Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[AC] Babybus Tachosignal Fan

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 06:31
Ik ben bezig met een babybus althans iest dergelijks. Dit is een systeem dat de FAN met tachosignal met alle 3 de draden op de baby wordt aangesloten

In de babybus wordt een constante stroom toegevoerd zodat de FAN altijd 500 RPM heeft (Waarom leg ik later uit). Verder heb ik een 3 kleurige led, die op het moment dat ik met een schakelaar op de babybus de fan aan zet er een rood lampje gaat branden.

Op het moment dat ik de potmeter dan omhoog draai naar de maximale stand moet de led veranderen in groene kleur. In het gebied tussen groen en rood moet de led oranje zijn.

Maar nou moet ik dus weten hoe een tachosignaal werkt zodat ik hier iets op kan verzinnen.

De babybus heeft dus een 3 aderige FAN aansluiting en heeft als aansluiting naar de stroom ook een 3 aderige aansluiting. deze gaat naar mijn digidoc, die dan als de FAN minimaal driaad 500 RMP aangeeft anders gaat dat ding piepen. Verder kan ik dus met de babybus snel een Fan aan en uit zetten zodat de digidoc alleen nog dient voor het controleren van de RPM's en of de FANS draaien en natuurlijk het meten van de Temp.

Maar om bovenstaande te bereiken moet ik dus wel weten hoe een Tachosignaal werkt ook wel RPM signaal genoemd. Is hier toevallig een electrotechnieker die hier verstand van heeft, want op tweakers staat hier niks over. Ik neem aan dat dit door middel van pulsen gaat. Maar zeker weet ik dit niet.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Elke rotatie wordt er een puls gegeven. De spanning weet ik niet, zal wel gewoon 12 V zijn. Of het signaal een blokgolf of een sinusgolf is weet ik ook niet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Dit hoort toch meer in CME thuis.. Meer elektronica related :)

DOC => CME

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Babybus? 7(8)7

iStockphoto

Verwijderd

je weet wel... die kleine :X
:?

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:13

Tarin

Just plain weird.

Kan je niet beter je fan aan een variabele spanningsbron hangen en er een paar metingen op uitvoeren? Ik denk dat je met een grensspanning meer kan dan met een hoeveelheid pulsjes/minuut.

Dus: meet bij hoeveel volt het ding 500 (of ietsjes meer) RPM maakt, en daarna nog een paar metingen, tot de 12V.
Dan kan je daar vast wel een schakeling mee maken (* Tarin is verder elektron00b)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

moet kijken veschild per fan

er komt een signaal uit van 2 of 4 pulsen per omwenteling.

Je moet dan een spanning aanbieden aan pin 3 (tachosignaal) bv 5 Volt
hji zal hem dan elke keer naar de ground trekken

• BSeB
Jo, was net effe naar de dokter met wat electrischiteit mijn neus laten affikken¡¡¡¡¿¿¿

Gegegege.

Het is dus een Babybus voor een 5,25" waar dus ook je cd-rom in zit

• BSeB
Ow ja stom 8)7 natuurlijk elke Fan heeft een eigen RPM zodat elke Fan anders reageert op de aangeboden spanning.

Effe denken nu kan ik 2 dingen doen het Tachosignaal kan ik inleiden in een chippie wat op het moment dat die potmeter niks doet automatisch het voltage omlaag gaat en dus de RPM naar 500 gaat of gewoon 2 variable weerstanden gebruiken. Waarvan de ene altijd instelbaar is aan de voorkant en de andere niet zichtbaar is en aan de binnenkant van de kast zit en alleen instelbaar is de eerste keer of die keer dat je een FAN bijplaatst
Pagina: 1