Toon posts:

Oki (netwerk)laserprinter aan de praat krijgen...

Pagina: 1
Acties:
  • 373 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben sinds kort in bezit van een 2e hands Oki Okipage 12i/n laserprinter. Gelukkig heb ik er niets voor hoeven betalen denk ik nu, want ik krijg m niet aan de praat.

Ten eerste snap ik het menu na een uur nog niet maar dat terzijde. Wat ik van plan ben, is de printer als netwerkprinter te gebruiken, dus alleen aan te sluiten mbv netwerkkabel. Dat heb ik inmiddels gedaan, en mijn win2000 geeft aan een 10 Mb verbinding te hebben. Mooi dus.

Maar hoe krijg ik het voor elkaar dat ik op de pc waar de printer op aangesloten zit, de printer kan zien/aansturen? In de netwerkomgeving zie ik geen printer, via printers toevoegen gebeurd er ook niets, aangezien hij namen als Oki, Okipage enz niet pakt.

Iemand nog een tip voor me? Ik heb wel wat basisnetwerkkennis wat pc-pc betreft maar dit gaat een beetje boven de pet.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
hangt er een web-configuratie-iets aan :?
of een telnet-iets :?

doe anders ff een portscan richting je printer, als het poort 135-139 zijn die openstaan is het een windows-netwerkprintert, maar miss is het wel iets anders, er was iig een andere manier voor netwerkprinters (ben er ook niet helemaal in thuis zeg maar :P)
maar doe eerst ff een portscan voor de zekerheid :)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Er zijn verschillende programma's om TCP/IP printers aan de praat te krijgen. Je kunt onder Windows XP bijvoorbeeld op de volgende manier zo'n printer toevoegen:
http://doggerdog.bravepages.com/freesco/id17.html
Het is wel een link waarin wordt uitgelegd hoe je via een FreeSCO printserver kunt printen, maar het principe is hetzelfde.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, hoe doe ik een port-scan? In het menu vd printer heb ik netwerk-stuff aangezet en zoveel mogelijk op "auto". Ik weet niet wat het IP vd printer is.

Select 'local computer attached to this computer' option; kom ik je link tegen, koffercomputer, maar dat heb ik toch niet nodig? Ik zoek een netwerkprinter.

• hessel|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Ziter geen microschakerlaar op de netwerk kaart van de printer.....voor settings pagina te printen. Anders ff kijken of dit via menu op printer mogelijk is.

Grutte Pier fansels

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 21:50
Heb je al geprobeerd om dit ding parallel aan te sluiten om te kijken of ie het überhaupt doet??

Slache!

Verwijderd

Topicstarter
Parallel moet ik nog proberen.

De settings vd printer heb ik uit kunnen printen. Samenvatting; Device model OKIPAGE 12i | Frama type = auto | DHCP = on | IP adress 192.168.x.xxx | subnetmask = 255.255.255.0 | Default gateway = 195.168.x.x | Netware mode = Auto

Pingen naar het IP adres werkt, op naam zoeken (OKIPAGE 12i bv) werkt niet.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Oki heeft wat tooltjes op de site staan, moet je even zoeken bij support, en dan jouw type printer selecteren. Denk dat OkiView is wat je nodig hebt :)

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer. Had vandaag weer tijd om er naar te kijken en heb idd die OkiView en een ander drivertje geinstalleerd.

Ik kan de printer in OkiView wel vinden, met ip-adress en mac-adress erbij. Alleen kan ik vanuit dat prog niet printen. Als ik probeer de printer in windows te vinden (dmv zoeken naar netwerkprinter) kan ik hem nog steeds niet zien. Ik weet niet wat de netwerknaam is van de printer, staat ook niet in de driver. Alle voor de hand liggende namen en ook het ip-adres heb ik geprobeerd maar geen succes.

De kabel die tussen de pc en de printer ligt is een crossed utp. Ik weet niet of dat van belang is, OkiView kan de printer iig vinden met deze kabel.

Iemand nog tips?

Verwijderd

http://bpx.okidata.com/bbss.nsf/link/
http://bpx.okidata.com/bb...66c700569b33?OpenDocument
zit die printserver er dus echt in?
Zoja, zoek dan effe verder op dat ypenummer.

STOP>>>>>>>>>>

http://holland.oki.com/fc...=53&cid=6&chid=1&prid=132
Heb je deze supporttips al doorgewerkt....

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die had ik nog niet gelezen. Had ik op zich wel moeten doen voordat ik hier de vraag stelde, want ik ben er iets verder mee gekomen.

Ik heb nu zo'n beetje elke protocol/client/server (bv ook Netware) geinstalleerd die win2000 ter beschikking heeft, echter het mag niet baten. Op geen enkele manier lukt het me om de netwerkprinter te vinden.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:17

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> NT

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 12:01:
Nee, die had ik nog niet gelezen. Had ik op zich wel moeten doen ....
IMHO, yes.....
Je geeft toch veel te weiing info. Ga eerst eens met de beschikbare info zoeken. Zo ben ik zelfs met de geringe inf die je gaf verder gekomen. Lukt dat allemaal niet dan zou ook eens naar de installatie onder Linux kunnen kijken. Alleen om te kijken hoe ze het doen en om de links naar support sites die mogelijk wel de oplossing geven.

Verwijderd

toch effe een reply: http://my.okidata.com/PP-OKIPAGE12i-n.nsf?opendatabase
Had je deze al gechecked.
Neen, dan mag ie van mij op slot tot er betere vragen komen .....

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je niet makkelijker in win2k een TCP/IP printerpoort aanmaken en daar het adres opgeven voor je printer?
daarna drivert installeren en gaan.. Dat je 'm niet ziet in je netwerkomgeving is niet zo vreemd, aangezien daar printers uitrollen die geshared worden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1