Audio (TULP) bekabeling vraag

Pagina: 1
Acties:

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:10

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ik heb een dvd, speler, cd speler, pc en tv die ik allemaal op m'n versterker wil aansluiten. Maar m'n verstereker heeft maar 2 ingangen beschikbaar... 2 te weinig dus. En om nou iedere keer die stekkertjes te gaan omwisselen schiet ook niet op. Dus wat ik nou wil doen is zo'n tulp kabel gaan knippen en de uiteinden allemaal aan 2 tulpjes (links en rechts) zetten.... Kan dat zomaar? Of loop je dan het risico dat als je dvd speler aanzet dat ie dan de uitgang van de cd speler opblaast ofzo?
Ik knoop die draadjes dus gewoon aan elkaar, zonder extra electra ertussen.... Kan dat of moet ik toch iets van een diode ofzo er tussen doen, of een schakelaar ofzo.... Of zijn er betere oplossingen?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Verwijderd

Je krijgt dan idd signaal op de ingang van de andere spelers denk niet dat ze dat leuk vinden. Maar je kan toch ook een switch bouwen? Een dubbeldeks selectieschakelaar + handje vol tulp-chasis delen en een kastje.

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
Ja, maar zo'n switch zijn toch weer losse schakelaars en ik ben een luie hond dus ik wil het met de afstandbediening kunnen doen of wat nog mooier is natuurlijk dat ik helemaal niet hoef te schakelen....
En bouwen ben ik ook niet zo handig in....

Verwijderd

Tja daar gaat mijn simpele oplossing, dan weet ik het verder ook niet :). (om nu speciaal dure passive pre-amps te gaan kopen)

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Topicstarter
is er geen manier om van 2 draden 1 draad te maken dmv. een diode ofzo?

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

er zijn gewoon losse tulp-splittertjes te koop bij de elektroboer zodat je 2 apparaten op 1 aansluiting kunt zetten, scheelt zelfs weer knip- en soldeerwerk

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

Jag

Diode zou wel een interessant resultaat geven :P. Audio is wisselspanning, dus daar kan je natuurlijk geen diode voor gebruiken.

Je moet wel zo'n switchbox nemen, anders gaat het fout als je twee apparaten tegelijk aanzet. Dan sluit je twee outputs op elkaar aan namelijk, en dat vinden ze niet fijn. Of ze er echt stuk van gaan, geen idee, ze gaan wel raar doen (* Jag heeft er ervaring mee :P).

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
of neem zo'n 6-kanaals mengtafeltje van behringer, kost niet zoveel, kun je meteen alle volumes gelijktrekken

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Of je koopt natuurlijk gewoon een nieuwe versterker / receiver met genoeg ingangen :p

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je kan zoals gezegd best wel zo'n splitter kopen in de winkel.
Nadeel is idd dat de uitgang van de ene speler ook aan de uitgang van de andere speler komt te hangen.
Defect gaan ze er niet van, maar het kan de kwaliteit ten nadele beinvloeden.

Om dit nadeel zo klein mogelijk te houden zou je een weerstand van bv 1kOhm kunnen gebruiken bij alle uitgangen. Maar dan nog...

Een diode moet je zeker niet gebruiken, afgezien dat die een drempelspanning van zo'n 0,7 volt hebben, zou het zowiezo niet goed gaan klinken. Audio is wisselspanning, dus een diode zou de helft van de "informatie" achterhouden.

Je hebt ook van die auto switches... maar dan kun je weer net zo goed een klein mengpaneeltje kopen voor een paar eurotientjes....

Alles kan stuk.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:53

Jag

remco_k schreef op 08 november 2002 @ 13:02:
Je kan zoals gezegd best wel zo'n splitter kopen in de winkel.
Nadeel is idd dat de uitgang van de ene speler ook aan de uitgang van de andere speler komt te hangen.
Defect gaan ze er niet van, maar het kan de kwaliteit ten nadele beinvloeden.

Nou, dat is een beetje een understatement hoor :P. De opamp van de ene output probeert die output op een bepaalde spanning te krijgen, en de opamp van de andere op een andere spanning. En dan gebeuren er hele gekke dingen. Zoiezo hou je bijna geen geluid over.

Met een diode zou je uberhaupt nauwlijks geluid overhouden, bovendien is het nog gevaarlijk ook, omdat als het positieve en negatieve deel niet gelijk zijn, de drivers uit het midden gaan staan.
Pagina: 1