zeeg schreef op 08 november 2002 @ 16:14:
[...]
ChristiaanVerwijs is dan ook een uitzondering, en ik ben bang dat er steeds meer 'christelijke uitzonderingen' komen. Beetje van dit, snufje van dat en je hebt je eigen geloofje gemaakt, een perfect recept voor [vul maar in].
========================================================
hmmm... je zegt dat je bang bent dat er steeds meer 'christelijke uitzonderingen' komen.
Ik begrijp daaruit dat jij gelooft in een absoluut christendom, dat er geen keus mogelijk is dan het absoluute woord zoals in de bijbel vermeld staat.
Maar eh... wie bepaald wat absoluut is in dit geval?
We zouden dan kunnen zeggen dat de Jackobijnen het bij het rechte eind hebben.
De Jacobijnen waren immers de eerste offcieele christelijke stroming (+- 69NC)..
Dit betekend dat alle andere stromingen die erna komen zoals: Protestants, Hervormd, Russisch orthodox, Jehova's getuigen, Pinkster gemeenschap, mormonen etc het allemaal fout hebben.
Want het zijn toch allemaal religies waarbij een persoon een inzicht kreeg en besloot zijn eigen inzicht te verkondigen.... weer zo'n uitzondering op het absoluute erbij.
[...]
Maar ik heb toch voor mezelf conclusies kunnen trekken? In zoverre wel dat ik net als elk ander mens, bij die boom in het paradijs staande, die vrucht gegeten zou hebben. Dat is de keus die elk mens zou maken. Maar dat kan teniet worden gedaan, door het geloof in Jezus.
=========================================================
Als jij werkelijk zo sterk in god gelooft zoals je beweert dan kan ik me niet voorstellen dat je tegen de expliciete orders van de almachtige himself zou ingaan.
Eva moest IMO blond zijn geweest.... god heeft zich notabene aan haar openbaar gemaakt!
Ik ken genoeg tweakers die dat eens willen mee maken in het echt, 'es kijken hoeveel mensen er dan nog van de appel eten.
Als ik je goed begrijp ben je vrij om te kiezen of je wel of niet in god en jezus gelooft.
Eenmaal christen en je mag niet meer kiezen HOE je in god en Jezus gelooft.
Dus zo gouw je kiest voor het christendom ben je meteen een spiritueel gevangene.
[...]
Dacht je nu echt dat ik zo geredeneerd heb? Het klinkt meer als een donkere-middeleeuwen dondergod o.i.d.?

Zo heb je bewust niet geredeneerd, daar ben ik van overtuigd.
Als je wel bewust was van 'the fear of god', die men ook op jou heeft los gelaten, dan had je gezien hoe manipulatief dit is. (je gelooft toch ook in Hell en verdoemenis?)
Het enge is dat mensen meestal niet eens in de gaten hebben hoe mensen elkaar beinvloeden, hoe men op heel erg subtiele weize mensen kan manipuleren.
Angst en schuld gevoelens zijn twee van de machtigste wapens als men mensen wilt overheersen (overheersen klinkt een beetje over-the-top, maar ik weet het effe niet beter uit te drukken).
Het is voor mij duidelijk dat veel van de gevestigde religies, waaronder het christendom hier, in minder of meerdere mate, gebruik van maakt om op die manier het volk stil en onder bedwang te houden.
Een volk dat niet bang is voor de gevolgen van het niet of verkeerd naleven van het woord, zoals gedefineerd in de heilige geschriften en verkondigt door priesters e.d., ben je ze kwijt... dan ontstaan er allemaal kleine een-mans religies.
Mensen worden dan onafhankelijk van het systeem dat ze schuld en angst aanpraat, een systeem die tevens als enige de optie bied om vergiffenis te vinden.... waarna je weer zondigt (=onvermeidelijk)... weer vergeven wordt.... etc.
En zijn mensen dan verder van god dan wanneer ze wel abbonneren op een confectie religie?
Ik denk van niet, ik geloof dat je dan zelfs een beter ontwikelde spirtualiteit kan opdoen dan ooit te voren... maar goed dat is mijn mening.
[...]
Jazeker, er zijn zat afgoden. Denk aan de tijdloze god van de macht of de immer voortwoekerende geld- of hebzucht, om nog maar niet te spreken over de walgelijke 'seks-god'. Dat zijn zo'n beetje de belangrijkste, je kunt er zelf vast nog wel wat meer verzinnen en we krijgen er allemaal mee te maken. En tjonge, wat kunnnen die goden aan je trekken, ik weet er te veel van...
Ehr... god is toch de schepper?
De absolute schepper van alles?
Dus ook van die andere goden die, volgens jou, ook nog eens allemaal slecht zijn?
Is hij dan de oppergod ofzo?
Ik vind het een beetje wazig hoor, dacht altijd dat christendom een monotheistische godsdienst was.
[...]
Mensen hebben inderdaad de Bijbel geschreven, dat is, ze hebben de woorden van God op schrift gesteld. Hoe dan? Dat zullen we nooit precies weten, feit is dat er duidelijk verschillende schrijvers zijn (zo'n 40 volgens mij), te herkennen aan hun stijl. Het was dus niet zo dat ze elke letter gedicteerd kregen, maar God heeft geen onzin laten opschrijven. Het blijkt ook uit veelvuldig onderzoek dat de bijbelse geschriften zeer, maar dan ook zeer nauwkeurig zijn overgeleverd. Veel nauwkeurig dan bijvoorbeeld teksten van ene Shakespeare waarvan geen mens zich afvraagt (en terecht) of ze wel oorspronkelijk zijn.
Zodoende zou ik zeker de woorden van onze Heere en Verlosser niet in twijfel willen trekken.
Het is een feit dat de bijbel zelfs meerde malen geweizigd is, dit is bewezen.
De oorsprong van de bijbel gaat zelfs terug naar een heel erg vroege vorm van het judeisme het zogenaamde kabalisme.
We hebben het dan over een volk en religie dat nog ouder is dan het boedisme.
Iets wat al zo veel veranderd is in de tussentijd kan ik niet als absoluut aannemen.
[...]
Jaja. De essentie van het christendom is niet dat God barmhartig is en alles vergeeft. Niet waar.
De essentie is dat alle mensen schuldig staan t.o.v. God, met als straf op die schuld de dood. Maar dat we verlossing kunnen krijgen door het geloof in Jezus Christus, waardoor we uit dankbaarheid God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.
Hoe het ook tegen de menselijke natuur in mag gaan: wij kunnen niet uit goede werken behouden worden! Gelukkig niet, het zal toch van de mens afgehangen hebben, we kunnen ons leven in Zijn hand leggen. En inderdaad, hij heeft het uiteindelijke plan, wij kijken daar tegen aan als tegen de onderkant van een borduur werkje, je kunt met geen mogelijkheid zien wat het nu voorstelt, je ziet een wir-war van draden en losse eindjes, maar als het dan omgedraaid wordt...
=======================================================
Daar heb je het al.. je schrijft: "...alle mensen schuldig staan t.o.v. God, met als straf op die schuld de dood."
Dit is een goed voorbeeld van "the fear of god" waar we het net over hadden.
Ik heb de kerk (katholiek) als erg beperkend ervaren, terwijl ik van nature een heel open en leergierig persoon ben.
Het oude engelse gezegde "to make someone know the fear of god" vond ik wel heel toepasselijk.
Ik heb ervaren hoe het was om bang gemaakt te worden voor god.
En toch heb ik ook ervaringen gehad die ik niet anders kan omschrijven als religieus, zoals waarschijnlijk wel veel mensen onder ons.
En als ik kerken, in het algeheel, bekijk en zie hoe men te werk gaat.
Dan kan ik het niet anders noemen dan subtiele psychologische oorlogvoering.
Dat was vroeger en dat is nu nog steeds.
Er zijn gelukkig ook gemeentes die heel mensvriendelijk zijn en er zijn ook pastoors, priesters, voorgangers die werkelijk religieus zijn en compasie vertonen... begrijp me aub niet verkeerd, ik zie het niet allemaal duister in.
Maar dit is helaas iets van de laatste 20 a 25 jaar.
Religieuze vrijheid is in Nederland nog niet zo heel oud IMO.
En zelfs nu weet ik van minstens een christelijke stroming die echt heel erg is.
De dingen die ik daarvan heb gehoord (eerste hands) lieten me echt van verbazing van de stoel vallen... regelrechte psychologische mishandeling.
De bron waarvan ik dit vernomen heb is trouwens zeer betrouwbaar en tevens heb ik andere mensen uit die stroming ook in het dagelijkse leven mee gemaakt.
Ik herken in hen wat mij verteld is geworden.
Ik wil hier nu even niet in al te fijn detail in gaan, dat duurt erg lang want er is veel te vertellen hierover.
Je kan daarom misschien wel gebrijpen dat ik niet zo'n hoge pet op heb van het christendom in het algeheel.
Ik heb zelf de vrijheid gevonden om god te leren kennen zoals hij er voor mij is.
Op mijn manier heb ik god beter leren kennen dan wanneer ik een overtuiging van iemand anders had gevolgd.
[...]
Om Jezus nu te stellen als 'gewoon een mens, net als jij en ik', vind ik erg zwak. Hij stelde toch wel wat meer voor, al zou je niet eens in Hem geloven moet je dat toch kunnen zien?
Waaraan?
De menselijke factor is er tussen gekomen? Wat bedoel je hiermee, wat is jouw 'hoger-dan-menselijke"-factor dan?
nee, niet hoger-dan-menselijk.
Juist menselijk gedrag is hetgene wat tussen goddelijkheid en de mens is gekomen.
Of om preciezer te zijn, het menselijke ego.
IMO kwam Jezus om mensen dat ego weg te nemen (hetgeen altijd zeer pijnlijk is), niet om hen te troosten en goed te laten voelen.
Zei hij ook niet ergens: "Ik kom niet om vrede te stichten, ik kom met een zwaard"?
Als je van dat ego af bent ben je ook van al je duivels en demonen af (die je zelf gemaakt hebt in jou belevings wereld).
Als je van je ego af bent wat weerhoud je dan nog om god te beleven zoals god werkelijk is?
Dat was IMO de werkelijke bedoeling van Jezus, dat was de verlossing die hij ons wilde geven.
Maar het ego was zwaar aangetast en sloeg terug... zo gaat het altijd met mensen.
Een dode profeet is de enige profeet die men kan aanbidden, want die kan niets meer afpakken!
[...]
Jouw laatste zin doet me denken aan Rooms-Katholieke praktijken uit de Middeleeuwen, en daar is inderdaad nogal wat fout gegaan. Oorzaken: zie mijn stukjes hierboven, macht als afgod + menselijke factor

Kijk eens in het hier en nu... Nederland anno 2002.
Er zijn zelfs nu nog christelijke stromingen die mensen op bizar slechte weize behandelen, als slaven geen eigen mening meer mogen hebben.
Waar mensen mentaal helemaal aan kapot gaan, waar hun hele leven mee wordt vergalt.
Er zit zelfs een tussen die ik alleen maar kan vergelijken met fundamentalistische islam.
Ik zal even geen naam of voorbeeld noemen, maar als je dat wilt kan ik bewijzen op tafel leggen.
[...]
Dank je!
=========
Ook al zijn we het niet eens met elkaar, toch bedankt voor je input.
//edit: wilde er nog wat aan toevoegen en heb enige haastiige uitspraken verwijderd... het is een onderwerp waar ik af en toe best in kan opgaan.