript. Wat je kunt doen:
- Laat een ppd voor je printer genereren bij www.linuxprinting.org
- Ga naar Adobe voor een generic postscript driver voor Windows XP
- installeer die driver en geef bij installatie die ppd op van linuxprinting
- geef als poort die samba host op, hetzij via samba, hetzij via IPP, hetzij via LPD (is op zich nog mooier, zo werkt een JetDirect ook)
- Printen maar

Je linux bak krijgt dan nml informatie waar ie iets mee kan, waardoor het stukken sneller zou kunnen gaan. Wat samba nu nml doet:
- Raw data aannemen
- wachten tot ie alles heeft
- in spool plaatsen
- wachten tot printer klaar is

Terwijl ie met postscript data dus gewoon kan zien wat pagina 1 en pagina 2 is, dus kan pagina 1 al naar de printer als pagina 2 nog niet binnen is.

• I
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 15:01

I

Ik had het zelfde probleem. Nu heb ik precies gedaan wat _JGC_
zei en het werkt perfect maar ik heb nog 1 probleempje.

Als ik vanuit word iets print dan neemt ie de bove marge niet mee naar de printer. hij geeft maar een kleine marge terwijl ik om de standaard vraag (iets van 2.5 cm ofzo) weet iemand misschien wat hier aan te doen is?

• Barazinbar
Ik heb de printer nu ook fatsoenlijk aan het werk, maar heb bij een WinXP testpagina ook een ontbrekende bovenkant (waarschijnlijk hetzelfde als I heeft...) iig bedankt voor de tips!

Pagina: 1