[Mandrake] vreemde MySql foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:02

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Ik heb op mijn server de combinatie Mandrake Linux 9.0, apache, php en mysql geinstalleerd. Alles werkt goed behalve mysql...

Als ik een naar een site probeer te connecten waarbij gegevens uit de database gebruikt moeten worden krijg ik deze foutmelding:
Error Number: 1 can't create/write to file '/root/tmp/#sqla39_2_0.MYI' (Errcode: 13)
Na het lezen van heel veel docs en zoeken op GOT ben ik tot de conclusie gekomen dat het een rechtenprobleem moet zijn. Maar de /root/tmp dir en bestanden daarin heb ik toegankelijk en aanpasbaar gemaakt voor iedere bezoeker door alle vinkjes aan te klikken in mandrake. Daarnaast heb ik ook gebruik gemaakt van chmod en chown. Ik heb 'safe_mysqld', 'mysqld -u mysql -t /home/mysql/tmp' en nog wel meer combinaties gebruikt om de deamon op te starten.
Bij safe_mysqld gaat alles goed maar zodra ik mysqld gebruik om op te starten krijg ik een foutmelding dat er weer een rechtenfout is in root/tmp/.
Via de mysql console valt de database trouwens wel te bereiken als deze opgestart is met safe_mysqld.

MySql was standaart geinstalleerd maar ik heb hem ondertussen weer een keer opnieuw geinstalleerd maar de fout bleef.

Ik ben nog maar een noob in linux (werk pas sinds zondag met linux) maar op dit probleem heb ik al 3 nachten lopen puzzelen. Ik hoop dat jullie een oplossing hebben.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
hoe heb je mysql geinstalleerd?
en probeer je de database als root te gebruiken?
als dat niet lukt, test het eens? :)

Verwijderd

Niet goed gelezen |:(

Waarom gebruik je niet een RPM. Dan installeert die alles zelf als het goed is :)

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het kan zijn dat safe_mysqld de server start als root, terwijl mysql de server start als mysql. Dat een gewone user niet kan schrijven (of lezen) in /root/tmp kan komen doordat de user geen access-rechten heeft op /root (wat ik ook zo zou laten staan).
Ik wil nog wel even kwijt dat /root/tmp nou niet echt de ideale plaats is om mysql dingen te laten doen...

Welcome to the desert of the real.

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:02

WouterG

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
veldmuis schreef op 05 november 2002 @ 23:38:
hoe heb je mysql geinstalleerd?
en probeer je de database als root te gebruiken?
als dat niet lukt, test het eens? :)
MySql heb ik geinstalleerd toen ik onder root ingelogd was.

De database is inmiddels on-line door als root de mysql deamon op te starten. Ik dacht dat dat niet kon omdat ik dan een foutmelding kreeg maar je kunt hem dus gewoon wel opstarten door mysqld -u root te gebruiken.
Het blijkt dus inderdaad een rechtenprobleem te zijn.
Fatal-Error schreef op 06 november 2002 @ 00:12:
Het kan zijn dat safe_mysqld de server start als root, terwijl mysql de server start als mysql. Dat een gewone user niet kan schrijven (of lezen) in /root/tmp kan komen doordat de user geen access-rechten heeft op /root (wat ik ook zo zou laten staan).
Ik wil nog wel even kwijt dat /root/tmp nou niet echt de ideale plaats is om mysql dingen te laten doen...
Klopt, root is zeker niet ideaal om mysqld op te starten maar dat is wel standaart zo ingesteld. Ook bij safe_ mysql ging het fout. De server startte wel maar ik kreeg ook dan de beruchte foutmelding.

Nu is het probleem gedeeltelijk opgelost. Maar na wat zoeken weet ik nog steeds niet precies hoe ik mysql een andere tmpdir moet laten gebruiken. Ik ben erachter gekomen dat dat in my.conf moet komen te staan maar de te gebruiken regel weet ik niet. Misschien dat iemand die weet, zoeken heeft niets opgeleverd, ook niet op mysql.com.
Waarom word dit trouwens standaard zo geinstalleerd???

[ Voor 0% gewijzigd door WouterG op 06-11-2002 16:33 . Reden: Nog steeds moeite met het kofschip :( ]