Toon posts:

[linux] licenties vragen in distro's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel je installeerd compleet redhat 8.0 (of een andere dist) op een server (wat dom is maar ok)

Mag je alles vrij gebruiken wat op een distro zit.

Nu weet ik dat de RedHat distro aparte software heeft wat trials heeft en die zetten ze keurig in een aparte dir.

Dus ik neem aan dat je een linux dist kan downloaden en installen voor het bedrijfsleven zonder dat je iets betaald evt zelf een dist kopen is nl wel gewenst. :-)

Het is alleen oppassen dat je dan geen software installeerd die een licentie heeft etc etc klopt dit ?

tnx

ik hoop dat dit vaag berichtje duidelijk is ? :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:23

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je wint de prijs voor het meest onduidelijke bericht van de maand november alvast :P. Als je wilt vragen of het toegestaan is om een stapel Free Software bij bedrijven te installeren zonder iets aan de producent van die software te betalen, dan kan ik melden dat dat mag. Zodra je non-free software gebruikt, is de kans aanwezig dat het niet meer mag. De specifieke voorwaarden moet je in de licenties nalezen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:35
In principe is alle software die bij een distro geleverd wordt GPL danwel GNU, wat betekent dat het gratis te gebruiken is (dit geldt zowel voor de code als de programma's zelf - en mits je geen delen van de code gebruikt om programma's mee te maken waar je geld voor vraagt). Dit is evengoed een licentie, er is alleen geen geld in het spel. Verder zullen er tegenwoordig misschien enkele dingen meegeleverd worden die een andere licentie dan GPL/GNU hebben, dat zul je dus even uit moeten zoeken (dit maakt het licentieverhaal nou niet bepaald makkelijk..). Ik zit dan te denken aan StarOffice (mits versie hoger dan 5.2), en WineX/Crossover Office oid, veel meer commerciele software zal niet meegeleverd worden. Trials mag je uiteraard installeren zo vaak je wilt, mits je de voorwaarden niet overschrijdt.

Wat downloaden betreft kun je er vanuit gaan dat als je het kunt downloaden zonder geld over te maken, je er ook niet voor hoeft te betalen (ook niet voor licenties). Als je wel moet betalen dan is het over het algemeen niet zomaar op een ftp te vinden :P

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Zolang het een royalty free license is mag je het installeren en gebruiken voor wat je maar wil.
De meeste dingen die RH meelever vallen onder de GPL danwel BSD license.

Bijna alles wat je zou willen doen onder GNU/BSD is te bereiken met een programma onder een OSI approved license. Ikzelf gebruik exclusief Free sotware, en het enige dat ik niet (deftig) kan ermee is PCB layout...

Als je echt zeker wil zijn moet je controleren of een pakket in het Debian Main archive zit. Als dat zo is dan voldoet het aan de strenge Debian standaarden en kan je op beide oren slapen.