Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Golfkarton?

Pagina: 1
Acties:

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:18
Vraagje: Is karton geluidsisolerend? Ik ben een server aan het bouwen en die moet uiteraard zo stil mogelijk zijn. M'n fans draaien nu op 5V en die hoor je dus niet meer. Alleen de harde schijf hoor ik nog en die wil ik dus op de een of andere manier geluidsisoleren. Ideeen?

Roomba E5 te koop

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
een laag van 10cm dik golfkarton wel ja

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• sig69
Dat is niet echt haalbaar. Andere suggesties?

Roomba E5 te koop

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:30
er wordt vaker gebruik gemaakt van noppenschuim, gewoon te koop bij de gamma ofzo, als je daarmee je kast van binne bekleed scheeld dat een hoop herrie

• sig69
Kan m'n HD z'n warmte wel kwijt dan? ik wil eigenlijk alleen m'n HD in dat spul hebben, dat is het enige onderdeel dat nog herrie maakt

Roomba E5 te koop

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

[rml]WhizzCat in "[ CM] Mijn eerste kleine mod (geluid)"[/rml]

Misschien staat daar nog wat zinvols ;)

Eventueel wil ik je over de email nog wel met specifieke dingen helpen hoor :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• floppe
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-12-2024
Geluidsisolatie verkrijg je alleen door veel massa... dan noppenschuim kan eventuele resonaties voorkomen. Vandaar dat dat is geluidsstudio's wordt gebruikt om galm op de opnames te voorkomen... t zal vast wel wat helpen maar ik denk dat t meer warmte vasthoudt dan geluid tegen houdt. Karton heeft weinig massa... helpt dus weinig.

specs, hompage

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

floppe schreef op 06 november 2002 @ 12:14:
Geluidsisolatie verkrijg je alleen door veel massa... dan noppenschuim kan eventuele resonaties voorkomen. Vandaar dat dat is geluidsstudio's wordt gebruikt om galm op de opnames te voorkomen... t zal vast wel wat helpen maar ik denk dat t meer warmte vasthoud dan geluid tegen houdt. Karton heeft weinig massa... helpt dus weinig.
Als je ook maar een kleine beetje airflow hebt zit het al goed. IK heb er dus een zooi schuimrubber in hangen, temperatuur is zelfs gedaald, ik snap nog steeds niet waarom, maar goed :) Al mijn fans op 5v, scheelt ook aanmerkelijk. Zorg voor stille HD's (hint: postbode elastieken ;) )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Wat postbode elastieken ? Ik ben postbode dus elastiek genoeg maar wat kun je er mee betreffende geluidsdemping dan ?

Mother, will they like this song?

• chromeeh
  • Laatst online: 09:53

chromeeh

the Gnome

Hmmm ik heb laatst een keer een HD helemaal verpakt met dat noppenschuim :)
Dat ging ook donders mooi :D

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

TheLunatic schreef op 06 november 2002 @ 16:16:
Wat postbode elastieken ? Ik ben postbode dus elastiek genoeg maar wat kun je er mee betreffende geluidsdemping dan ?
Nou lijkt me duidelijk: je HD "ophangen" in die elastieken.
Wel een beetje strak en stevig liefst, grote schommelingen zijn niet goed voor een HD :)

Verwijderd

Geluidsisolatie verkrijg je alleen door veel massa... dan noppenschuim kan eventuele resonaties voorkomen. Vandaar dat dat is geluidsstudio's wordt gebruikt om galm op de opnames te voorkomen... t zal vast wel wat helpen maar ik denk dat t meer warmte vasthoudt dan geluid tegen houdt. Karton heeft weinig massa... helpt dus weinig.
NOPE,... Geluids isolatie verkrijg je het beste door een laag stilstaande lucht.
Geluid is immers trinlling en wordt door bewegende luchtdeeltjes 'verplaatst' naar je oor.

Geluid plant zich beter en sneller voort in vaste stoffen dan in gas (en zelfs helemaal niet in vacuum).

Je hebt dus veel lucht en weinig massa nodig,.. maar de lucht moet niet kunnen bewegen,.. noppenschuim zit vol met kleine holtes waar lucht in zit die min of meer niet kan bewegen. Noppenschuim is dus bruikbaar voor isolatie. Maar stilstaande lucht verplaatst ook geen warmte en het zal dus ook warmer worden in je kast.

• sig69
Hmmm.. interessan allemaal. Over de postbodeelastieken: daar heb ik niet zo veel aan, aangezien het geen resonanties zijn die ik hoor maar het draaien en "zoeken" van de schijf (het is een oudje, dus vrij lawaaierig met dit soort dingen)

Roomba E5 te koop

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
sig69 schreef op 06 november 2002 @ 19:09:
Hmmm.. interessan allemaal. Over de postbodeelastieken: daar heb ik niet zo veel aan, aangezien het geen resonanties zijn die ik hoor maar het draaien en "zoeken" van de schijf (het is een oudje, dus vrij lawaaierig met dit soort dingen)
het zoeken van de schijf resoneert in je kast? trust me, als je m trillingsvrij ophangt scheelt het een hoop hoor

• sig69
het zoeken van de schijf resoneert in je kast? trust me, als je m trillingsvrij ophangt scheelt het een hoop hoor
nee, (er resoneert NIETS, ik hoor alleen m'n HD draaien en "zoeken")

Roomba E5 te koop

Verwijderd

^ dat geluid wordt door je kast versterkt geloof ik, dus aan elastiekjes ophangen zou ws wel helpen

• BreKev
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-11 15:15

BreKev

a.k.a. BreKev

in een oude CD-Writer bouwen, heb ik ook gedaan en dat scheelt zowieso al een boel geliud :P :P :P .
Zie hier: HDD in CD-Writer

Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nadenkertje

Vacuum laat geen geluid door en heeft geen helemaal geen massa.
dus er zal wel een tussenoplossing zijn.

Het gaat erom dat de demping afgestemd is op wat hij moet dempen.
zie bijv uitlaat, relatief licht maar toch behoorlijk effectief.

Michien vreemd vergelijk maar een afsluitweerdstand aan het eind van een coaxkabel doet precies hetzelfde is hij afwezig refllecteren alle singalen (trilingen) terug. als deze weerstand zich precies gelijk gedraag als de coax heb je geen refelecties

Nou is golfkarton niet echt afgestemd om die demping op te vangen vermoed ik
Zelf geloof ik wel in een zacht materiaaltje maar ja die warmte ..... je zal toch wat moeten compenseren

ik las iets over een rubberachtig iets in een computeblad en dan kan je hem precies in een 5 1/4 bay kwijt

die elastieken boven spreken me ook wel aan
iemand ander shad wel een topic over het feit dat die elstieken kunnen uitdrogen en je in je fans terecht kunnen komen :'( dat wil je niet

(je fans worden daar wel stil van) })

Iperf

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 22:56

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

SilentDrive

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
al eens erover nagedacht waarom oordopjes van schuim zijn :)

dude... wait... what...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

NoTo schreef op 06 november 2002 @ 20:37:
[...]

al eens erover nagedacht waarom oordopjes van schuim zijn :)
dan moeten we ze maar van lood maken >:)
dat si nog kneedbaar ook . (wel stevig knijpen)

zo ff lakker een beetje "kane" KEIhard op m'n hoofd

... rain down on me ....... lekker nummer ..... maar zonder oordoppen

Iperf

• sig69
Ik ga wel ff prutsen met het een en ander.

Roomba E5 te koop

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

Het volgende idee is al vaker vermeld: hang je harddisk op tussen wat strak gespannen fiets(binnen)banden. (Postelastieken kunnen ook, al denk ik niet dat die sterk genoeg zijn.) Je hoort alleen het zoemen en zoeken van je harddisk, maar ook dat geluid word idd versterkt door je kast.

Het is een beetje het zelfde effect als zo'n klein draai-dingetjes met pling-plong geluidjes welk door een rol met puntjes te draaien de vinnen van een klein kammetje laten schieten en zo een (slaap/kinder) liedje maakt (verrek.... hoe hééét zo'n ding ook al weer) wat je nauwelijks hoort al je aan het kleine slingertje draait, maar zodra je het op een tafel/ruit zet hoor je em heel goed. Alleen is je harddisk hier het draai-dingetje welke je beter hoort zodra je em in je (ijzeren) kast schroeft. :)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• BreKev
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-11 15:15

BreKev

a.k.a. BreKev

Dan zullen die rubberen "anti-vibe" schroefen ook moeten helpen.

Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

w00Dy

Make soap, not war

Fout. lucht is nog altijd de beste isolator, als het niet kan bewegen. Daarom ook piepschuim en noppenschuim, hierin zit de lucht vast. Alleen isoleerd het ook de warmte en dat kan hier niet de bedoeling zijn.

[/edit]
te laat :P
Pagina: 1