Toon posts:

[linux] grootte swap-partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte mensen,

Ik ben bekend met de regel dat de Swap-partitie 2x het interne geheugen moet zijn van de pc. Ik zit dus met het volgende probleem:

Ik probeer momenteel een linuxversie helemaal kaal te strippen. Dit gaat al aardig de goede kant op. Maar nu komt er in de nieuwe box 128 MB geheugen, terwijl Linux volgens mij ook met 32 MB geheugen goed uit de voeten kan. Hoe groot moet ik nu mijn Swap geheugen maken? Ik ben er tot nu toe vanuit gegaan van een flashdisk van 265 MB. Als ik me aan de regel houdt dan houd dit dus in dat ik mijn complete flashdisk kwijt ben aan swap.

is hier iets anders op te verzinnen of moet ik me echt aan die regel houden??? 8)7

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
2x swap hoeft sowieso niet meer met de nieuwe kernels, en met zo'n speciaal device kun je proberen zonder swap te draaien - hangt er een beetje van af wat je er mee doet, want i.h.a. is zonder swap draaien een hele slecht plan.

ik zou het eens proberen met 32 MB swapfile/partitie, en dan gewoon kijken of het goed gaat...

Edit: dit geldt dus NIET voor normale desktop systemen...wat ga je er mee doen precies?

Owja, bij mensen met veel RAM in hun PC: 1x de hoeveelheid RAM als swap is momenteel wel groot genoeg, dacht ik.

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 11:48
Ik meende vroeger eens ergens gelezen te hebben dat linux nooit meer dan 128 MB aan swap gebruikt. Alles wat je swap partitie groter is dan 128 MB zou dan zinloos zijn.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben :)

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-11 20:13
Theguide schreef op 06 november 2002 @ 16:29:
Ik meende vroeger eens ergens gelezen te hebben dat linux nooit meer dan 128 MB aan swap gebruikt. Alles wat je swap partitie groter is dan 128 MB zou dan zinloos zijn.
lijkt me sterk, als je dus een groot proces draait wat groter is als ram+swap zou je al in de problemen komen..

maar goed als je niet zulke grote processen draait (of veel processes) dan hoef je natuurlijkl geen grote swapfile te hebben,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
het is een router waar ook een web-based interface op draait. Er staan een paar drivers op maar voor de rest is het niet veel bijzonders. Geen grafische ellende e.d. Hij doet wel NAT, ingebouwde firewall.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-11 20:13
128mb ram, dan heb je geen swap nodig, alles past met gemak in het geheugen dan

A wise man's life is based around fuck you

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Theguide schreef op 06 november 2002 @ 16:29:

Dat is héél lang geleden...rond 2.0 kwam dat nog voor, geloof ik.

Momenteel is het zo dat je voor all-use systemen ongeveer als regel kunt nemen dat 1xRAM genoeg is, met een minimum van 128MB of zo. Wil je veel dingen tegelijk doen, dan is het slim om meer te nemen. Zelf draai ik nog wel eens veel tegelijk en dan ben je blij met 384MB RAM plus >500MB swap...voor de meeste mensen is dat echter niet nodig. Als jij het geheel op een swapdisk zet, dan weet je waarschijnlijk precies wat er komt te draaien en hoeveel RAM dat kost (en anders test je het). Ik gok dat je zonder swap ook toekunt, al moet je dan *heel* zeker weten dat je mem niet vol raakt.
edit:
Ik zie dat je nu gepost hebt dat het alleen een router-achtig ding is...dat kan makkelijk in 128MB RAM.

Er zijn verhalen dat swap <1x RAM geen zin heeft omdat het niet complementair is (inhoud van RAM kan tegelijkertijd ook in swap staan), maar het is lang geleden dat ik die discussies hield :). Als de search het toestaat dan vind je ergens nog wel threads van misschien bijna een jaar geleden waarin dit uitvoerig besproken wordt...[search=VM 2.4 kernel swap].

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
je moet toch altijd een swappartitie hebben? :9 (is mij verteld)
Als jij het geheel op een swapdisk zet, dan weet je waarschijnlijk precies wat er komt te draaien en hoeveel RAM dat kost (en anders test je het).
en hoe voer ik dit uit?? want dit is geheel nieuw voor mij. De boekjes wie ik heb gaan niet zover maar ik merk dus dat ik het nu wel nodig heb. zou je misschien kunnen vertellen hoe ik dit doe of waar het staat hoe ik dit moet doen?

je hebt me al enorm geholpen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:26

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je neemt simpelweg een machine waar de software die je nodig hebt opstaat en niets méér dan dat. Zorg ervoor dat je dat ding zoveel mogelijk belast (veel queries uitvoeren, whatever) en kijk met 'free -m' hoeveel RAM dat ding verbruikt. Je mag aannemen dat dat ver beneden de 128MB is (anders dan moet je heel snel die machine optimaliseren, zo'n router kan namelijk prima met slechts enkele MB's RAM draaien). Als je eenmaal weet hoeveel geheugen zo'n machine gaat verbruiken, dan weet je ook hoeveel geheugen je erin moet plaatsen om te zorgen dat het ding zijn taak kan uitvoeren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor een router gooi je er 32MB in en dat draait gewoon goed. Evt nog ook 32MB aan swap maken, maar meer heb je echt niet nodig (kan zijn dat logrotate of whiptail het een keer bont maakt bij een cron.daily run waarbij je die 32MB swap wel kunt gebruiken ;))

Ik weet niet welke distro je gebruikt, maar een kleine distro is bijvoorbeeld Debian (90MB base install, waarvan nog SSH op moet, maar onnodige dingen als PPP, syslinux en dat soort zooi heel vaak wegkunnen).

Waarom die 32MB RAM minimaal? Ik zit op school dagelijks te werken met een domme X terminal met 16MB geheugen. heeft me tijden wachten gekost omdat dat ding zo ontzettend sloom z'n packages kon installeren, ding draait bijna alles uit swap met 16MB :(
* _JGC_ heeft idd een eigen linux install op school op een P133 staan :)

Verwijderd

Topicstarter
ok tnx ik denk dat ik hier wel een eind mee kom.
Pagina: 1