586LCD/GXm en Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 84 views sinds 30-01-2008

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-04 14:30
DIT bordje heb ik laatst van iemand gekregen incl. kastje met voeding, fan en 2 voudige isa uitbreidingskaart.

Specs:

• GXm CPU @ 233MHz (tevens GPU)
• 32MB RAM
• Onboard sound
• Network
• 2 USB
• 2 serieel (waarvan 1 RS-232/485), 1 parallel
• tobo / muis PS2
• IRDA aansluiting
• 8 gen. purpose I/O (?!)
• 540MB HDD (Conner CFS540A cirkelzaag)
• Goeikope oude CD-ROM
• Extra NIC: RTL8019AS

Dit is een "mooie" schets in paint wat ik wil bereiken:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~will1362/server.jpg

Je kunt zien dat de switch pas later komt, ik heb nu nog maar één PC die ik aan internet wil hebben...

Het Alcatel ADSL modem is getweaked, het is nu een bridge geworden die zelf inlogt... Het PPTP gebeuren is niet meer nodig, werkt nu gewoon zonder inbelverbindig in windows (ofwel PC opgestart, gelijk internet). Als ik 'm aan een linux bak hang heb ik ook gelijk een internetverbinding (getest met ping, een commando wat ik toevallig nog wist :D)

Ik wil nu dus van dit mooie bordje een webserver maken (200MB max van HDD) die tevens een firewall (ik heb ooit gekloot met ipchains enzo, weet niet of dat nog enigzins betrouwbaar werkt tegenwoordig) en printserver (LPT) is. Er moet een Crystalfontz LCD aankomen (bestuurd door AVR via ser. poort) en een aantal status LEDs (aan de gen. purpose I/O of ook door AVR)

Niet echt makkelijk dus... Vooral niet omdat ik maar zo'n kleine HDD heb :( (Helaas net een 1GB schijf gemold door foute voedingsspanning -12V en -5V ipv. positief |:()

Nu heb ik een aantal vragen (je hoeft ze niet allemaal te beantwoorden hoor):

1: Welke UNIX/Linux/FreeBSD/watdanook versie is het beste geschikt?
2: Waar vind ik n00b info over Linux servertjes? Ja, ik ben een n00b :)
3: Waarmee moet ik beginnen?
4: Als ik Linux draai (RedHat 6.2) gaan veel tekstregels trippen en verdwijnen/verschijnen na elke enter, heel vaag... DOS heeft dit niet... Lijkt alsof er 40 regels ipv 25 worden gebruikt en ervan random 25 worden weergegeven (enigzins georderd, maar zeer onprettig werken)
5: Kan dit allemaal wel op 540MB? (Lijkt me wel aangezien ik een linux kernel + firewall + communicatie software op een 12MB flash disk heb gezien)
6: Moet ik wat veranderen aan de server als ik die switch ertussen hang?
7: Welke NIC hang ik aan mijn modem, welke aan mijn thuisLAN?
8: Is het mogelijk om te kijken wie op welke al dan niet afgesloten poort zit te klooien (en dan loggen in een circular buffer en evt. afbeelden op LCD)?
9: Is dit kastje wel snel genoeg voor al die taken?
10: Welke rpms / files moet ik installeren?
11: Wat vind je van mijn bordje?

[ Voor 0% gewijzigd door Benadski op 06-11-2002 01:30 . Reden: typo's / toevoeging ]

Verwijderd

Ja dat kastje van jou is snel genoeg, ik zou als ik jou was debian pakken als linux distro, debian rulez. maakt niet uit welke NIC je aan het thuisLAN hangt en welke aan de modem. Je moet gewoon beginnen met Linux installeren en dan verder aankloten. 540 moet genoeg zijn als je er maar te veel zooi op zet. Je hoeft nix te veranderen als je er een switch tussen zet.

• Benadski
Voor dat ik echt kan beginnen zit ik wel nog met het videokaart probleem, de cx5530 video van het bordje zorgt ervoor dat in tekst modus sommige regels verdwijnen.

Stel ik doe ls -l in een dir met 20 bestanden (alles meegeteld), de ene keer zie ik maar 10 regels (een aantal wordt gewoon overgeslagen) de andere keer 16, als het scherm schoon was zie ik wel alles... :?

Doe ik daarna een paar keer enter, dan wordt de lijst langer/korter (niet langer dan 20, geen dubbele regels)

Ik heb gewoon VGA genomen als videokaart, het is (S)VGA compatible. Er is geen Linux/unix driver te vinden... :( Geen rare opties gekozen tijdens install...

Met DOS heb ik er geen problemen op. Iemand een idee?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Je vraagt een heleboel dingen in 1 topic, die niet echt veel met elkaar te maken hebben.
Ik slinger deze ff naar NOS met een titel edit, daar het me zaak lijkt om uberhaupt eerst linux werkende te krijgen op het ding voor je ook maar iets met IPChains kunt doen ;)

Move NT > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

• Benadski
O, hier is ie dus heen...

FF reformuleren dan maar: :)

• Linux moet op die bak komen. Debian? welke packages?
• Hoe stel ik de weergave van de text user interface in zodat ik alle regels kan zien?
• Waar vind ik een goede overzichtelijke guide voor n00bs zoals ik, zodat ik een server op kan zetten?

De rest zoek ik zelf wel zodra ik Debian of ...... heb geinstalleerd.

• soepkip
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Waarom niet freesco ? is al veel ervaring mee, veel packages voor
ben je snel klaar ?

Beste film ooit

• Benadski
Is dat een soort linux?

Ik wil er wel een firewall, webserver, ftp-server en printerserver van maken, met de nodige LCDs en LEDs.

Als dit alles simpel met freesco kan, dan ga ik daar natuurlijk voor! (En hoe zit het met de betrouwbaarheid/stabiliteit)

EDIT: Heb jij oa vroeger die leuke 64k demo's gemaakt? Vonnik wel goed :)

• soepkip
  • Laatst online: 18-04 21:28

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Benadski schreef op 06 november 2002 @ 16:34:
Is dat een soort linux?

Ik wil er wel een firewall, webserver, ftp-server en printerserver van maken, met de nodige LCDs en LEDs.

Als dit alles simpel met freesco kan, dan ga ik daar natuurlijk voor! (En hoe zit het met de betrouwbaarheid/stabiliteit)
firewall, webserver, ftp-server en printerserver -> kan allemaal ermee, zonder gebruik van hd (kunt zelfs van floppy booten zonder hd, zet alles in ramdisk -> lekker snel) is zeer efficient, draait al op een 386 met 8mb.
natuurlijk heb jij wel een hd nodig om je bestanden van je webserver/ftp server neer te zetten, maar het gaat om het idee.

freesco is eigenlijk gewoon een gestripte linux versie waar alleen het hoognodige in de kernel zit gebakken, daarom is het zo klein.

tip, zoek eens op t-net op freesco is heel veel over te vinden en kijk ook op www.freesco.org

Beste film ooit

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:35
"Echte" linux heeft misschien uitgebreidere driversupport dan Freesco... maar het is jouw keuze. Krijg je het VGA-gedeelte niet goed, dan kun je altijd nog zorgen dat je SSH werkend krijgt, hoeft er nooit meer een monitor aan :P

PS: heeft die kennis van je nog meer van die bordjes? 8)

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:35
K'heb nog ff je post helemaal doorgelezen (eerste keer was vluchtig :) ): Over dat grafische probleem, start RedHat op in framebuffer mode? (misschien moeilijke vraag) Dit kun je zien in het bestand /etc/lilo.conf, staat daar een getal achter vga = , dan start ie op in framebuffer mode. Je kunt hem daar eens op normal zetten (dus: vga = normal), dan opslaan en op de command prompt lilo typen, dit alles uiteraard als gebruiker root. 540MB is zat, Slackware en Debian kun je heel compact installeren. Met X (grafische desktop) kan ik Slackware onder 500MB houden, dan heb ik al heel wat programma's geinstalleerd.
Mits je LCD schermpje wordt ondersteund met een driver, kun je je log bestanden zo uitlezen en op het lcd'tje laten scrollen.
Als je switch ertussen komt verandert er weinig, misschien is het handig om dan een DHCP server te gebruiken om IP's uit te delen aan beide computers.
IPchains is onlangs (sinds kernel 2.4) vervangen door Iptables (kweenie wat Redhat 6.2 gebruikt), dit werkt ongeveer op dezelfde manier maar dan iets anders :P

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:30
Eerlijk gezecht hoort dit in een ander topic thuis, maar ach we helpen je toch gewoon mee:
Ik denk dat je gewoon een distributie moet nemen die je zelf het makkelijkst lijkt (vooral omdat je niet veel van linux weet), dan een minimale installatie met netwerk spullen. Als je bv. SuSE neemt dan kun je vrij simpel instellen welke netwerk kaart voor intern verkeer gebruikt wordt en welke voor het externe, daarna ga je 1 voor 1 alles aan de gang zetten:
- Eerst zorgen dat je bv verkeer vanuit intern naar extern en anders om
- dan zorgen voor goede beveiliging (misschien deze en de vorige omdraaien, maar wel makkelijk in deze volgorde, dan weet je nl of dat het wel of niet werkt)
- en daarna indele naar wat jij het makkelijkst/hardst nodig hebt.
Succes

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

1 en 5: Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2
2 en 3: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3 (en degene eronder)

en 11: zijn leuke dingetjes :)

Maar serieus, voor de vraag welk OS/distro je moet nemen moet je in het genoemde topic zijn, en wat betreft het "waar beginnen" moet je wat inleidingen zoeken, en natuurlijk de installatiehandleiding van de gekozen distro lezen. En dan gewoon proberen natuurlijk.

Mocht je dan nog tegen problemen aanlopen waar je niet uitkomt na zoeken en zelf proberen (zoals dat vga probleem), dan kun je daarvoor gerust een nieuw topic openen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.