Toon posts:

VPN throughputsnelheden Vigor 2200E <--> WinXP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan me iets vertellen over de te bereiken snelheden, als je een VPN verbinding maakt (L2TP IPSec versus PPTP) tussen een Draytek Vigor 2200E en een standaard Microsoft XP werkplek.

Als ik op www.draytek.nl kijk (FAQ over VPN) dan zie ik schrikbarend lage snelheden,m aar het betreft hier de meting tussen twee Vigor routers met een link tussen de WAN-ports. Dit wil ik ook niet weten, ik wil de snelheid weten op het LAN zelf.

Anyone?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

qless

...vraag maar...

Waarom wil je dat? VPN gebruik je normaal om over het internet tussen 2 lans een "beveiligde" verbinding te draaien. En dan is de snelheid gelimiteerd door je WAN aansluiting (DSL e.d.)

Op je lan kun je, als je apperatuur snel genoeg is, zo snel als je kabel aankan...

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dit doen om mijn wireless laptop (waarover ik o.a. bankzaken doe) beveiligd laten praten richting modem. Het wireless accesspoint/router gebruikt WEP, en WEP is niet bepaald secure. Lees het artikel van 'Fluhrer, Itsik Mantin en Adi Shamir' maar eens!

exerpt
WEP Is Wide Open

The 802.11b standard includes a provision for encryption called WEP (Wired Equivalent Privacy). Depending on the manufacturer and the model, there are two levels of WEP available. One, based on a 40-bit encryption key and a 24-bit initialization vector (IV), is called 64-bit encryption and generally considered insecure. The other, 128-bit encryption, is based on a 104-bit key plus the 24-bit IV. Much press has been devoted to the basic insecurity of WEP. Programmers Scott Fluhrer, Itsik Mantin, and Adi Shamir published a paper titled "Weakness in the Key Scheduling Algorithm of RC4," which outlines a method for cracking the master WEP key and posing as a legitimate user. (RC4 is a popular encryption standard.) Last fall, a program named AirSnort appeared on the Internet. AirSnort runs on a Linux system with a 2.4 kernel and requires a network card based on the Prism chip set. It uses the Fluhrer, Mantin, Shamir attack and can discover a WEP key after monitoring a wireless network passively. Because the current implementation of WEP is based on static keys (which don't change over time), AirSnort will ferret out the data you need to crack the key if you listen long enough. According to the site (http://airsnort.sourceforge.net), AirSnort can determine the WEP key in seconds after listening to 100MB to 1GB of traffic.

WEP is basically insecure, but the real problem as we discovered is that many access points are being deployed without WEP enabled. That's the equivalent of leaving your front door wide open. How do we know WEP is widely ignored? We sniffed for wireless networks using NetStumbler shareware available from www.netstumbler.command an Orinoco NIC based on a Lucent chip set. When NetStumbler identifies an 802.11b signal, it logs the access point's MAC address, the network name, the SSID (Service Set Identifier), the manufacturer, the channel, whether WEP is enabled, the signal strength, the signal-to-noise ratio, and various other flags. You can even configure the utility to show a real-time display of signal strength. Many people assume that 802.11b signals travel only a relatively short distance 100 feet or so. The signals actually travel much farther but are too weak for the tiny antennas in laptop cards to detect. An external gain antenna like a 14-dB Yagi, however, can detect 802.11b signals at a much greater distance.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:52
Kan de Vigor 2200E een IPsec verbinding termineren dan ?
Ik meende dat hij alleen pass-through doet...

Maar als hij het kan; zullen de snelheden inderdaad laag liggen. Voor die €100 van dat ding kun je geen router verwachten die zo supersnel is...
En als je nagaat dat die 2200E zelfs te traag is om de volle 8Mbit ADSL te kunnen routeren...

[edit]
Kleine titel edit gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
thnx 4 reply.

Volgens de fabrikant kun je met de 2200E VPN-sessies terminaten.
Niet eens 8Mbit? Oei! Ik heb een 8MBit aangevraagd (tweakdsl). Niet kopen dus...
Dan moet ik mijn aandacht toch maar verleggen naar een E-tech VPN Prof. Router maar.
Of is daarvan de performance ook al onder de 8Mbit? Heb E-tech hierover trouwens al gemaild, maar nog geen antwoord.

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 08:17
Cutebritney schreef op 07 november 2002 @ 10:22:
Kan de Vigor 2200E een IPsec verbinding termineren dan ?
Ik meende dat hij alleen pass-through doet...

Maar als hij het kan; zullen de snelheden inderdaad laag liggen. Voor die €100 van dat ding kun je geen router verwachten die zo supersnel is...
En als je nagaat dat die 2200E zelfs te traag is om de volle 8Mbit ADSL te kunnen routeren...

[edit]
Kleine titel edit gedaan :)
Over die volle 8Mbit; dat zal toch ook wel zeker met je rule base te maken hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
Is iemand op de hoogte van een apparaat waarmee de volgende zaken kunt:
- wireless routeren/accesspoint op (256bit WEP)
- ingebouwd analoog adsl-modem
- firewall
- redelijk rappe VPN-verbinding overeind houden

Voor zover ik het nu kan overzien, kun je dit alleen maar oplossen door al die kastjes los kopen, waardoor je ruim € 400,-- armer bent en drie(!) routers achter elkaar heb staan.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

VPN verbinding overeind houden is een kwestie van veel processor kracht. Aangezien de meeste routers relatief dunne pijpjes hoeven te vullen, blinken ze vaak niet uit in processor kracht. (Cisco 2650 High performance router heeft processor van 150Mhz en is daarmee een snelle jongen.)

Suc6 met je zoektocht.

Living the American Dream

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:25
Ik denk dat n p3/athlon van 600 mhz ofzo pas met de volle 8 mbit/s kan encrypten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Een goede oplossing hiervoor is volgens mij de Draytek Vigor 2600 WE of 2600W.

De 2600W heeft een gewone ISDN aansluiting (geen ADSL over ISDN) en de 2600WE heeft dit niet.

Ik heb zelf de Vigor 2600 i.c.m. Cistron 1024 en dat gaat als een speer.

Even de VPI en VCI invoeren (er zit ook een autodetect in maar die heb ik nog niet geprobeerd) en klaar is alles.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:25
Ik zou de 2300 nemen, die heeft n 3x zo snelle processor als de 2200/2600

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Pagina: 1