DIT bordje heb ik laatst van iemand gekregen incl. kastje met voeding, fan en 2 voudige isa uitbreidingskaart.
Specs:
• GXm CPU @ 233MHz (tevens GPU)
• 32MB RAM
• Onboard sound
• Network
• 2 USB
• 2 serieel (waarvan 1 RS-232/485), 1 parallel
• tobo / muis PS2
• IRDA aansluiting
• 8 gen. purpose I/O (?!)
• 540MB HDD (Conner CFS540A cirkelzaag)
• Goeikope oude CD-ROM
• Extra NIC: RTL8019AS
Dit is een "mooie" schets in paint wat ik wil bereiken:

Je kunt zien dat de switch pas later komt, ik heb nu nog maar één PC die ik aan internet wil hebben...
Het Alcatel ADSL modem is getweaked, het is nu een bridge geworden die zelf inlogt... Het PPTP gebeuren is niet meer nodig, werkt nu gewoon zonder inbelverbindig in windows (ofwel PC opgestart, gelijk internet). Als ik 'm aan een linux bak hang heb ik ook gelijk een internetverbinding (getest met ping, een commando wat ik toevallig nog wist
)
Ik wil nu dus van dit mooie bordje een webserver maken (200MB max van HDD) die tevens een firewall (ik heb ooit gekloot met ipchains enzo, weet niet of dat nog enigzins betrouwbaar werkt tegenwoordig) en printserver (LPT) is. Er moet een Crystalfontz LCD aankomen (bestuurd door AVR via ser. poort) en een aantal status LEDs (aan de gen. purpose I/O of ook door AVR)
Niet echt makkelijk dus... Vooral niet omdat ik maar zo'n kleine HDD heb
(Helaas net een 1GB schijf gemold door foute voedingsspanning -12V en -5V ipv. positief
)
Nu heb ik een aantal vragen (je hoeft ze niet allemaal te beantwoorden hoor):
1: Welke UNIX/Linux/FreeBSD/watdanook versie is het beste geschikt?
2: Waar vind ik n00b info over Linux servertjes? Ja, ik ben een n00b
3: Waarmee moet ik beginnen?
4: Als ik Linux draai (RedHat 6.2) gaan veel tekstregels trippen en verdwijnen/verschijnen na elke enter, heel vaag... DOS heeft dit niet... Lijkt alsof er 40 regels ipv 25 worden gebruikt en ervan random 25 worden weergegeven (enigzins georderd, maar zeer onprettig werken)
5: Kan dit allemaal wel op 540MB? (Lijkt me wel aangezien ik een linux kernel + firewall + communicatie software op een 12MB flash disk heb gezien)
6: Moet ik wat veranderen aan de server als ik die switch ertussen hang?
7: Welke NIC hang ik aan mijn modem, welke aan mijn thuisLAN?
8: Is het mogelijk om te kijken wie op welke al dan niet afgesloten poort zit te klooien (en dan loggen in een circular buffer en evt. afbeelden op LCD)?
9: Is dit kastje wel snel genoeg voor al die taken?
10: Welke rpms / files moet ik installeren?
11: Wat vind je van mijn bordje?
Specs:
• GXm CPU @ 233MHz (tevens GPU)
• 32MB RAM
• Onboard sound
• Network
• 2 USB
• 2 serieel (waarvan 1 RS-232/485), 1 parallel
• tobo / muis PS2
• IRDA aansluiting
• 8 gen. purpose I/O (?!)
• 540MB HDD (Conner CFS540A cirkelzaag)
• Goeikope oude CD-ROM
• Extra NIC: RTL8019AS
Dit is een "mooie" schets in paint wat ik wil bereiken:

Je kunt zien dat de switch pas later komt, ik heb nu nog maar één PC die ik aan internet wil hebben...
Het Alcatel ADSL modem is getweaked, het is nu een bridge geworden die zelf inlogt... Het PPTP gebeuren is niet meer nodig, werkt nu gewoon zonder inbelverbindig in windows (ofwel PC opgestart, gelijk internet). Als ik 'm aan een linux bak hang heb ik ook gelijk een internetverbinding (getest met ping, een commando wat ik toevallig nog wist
Ik wil nu dus van dit mooie bordje een webserver maken (200MB max van HDD) die tevens een firewall (ik heb ooit gekloot met ipchains enzo, weet niet of dat nog enigzins betrouwbaar werkt tegenwoordig) en printserver (LPT) is. Er moet een Crystalfontz LCD aankomen (bestuurd door AVR via ser. poort) en een aantal status LEDs (aan de gen. purpose I/O of ook door AVR)
Niet echt makkelijk dus... Vooral niet omdat ik maar zo'n kleine HDD heb
Nu heb ik een aantal vragen (je hoeft ze niet allemaal te beantwoorden hoor):
1: Welke UNIX/Linux/FreeBSD/watdanook versie is het beste geschikt?
2: Waar vind ik n00b info over Linux servertjes? Ja, ik ben een n00b
3: Waarmee moet ik beginnen?
4: Als ik Linux draai (RedHat 6.2) gaan veel tekstregels trippen en verdwijnen/verschijnen na elke enter, heel vaag... DOS heeft dit niet... Lijkt alsof er 40 regels ipv 25 worden gebruikt en ervan random 25 worden weergegeven (enigzins georderd, maar zeer onprettig werken)
5: Kan dit allemaal wel op 540MB? (Lijkt me wel aangezien ik een linux kernel + firewall + communicatie software op een 12MB flash disk heb gezien)
6: Moet ik wat veranderen aan de server als ik die switch ertussen hang?
7: Welke NIC hang ik aan mijn modem, welke aan mijn thuisLAN?
8: Is het mogelijk om te kijken wie op welke al dan niet afgesloten poort zit te klooien (en dan loggen in een circular buffer en evt. afbeelden op LCD)?
9: Is dit kastje wel snel genoeg voor al die taken?
10: Welke rpms / files moet ik installeren?
11: Wat vind je van mijn bordje?
[ Voor 0% gewijzigd door Benadski op 06-11-2002 01:30 . Reden: typo's / toevoeging ]