Toon posts:

Beeldschermen gemaakt uit LED's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er beeldschermen waar het beeld door (piepkleine) LED's opgebouwd wordt? Dat zou IMHO een heleboel kosten en ruimte schelen...

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
een tftscherm zeg maar? :)

dat is dus ongeveer de techniek die bij tft's gebruikt wordt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat TFT een soort LCD was...

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

thaMini

Tool !!

Dit soort schermen worden toch gebruikt aan gebouwen?? Zoals boven de koopgoot in rotterdam

Be small, act BIG.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
veldmuis schreef op 06 november 2002 @ 15:28:
een tftscherm zeg maar? :)

dat is dus ongeveer de techniek die bij tft's gebruikt wordt :)

Niet precies.

Wel dat het allemaal kleine lichtpuntjes zijn ja, maar een LED is tochwel wat anders als een liquid scherm ;)

Ik denk niet dat dit bestaat; aangezien de LED's niet zo klein gemaakt kunnen worden.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ja die zijn er dat zijn die grote schermen die je aan de muur ziet hangen in die films

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Bware81 schreef op 06 november 2002 @ 15:30:
ja die zijn er dat zijn die grote schermen die je aan de muur ziet hangen in die films
je zit dan toch met meerdere kleuren ( heb je 3 kleuren leds? dat zou dan wel handig zijn.)

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Cutebritney schreef op 06 november 2002 @ 15:30:

[...]

Niet precies.

Wel dat het allemaal kleine lichtpuntjes zijn ja, maar een LED is tochwel wat anders als een liquid scherm ;)

Ik denk niet dat dit bestaat; aangezien de LED's niet zo klein gemaakt kunnen worden.
Bij mijn weten zijn die Liquid-schermen zoals TFT toch niet gevallen die licht geven? Die zijn toch afhankelijk van een extra lamp? Terwijl LEDs dus zelf WEL licht geven?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom kan dat dan niet? Ik dacht, als dat met transistoren kan, moet het ook met LED's kunnen...

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
het lijkt me niet dat het ruimte scheelt, zo'n ledje is altijd nog een stuk groter dan een pixel.

en wie gaat al die ledjes solderen dan?

1024x786 = 804864 804864 * 3 kleuren (rood, groen, blauw) = 2414592

2.4 miljoen ledjes solderen :) 1 ledje/seconde = 2.4 miljoen seconden werk per scherm = 27 dagen nonstop werk voor 1 scherm :P

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:31:
[...]

je zit dan toch met meerdere kleuren ( heb je 3 kleuren leds? dat zou dan wel handig zijn.)
'Tuurlijk, vraag maar bij de onderdelenzaak om de hoek...

• avon
  • Laatst online: 27-06-2025
nadeel van led's beperkt aantal kleuren in 1 module.. liquid clear display veel kleuren!.

Heeft er iemand trouwens een schema om led's aan te sturen? ben al jaren opzoek
naar een schema van zo'n fantatisch led letter bord.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Verwijderd

Topicstarter
Wirf schreef op 06 november 2002 @ 15:34:
het lijkt me niet dat het ruimte scheelt, zo'n ledje is altijd nog een stuk groter dan een pixel.

en wie gaat al die ledjes solderen dan?

1024x786 = 804864 804864 * 3 kleuren (rood, groen, blauw) = 2414592

2.4 miljoen ledjes solderen :) 1 ledje/seconde = 2.4 miljoen seconden werk per scherm = 27 dagen nonstop werk voor 1 scherm :P
1 ledje per seconde? Een machine kan er toch wel 200 doen mits ze aan elkaar geplakt zijn?

Verwijderd

Topicstarter
AvOn schreef op 06 november 2002 @ 15:34:
nadeel van led's beperkt aantal kleuren in 1 module.. liquid clear display veel kleuren!.

[...]
How about op dezelfde manier als een CRT? Die kan met 3 kleuren naast elkaar alles maken...

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:35:
[...]

1 ledje per seconde? Een machine kan er toch wel 200 doen mits ze aan elkaar geplakt zijn?
Mja, was ook maar een beetje een onzin-berekening.

De enige manier waarop je eventueel een LED-scherm zou kunnen maken (ter vervanging van gewone CRT's) is als je in een keer een LED-laag op een plaat kunt spuiten ofzo. al die ledjes een voor een erop maken is echt niet te doen

[ Voor 0% gewijzigd door Wirf op 06-11-2002 15:43 . Reden: typo ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:36:
[...]

How about op dezelfde manier als een CRT? Die kan met 3 kleuren naast elkaar alles maken...
En dat is dan weer precies de techniek die gebruikt wordt bij de grote schermen die aan gebouwen hangen. Bij lowlands hingen er ook een aantal, heb daar ff bestudeerd hoe ze nu opgebouwd waren. Ziet er wel wazig uit als je er erg dicht bij staat. Dan heb je echt geen idee wat voor beeld er afgebeeld wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:45:
[...]

En dat is dan weer precies de techniek die gebruikt wordt bij de grote schermen die aan gebouwen hangen. Bij lowlands hingen er ook een aantal, heb daar ff bestudeerd hoe ze nu opgebouwd waren. Ziet er wel wazig uit als je er erg dicht bij staat. Dan heb je echt geen idee wat voor beeld er afgebeeld wordt.
Zoiets als met een verrekijker naar het CRT-scherm kijken? Tja, dat weet ik.

Daarom moet je de LED's niet te groot maken. Als ze al klein genoeg kunnen voor 640x480 15"...

En dat is na de bovenstaande discussie mijn vraag: Kunnen ze klein genoeg?

Verwijderd

Topicstarter
Wirf schreef op 06 november 2002 @ 15:42:
[...]

Mja, was ook maar een beetje een onzin-berekening.

De enige manier waarop je eventueel een LED-scherm zou kunnen maken (ter vervanging van gewone CRT's) is als je in een keer een LED-laag op een plaat kunt spuiten ofzo. al die ledjes een voor een erop maken is echt niet te doen
Ze kunnen toch wel machinaal aan elkaar gelijmd worden en dan als 1 groot blok op de printplaat plaatsen?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Zeker kan dat, wat dacht je van OLED screens (Organic LED). Google er maar eens op los met 'OLED screens'

Of hier:

http://www.howstuffworks.com/news-item61.htm
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,533865,00.asp

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:27:
Bestaan er beeldschermen waar het beeld door (piepkleine) LED's opgebouwd wordt? Dat zou IMHO een heleboel kosten en ruimte schelen...
uhh ja die zijn dr al jaren die zie je by grote concerten enzo

Verwijderd

Euj... als je dr eentje gaat maken heb ik wel interesse :+

PS: laat wel ff een kostenplaatje zien van te voren!

• Byte_Me
  • Laatst online: 16-08 14:29
Bij Philips zijn ze er mee bezig. Het eerste scheerapparaat met een LED display is al te koop. Binnenkort terug te vinden op je mobieltje, dan je PDAtje, en uiteindelijk laptop en desktop.

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06-2025
Jullie halen volgens mij LED en Light Emitting Polymers door elkaar (de oude naam voor organic led), of heb ik dat mis?

[ Voor 0% gewijzigd door siren op 07-11-2002 03:09 . Reden: tik fout ]

• EXX
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Een OLED is ook een LED; het is alleen niet gemaakt van silicium, maar van polymeren.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 20:13
Idd. Die schermen bestaan, maar zijn wel gigantisch duur. Het befaamde Barco in belgië maakt ze. (http://www.barco.be) Ze zijn wel gigantisch duur. Volgens mij hebben ze ze momenteel in 2 resoluties (Weet niet zeker dus verbeter me)
ze zijn alleen ook gigantisch duur. Een scherm van 2x3m ofoziets kost meer dan € 150.000...

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik kan me vaag herinneren dat U2 tijdens een tour een paar jaar terug (geloof 3..4 jaar terug ofzo) gebruik maakte van een hele wand emt LEDjes. Paar miljoen van die dingen ofzo, zag er van een afstand heel mooi uit, dat zeker. Ik heb er eens wat foto's van gezien in zo'n profi's blaadje.

if you're gonna be dumb you gotta be though

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

ShadowrunR schreef op 07 november 2002 @ 15:53:
Idd. Die schermen bestaan, maar zijn wel gigantisch duur. Het befaamde Barco in belgië maakt ze. (http://www.barco.be) Ze zijn wel gigantisch duur. Volgens mij hebben ze ze momenteel in 2 resoluties (Weet niet zeker dus verbeter me)
ze zijn alleen ook gigantisch duur. Een scherm van 2x3m ofoziets kost meer dan € 150.000...
en hoe duur waren ze nou? :P

nee maar serieus, ik denk niet dat je hier enig voordeel uit kunt halen t.o.v. bestaande technieken :)

• avon
check is toch even net de conrad site, en wat staat er!.
multi color led, alle kleuren binnen in ledje!.

kicken, als ik nu ook nog verstand van echte techniek had, kon ik zo een lcd panel
fixen ;-), mooi voor me raam ofzo.

• barkey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08-2022

barkey

runtime error, goed he....

Verwijderd schreef op 06 November 2002 @ 16:10:
[...]

uhh ja die zijn dr al jaren die zie je by grote concerten enzo
klopt, kan me herrinneren dat er bij het concert van U2 zo'n enorm led scherm werd gebruikt. allemaal units die de basis kleuren bevatten (net als een tv, beeldpunten) door dus per unit die basis kleuren van sterkte te veranderen kreeg je dus...............beeld. wazig verhaal....maar het komt er op neer dat het een uitvergrote tv was :D

did not reach the following recipient(s):

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 03:50

GG85

.......

In principe moet het kunnen als je heel simpel een groen,rood,blauw 3mm ledje pakt en die in een driehoek zet en de driehoek zeg maar als 1 pixel gebruiken. moet een stuk simpeler zijn om aan te sturen dan een multicolor led.

• Byte_Me
  • Laatst online: 16-08 14:29
AvOn schreef op 14 november 2002 @ 09:17:
check is toch even net de conrad site, en wat staat er!.
multi color led, alle kleuren binnen in ledje!.

kicken, als ik nu ook nog verstand van echte techniek had, kon ik zo een lcd panel
fixen ;-), mooi voor me raam ofzo.
euh, wat hebben LEDs met een LCD scherm te maken :?

[ Voor 0% gewijzigd door Byte_Me op 18-11-2002 08:55 . Reden: typo ]

• HaaZ
  • Laatst online: 00:10

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Bij pinkpop stond ook zo'n scherm inderdaad.. gewoon ledjes.. als je dichtbij stond zag je er niks van, alleen maar wat ledjes die aan en uit gingen :) (weet zo niet meer of het meerkleurenleds waren of telkens 3 verschillende kleuren naast elkaar)
Op grotere afstand was het gewoon een tv met redelijk beeld :)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

• avon
Byte_Me schreef op 18 November 2002 @ 08:54:
[...]

euh, wat hebben LEDs met een LCD scherm te maken :?
Nou... multicolor leds=1 ledje. 3 x rood, blauw, geel = led's kortom
een multi color led panel is " makkelijker " te maken!.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:36
HaaZ schreef op 18 November 2002 @ 09:53:
Bij pinkpop stond ook zo'n scherm inderdaad.. gewoon ledjes.. als je dichtbij stond zag je er niks van, alleen maar wat ledjes die aan en uit gingen :) (weet zo niet meer of het meerkleurenleds waren of telkens 3 verschillende kleuren naast elkaar)
Op grotere afstand was het gewoon een tv met redelijk beeld :)
die schermen heb ik ook wel eens van dichtbij bekeken, het zijn dus 3 verschillende kleuren LED's (rood groen en blauw neem ik aan)
da's een erg makkelijke manier om een heel groot scherm te maken

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• HaaZ
  • Laatst online: 00:10

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Schaapje_BlaaT schreef op 04 december 2002 @ 14:50:
[...]

die schermen heb ik ook wel eens van dichtbij bekeken, het zijn dus 3 verschillende kleuren LED's (rood groen en blauw neem ik aan)
da's een erg makkelijke manier om een heel groot scherm te maken
Rood GEEL en blauw :)

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Topicstarter
HaaZ schreef op 04 December 2002 @ 15:08:
[...]

Rood GEEL en blauw :)
Ehm... Red Green Blue, right? :7 Anders zou het Red Yellow Blue, oftewel RYB in het Engels zijn. En dat is het niet.
Pagina: 1