Toon posts:

[WIFI] Hoe gebruikers blokkeren naar AP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat je met een Access Point en een laptop met een PCMCIA kaart eenvoudig toegang kunt krijgen tot bv Internet of een netwerk.

Ik zou echter het volgende willen bouwen :

Stel je hebt een Access Point die met DHCP clients toegang kan bieden tot bv het Internet echter de client dit zich wel eerst aan te melden zodat afhankelijk van de client bepaalde mensen wel en andere geen toegang krijgen.

Is dit mogelijk ? Er zijn bepaalde bedrijven in de regio Eindhoven die voor mij een aantal Access Points willen starten. Terrasjes, winkelcentra etc willen graag voorzien worden van een Access Point waarbij klanten kunnen Internetten.

Maar ik wil wel een controle uit kunnen voeren van mensen die hier gebruik van gaan maken. Dus simpel een kaartje en een laptop is niet voldoende. Mensen moeten eerst bv inloggen zodat ik weet dat men op dit plek aanwezig is en gebruik wenst te maken van het Access Point.

Zelf heb ik een serverruimte bij het bedrijf waar ik werk met een behoorlijk lijn naar het Internet. Maar hoe kan ik nu zorgen dat ik bij een terras een Access Point heb waarop niet zondermeer iedereen gebruik kan maken van het Internet.

Ik zal wellicht iets moeten gaan doen met een Radius (Authorization) Server die ik bij mij in de server ruimte neerzet. Maar vervolgens moet ik dan wel klanten op een site kunnen laten aanmelden en vervolgens krijgen ze een bepaalde tijd om te kunnen Internetten op een bepaalde Access Point.

Zijn hier (kant-en-klare) oplossingen voor ? Kan iemand mij een stukje op weg helpen ?

Verwijderd

Alleen poort 80 open hebben staan. :?

In sommige ap kun je het ip-adres van een Authorization server opgeven.

MAC-adressen van ongewenste gasten zijn te blokkeren maar meeste zijn ook simpel te veranderen.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

misschien handig om zo'n systeem als Novell Bordermanager heeft, eerst paswoordje inloggen en dan pas van inet gebruik maken?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Topicstarter
Nou misschien moet ik een losse router pc gebruiken waarbij ik geautoriseerde gebruikers toegang moet geven door een iproute toe te voegen of te verwijderen ?? Ik heb geen idee maar ik ben gewoon naar een oplossing aan het zoeken.

Het is wel leuk dat iedereen overal kan Internettten zoals je ook op www.wirelessleiden.nl kan zien maar ik zou toch graag de gebruikers willen autoriseren zodat ik het gebruik een beetje in de hand heb en dat ik personen ook kan blokken etc.

Heb al aardig wat lopen zoeken op het inet en wel zaken gevonden zoals WEP, VPN etc maar nog niet echt een pasklare oplossing.

Misschien is dit iets : http://www.symbol.com/products/wireless/ap4131.html

Een van de vereiste is wel dat ik de autorisatie van gebruikers op een centraal punt (= server) wil doen. Ik kan onmogelijk alle routers 1 voor 1 gaan instellen. Dus iets met een Radiusserver zal onvermijdelijk zijn.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Waarschijnlijk wil je ook bij houden wie vanaf waar, en hoe lang gebruik maakt van het AP. Je bent dan aangewezen op een Radius Server die ook accounting ondersteund (je kan dan ook gebruikers een limiet toewijzen). Wij zelf hebben goede ervaringen met Steel Belted Radius. Demo kan je downloaden op www.funk.com.

Living the American Dream

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Snap ik het nu verkeerd, of wil je het al zo blokkeren dat een onmbevoegd uberhaupt geen IP krijgt?
In dat geval is het een kwestie van WEP aanzetten op je AP's.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 17:02

pbd

ik dacht begrepen te hebben dat je op bepaalde acces points een lijst kan invoeren met de mac adressen die er gebruik van mogen maken. Maar dan is het dus wel zaak om zelf de pcmcia kaarten te verstrekken. Of was dit niet de bedoeling?

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de bedoeling een Radiusserver te gebruiken echter ik moet dan in de Routers op de lokaties waar draadloos geinternet gaat worden wel verwijzen naar deze radiusserver ...

Is dat zondermeer mogelijk met een router ?? Eigenlijk moet de gebruiker een soort pagina krijgen waarop ie eerst moet inloggen waarna toegang tot het Internet wordt verschaft.

Welke routers zou je hiervoor kunnen gebruiken ??

PS. Afgezien van de routers .. Alle Internetpunten worden verbonden met het Internet en de radiusserver komt bij ons op een centraalpunt te staan (= serverruimte).

Dus de radiuscontrole loopt via de ADSL/kabel aansluitingen van de Internetpunten.

Verwijderd

Het is mogelijk (bij de KULeuven -> kotnet) werkt het ook zo. Daar moet je eerst naar de login pagina van kotnet gaan, voor je internet hebt. Maar ik weet niet hoe ;). Misschien is er daar op de website iets te vinden. Of doet een mailtje wonderen.

Verwijderd

Bennetje met inloch nummer kopen of halen bij de bar, daarmee ga je online en werkt maar een uurtje.
Pagina: 1