DivX schokt enorm op laptop (WinXP)

Pagina: 1
Acties:

• TNH
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07-2025

TNH

Pura Vida!

Topicstarter
Hoi,

Pas geleden heb ik via een vriend een 2e hands laptop aangeschaft. Het ding werkt helemaal prima, afgezien van de DivX films die ik erop probeer te bekijken.

Zolang de film in zijn 'originele' venster blijft, is de weergave prima. Geen schokken en goede kwaliteit. Wanneer ik echter full-screen wil kijken wordt de beeldkwaliteit erg belabberd (terwijl de DivX van goede kwaliteit is), maar wat erger is: de film schokt zo erg, dat je er echt niet naar kan kijken.

Dit probleem speelt zich af bij de standaard mediaspeler, maar ook bij BSPlay.

Dit zijn de specificaties van het systeem:

Intel Mobile P-III 1.0Ghz
Intel i815 integrated video
128mb RAM
10GB HDD
14,1'' TFT scherm

Verder nog wat zaken die volgens mij niet echt belangrijk zijn voor DivX (modem/lan/usb/enz)

Als besturingssysteem gebruik ik Windows XP professional.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, en wat ik er aan zou kunnen doen?

Alvast bedankt
- Tamar

Verwijderd

de videokaart...deze gebruikt shared memory en is een zeeeeer trage oplossing. Probeer de kleurdiepte terug te zetten naar 16k kleuren......

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
dma staat aan? :)

en zet je resolutie eens wat lager, ik weet dat het er niet mooi uitziet op een laptop, maar aangezien het dan waarschijnlijk een stuk soepeler gaat...en als je het fullscreen hebt staan zie je het toch niet echt overduidelijk :)

• TNH

TNH

Pura Vida!

Topicstarter
DMA staat inderdaad aan, dus het lijkt me niet dat het probleem daar ligt.

De resolutie heb ik wel geprobeerd terug te zetten, maar in eerste instantie had dat weinig effect (640*480 heb ik nog niet geprobeerd). De kleurdiepte is ook iets waar ik nog niet aan gedacht had.

Op dit moment ben ik niet in staat het direct uit te proberen (zit nu op de hogeschool), maar vast bedankt voor de tips! Zodra het werkt (of althans: verbeterd) laat ik het weten.

- Tamar

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Cryonist

- Something clever -

Mischien nieuwe videokaart drivers installeren? Dat werkt ook nog wel eens voor DivX. Als er nieuwe drivers zijn voor onboard zooi

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:57
Verotte ac3 codec is bij mij al vaak gebeurd....Of is het geen ac3 film?

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een 1 ghz laptop zou een divx zonder veel problemen moeten kunnen afspelen, heb een P2 350 laptop die het net aan kan. Lijkt me dus eerder dat er andere dingen de oorzaak zijn, misschien gaat de processor wel in de powersave mode terwijl je full screen zit te kijken.
En die integrated video moet divx ook wel aankunnen.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-03 08:47
misschien toch maar eens andere drivers poberen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Quantor schreef op 06 november 2002 @ 15:14:
Een 1 ghz laptop zou een divx zonder veel problemen moeten kunnen afspelen, heb een P2 350 laptop die het net aan kan. Lijkt me dus eerder dat er andere dingen de oorzaak zijn, misschien gaat de processor wel in de powersave mode terwijl je full screen zit te kijken.
En die integrated video moet divx ook wel aankunnen.
Nee, ligt aan de 815i Heeft geen overlaysupport....en zodoende kunnen de directx filters hun "ei" niet kwijt....... kleurdiepte terug naar 16k kan nog wel helpen, maar het is gewoon een "kut"oplossing.

Dit is mijn ervaring, geen absolute waarheid........

• TNH

TNH

Pura Vida!

Topicstarter
Bedankt allemaal.

Het is wel zo dat de P-III is uitgerust met SpeedStep. Volgens de website van Intel wordt dit ondersteund door Windows XP. Ze zeggen alleen niet hoe je dit kan de-activeren ofzo waardoor je de CPU op 1.0Ghz kan laten draaien.

Misschien helpt het als ik de laptop aan de oplader leg? Niet de meest makkelijke oplossing, maar toch.

Jammer van die 815i inderdaad, ik zal eens kijken of andere drivers verbetering brengen. Anders moet ik er maar mee leren leven dat ik tussen mijn college's door geen films kan kijken :)

Edit: typo

Verwijderd

Dit is een veel voorkomend probleem en is enorm vaak besproken.. kijk maar eens wat je cpu doet.. die staat naar alle waarschijnlijkheid voor 100% te pompen... Het probleem ligt aan windows en je drivers voor je beeld. Ik heb zo'n klein vermoeden dat je een keer een crash hebt gehad en dat is meestal dan de oorzaak van het probleem.... formateer je de laptop en install je winloos weer dan loopt het weer prima..... maar krijg je een crash kan je het weer vergeten.. er is zover ik weet en gelezen heb nog steeds geen oplossing voor.

was het maar waar.... kep zelf al meerdere moederbordjes geprobeerd en met m'n asus p4b533 heb ik er eindelijk geen last meer van....

kep dan wel geen laptop maar het probleem is het zelfde..

• TNH

TNH

Pura Vida!

Topicstarter
Xiphy: voordat ik deze post deed heb ik eerst via de search optie gezocht naar dit probleem. Helaas heb ik het antwoord niet kunnen vinden, vandaar deze post.

Het probleem speelt al vanaf een 'schone' installatie van Windows XP. Van een crash is (nog) geen sprake geweest.

Net heb ik de nieuwste drivers gedownload van de intel site. Misschien dat dit enige verbetering brengt.

Verwijderd

TNH schreef op 06 november 2002 @ 16:01:
Xiphy: voordat ik deze post deed heb ik eerst via de search optie gezocht naar dit probleem. Helaas heb ik het antwoord niet kunnen vinden, vandaar deze post.

Het probleem speelt al vanaf een 'schone' installatie van Windows XP. Van een crash is (nog) geen sprake geweest.

Net heb ik de nieuwste drivers gedownload van de intel site. Misschien dat dit enige verbetering brengt.
jep topics genoeg maar geen oplossing.. das nu juist het probleem die je er extra bij hebt... maar is je proc 100% aan het draaien?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2002 16:22 . Reden: woordje vergeten ]

Verwijderd

Mischien staat je laptop niet stabiel.... :) :)

• TNH

TNH

Pura Vida!

Topicstarter
Inmiddels heb ik volgens mij een oplossing voor het probleem gevonden.

Eerst heb ik de nieuwste drivers gedownload vanaf de website van Intel. Dit gaf echter niet de verwachte verbetering.

Daarna heb ik in de BSplayer wat instellingen gewijzigd. Nu heb ik 'Force Overlay mode 1' en 'Force RGB' aanstaan. Tevens heb ik de kleurendiepte op 16bit gezet.

Vraag me niet wat die instellingen van BSplay precies doen, maar het werkt nu wel! Bedankt allemaal.

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dan had DaBuzzz dus toch gelijk dat het aan de 815e video gedeelte lag en wel de overlay.... goed om te weten :)
Pagina: 1