Ik ben bezig met een netwerk, bestaande uit 3 clients. De verbinding is een COM 21 Chello modem, ik verdeel de rotzooi met een Edimax Router dmv. ingebouwde DHCP server.
Twee van de drie PC's werken al perfect. De derde wil echter maar niet op Internet. De kabel, het stekkertje en de router zijn goed, want op de desbetreffende kabel werkt mijn notebook gewoon prima. Het probleem zit 'm dus in de 3e PC.
Het OS van deze PC is XP. Eerst heb ik de NIC vervangen door een splinternieuwe (Realtek).
Dit resulteerde in:
- Een groen lampje achterop (hoera)
- wél in een verbinding in XP, maar Internetten wil nog niet
- kan de router niet pingen
- de NIC krijgt wel keurig zijn settings via DHCP
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
- Nieuwe NIC
- handmatig IP adressen invoeren
- NIC in andere poort zetten
Niks werkte
Opvallend is dat het IRQ adres van de NIC 11 is (hetzelfde als de videokaart). Ik weet niet of dit hier iets mee te maken heeft. Tevens start XP heel erg langzaam op (duurt 5 min. !) sinds de nieuwe NIC erin zit.
Wie weet raad in dit mysterie. Ik heb weinig zin XP opnieuw te installeren, ik kan me ook niet voorstellen dat het nodig is.
Twee van de drie PC's werken al perfect. De derde wil echter maar niet op Internet. De kabel, het stekkertje en de router zijn goed, want op de desbetreffende kabel werkt mijn notebook gewoon prima. Het probleem zit 'm dus in de 3e PC.
Het OS van deze PC is XP. Eerst heb ik de NIC vervangen door een splinternieuwe (Realtek).
Dit resulteerde in:
- Een groen lampje achterop (hoera)
- wél in een verbinding in XP, maar Internetten wil nog niet
- kan de router niet pingen
- de NIC krijgt wel keurig zijn settings via DHCP
Wat ik allemaal geprobeerd heb:
- Nieuwe NIC
- handmatig IP adressen invoeren
- NIC in andere poort zetten
Niks werkte
Opvallend is dat het IRQ adres van de NIC 11 is (hetzelfde als de videokaart). Ik weet niet of dit hier iets mee te maken heeft. Tevens start XP heel erg langzaam op (duurt 5 min. !) sinds de nieuwe NIC erin zit.
Wie weet raad in dit mysterie. Ik heb weinig zin XP opnieuw te installeren, ik kan me ook niet voorstellen dat het nodig is.