Boot loader weg na Ghost

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-05 07:47

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik HAD RH7.3 en XP dual boot draaien, maar toen ik een Ghost deed van m'n XP is daarmee ook de boot loader weg. Ik heb nu dus nog steeds een installatie waarvan ik niet meer kan booten. Hoe krijg ik m'n boot menu terug?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:01
Handig :)

Goed dat ik het weet, want ik gebruik ghost daar ook wel 'es voor.

De Redhat CD pakken, die booten, rescue-optie kiezen (die is er vast wel) en daarmee in je normale systeem booten, en dan lilo of grub opnieuw draaien (welke je gebruikte - ws. grub?).

Als je nu zoiets hebt van grub :? lilo :? 8)7 dan moet je maar eens in de handboeken kijken, of hopen dat een van de redhat-fanaten misschien precies weet wat je moet doen ;)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Grub :) ik zal eens kijken

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Als ik boot van de RedHat CD-Rom kan ik inderdaad 'linux rescue' gebruiken. Probleem is echter dat ie dan de RH CD niet kan vinden in een van de CD-Rom spelers. (Plextor 12x10x32 en Asus 40x). Het maakt niet uit of ik CD1, 2 of 3 er in stop, hij kan er niets mee. Ook gaan die dingen dan niet meer open.... :?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Niemand anders suggesties? Of moet ik RH helemaal opnieuw installeren? Zou een beetje jammer zijn

Verwijderd

distro van een flop draaien en je oude systeem mounten. chrooten en grub opnieuw instaleren ?

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
klinkt hartstikke tof, alleen ben ik Linux n00b. Ik vond het al heel wat dat ik alles draaiende had, maar het systeem mounten en een boot loader opnieuw installeren gaat me nog iets boven m'n pet...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Heel simpel d8 ik
1. eerst van een flop booten met een distrotje dat chroot heeft
2. "swapon /dev/hdx" (plek waar je swap partitie staat)
3.een mountpoint voor je / aanmaken (bijvoorbeeld "mkdir /mnt/redhat-install")
4. als je een boot partitie hebt die ook aan maken (mkdir /mnt/redhat-install/boot)
5. mount je redhat root en boot partitie op resp /mnt/redhat-install, /mnt/redhat-install/boot

# dit heeft natuurlijk geen zin als de kernel op de flop je bestandssyeteem niet support, ik heb zelf geen id wat redhat gebruikt

6. chroot /mnt/redhat-install /bin/bash
7. env-update
8.source /etc/profile

Gentoo gebruikers zullen dit wel herkennen ;)

En daarna natuurlijk je bootloader weer fixen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

blouweKip schreef op 07 november 2002 @ 14:57:
# dit heeft natuurlijk geen zin als de kernel op de flop je bestandssyeteem niet support, ik heb zelf geen id wat redhat gebruikt
ext3

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Kaastosti schreef op 06 November 2002 @ 16:50:
Als ik boot van de RedHat CD-Rom kan ik inderdaad 'linux rescue' gebruiken. Probleem is echter dat ie dan de RH CD niet kan vinden in een van de CD-Rom spelers. (Plextor 12x10x32 en Asus 40x). Het maakt niet uit of ik CD1, 2 of 3 er in stop, hij kan er niets mee. Ook gaan die dingen dan niet meer open.... :?
Hoe heb je dan Redhat ooit kunnen installeren :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat ging helemaal goed hoor, toen konnie alles vinden, maar op het moment dat ik dus die 'linux rescue' draai vindt ie de CD's geen van allen goed :?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb dus hetzelfde probleem sinds vandaag. ik heb windows XP herinstalled (/dev/hda1). Alleen nu is me MBR dus ook weg :(
systeem: Redhat8.0 op /dev/hda9
alle schijven zijn ext3 op me windows na (die is fat32) << doet er niet toe

grub-install --root-directory=/boot /dev/hda
grub-install /dev/hda
grub-install --recheck /dev/hda
etc..

maar elke keer krijg ik de error: "The file /boot/grub/stage1 not read correctly"

help! * Oxi wil naar linux toe. windows is alleen voor autocad bedoeld. niet als workstation...

edit: ik heb wel me root gechroot trouwens.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Uhh ja,
bij Suse 8.0 werkt die boot herstel wel na een Ghost restore. ..
(Niet dat je daar veel aan hebt vrees ik, sorry.)

Daar is het booten van de ftp//manual install CD, systeem booten van de Linux partitie, dan de YAST module Bootloader Config starten, en de boot wegschrijven.Wat daar mis aan is, RedHat heeft geen YAST config modules O-)

• Joto
  • Laatst online: 16:28
Misschien een andere oplossing..

je kan ook vanuit je winxp bootloader grub aanroepen

1+1+1 = 1

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hoe?

Verwijderd

als ik de bootloader (grub) terug moet installeren ,boot ik redhat met dat handig opstartdisketje dat je bij het installeren van redhat hebt gemaakt
en type poepsimpel als root
#grub-install /dev/hda
:+

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah jammergenoeg heb ik die diskette niet meer :(
Kan je die ergens vandaan halen? zoals bootdisk.com oid?

Verwijderd

Beetje zelf zoeken kan geen kwaad. In 2 secs gevonden: ftp://dl.xs4all.nl/pub/mi...ux/7.3/en/os/i386/images/

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 00:48

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb het zelf ook gehad, ik startte gewoon op met een bootflop voor linux en ging naar LILO opties in Control Center.
Toen ff defaults aanklikken en dan apply, en klaar is kees.
Zal wel niet de perfecte oplossing zijn maar als het werkt is het goed genoeg voor mij :) (ik heb Linux nog maar net)

Lekker op de bank

Verwijderd

Oxigun schreef op 07 november 2002 @ 20:20:
maar elke keer krijg ik de error: "The file /boot/grub/stage1 not read correctly"
Dit heb ik een keer gezien toen ik RedHat op /dev/hda2 installeerde (/boot), en Windows op /dev/hda1. Oplossing: LILO gebruiken en grub weer eens vervloeken. Ik kon toen ff niks beters verzinnen (en nog steeds niet, eigenlijk).
Pagina: 1