Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Soldeerproblemen met universele printplaten

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een Vumeter maken en heb daarvoor de juiste onderdelen gehaald bij de elektro-shop om de hoek.

Ik heb ook een universeel printplaatje gehaald, zoals onder:
Afbeeldingslocatie: http://rschoof.demon.nl/images/dscf0100.jpg

Wat ook duidelijk op de foto is te zien, is dat ik behoorlijk met de soldeerbout aan de gang geweest ben! Dat komt omdat ik nogal veel heb zitten prutsen, om met behulp van koper en ijzerdraadjes, een circuit tot stand te brengen.

Dat is nog niet gelukt en na heel veel ergernissen ben ik er ook maar mee gestopt.
Duidelijk is dat er een truc of gouden tip is om wel handig met deze ondingen om te gaan!!

Wie verlost mij!?!?!?

Verwijderd

Heb je wel soldeertin met harskern gebruikt? Een scherp puntje aan je soldeerbout wil ook wel 's helpen ;)

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:07

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

vloeimiddel gebruiken.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Ijzer draad ? die gebruik ik alleen om de draden mee vast te binden op de printplaat, ik gebruik gewoon draad om lengtes te over spannen. Meet gewoon eens ff door of alles contact maakt ?

BTW heb je de ledjes wel in de goede richting staan ? (LED= Light Emitting Diode)

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

De printplaat in water met gootsteen onstopper 'wassen' (caustic soda) daarmee haal je alle vervuiling en vetten van oppervlakte, en daarna soldeert het een stuk makkelijker.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

zo doe je dat:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/Mod_Pics/Stealth/BackP.jpg

Gebruik vertind koperdraad, buig deze van te voren in de juiste vorm en zet em op een paar eilandjes hier en daar vast. Soldeer vervolgens de componenten vast (tegelijk met de draden) en maak het boeltje af door de gehele printbanen te vertinnen.

Zo krijg je het beste resultaat.

P.s. gebruik geen lompe grote soldeerbout, maar een kleinere met een fijne tip.

System specs

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 20:39

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Ik gebruik op het werk altijd emaile draad de uiteinde met wat tin er afstoken en vast solderen, door de emaile komen er geen verbindingen als je de draden over elkaar heen legt.

PGEQRZEM

Verwijderd

Bart_Banaan schreef op 05 november 2002 @ 21:32:
De printplaat in water met gootsteen onstopper 'wassen' (caustic soda) daarmee haal je alle vervuiling en vetten van oppervlakte, en daarna soldeert het een stuk makkelijker.
Dat is wel heel rigoreus! Gewoon met spiritus of alcohol werkt ook goed hoor ;)

Verwijderd

Ik heb het gewoon met koperdraad uit een kabeltje gedaan, ik heb namelijk ook VU meter gemaakt. ik heb wel dunne tin (0.5 mm) met harskern werkt goed!

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik zou zowiezo die rol met dat groene ijzerdraad voor in de tuin maar eens wegmikken.. daar heb je totaal niets aan..

of je moet een nature mod willen doen ofzo met een berg planten in je case..

IP Rocks

• Kr3Kr
  • Laatst online: 27-11 18:29

Kr3Kr

Melpomene

volgens mij gebruik je ijzerdraad voor in de tuin :? dat gaat idd niet werken...

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Topicstarter
Nee, die draad is echt heel dun hoor, lijkt misschien wat groot op de foto maar de draad die eruit komt is echt dun. Maar, ik had eigenlijk verwacht dat er wel een trucje zou zijn om met wat vloeistof en tin baantjes te kunnen trekken? Maar dat kan ik beter uit mijn hoofd zetten?
Ik heb inderdaad een botte, dikke punt gebruikt bij het solderen, da's toch niet zo lekker werken nee...

• Bart_Banaan
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Dat ijzerdraad wat jij gebruikt is verzinkt tegen het roesten! Dat kan je nooit met een bout solderen, hooguit met een brandertje. Zink 'pakt' het soldeer niet.

Koop gewoon ff wat dun koperdraad en je zal zien dat je projectje in een wip en een zucht klaar is.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
IJZERdraad is FOUT, je moet (verTINd) KOPERdraad hebben!!!

Staat er op je soldeer 40/60 Sn/Pb, dan heb je de goede!

Zorg voor een mooi boutje (12-25 Watt) en zorg dat je elk pootje max. 3 sec verhit, anders gaan er onderdelen kapot...

En oefening baart kunst!

Suc6! :)

EDIT: VLOEIMIDDEL MOET JE NOOIT GEBRUIKEN: DIT GELEIDT NAMELIJK!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik denk dat ik dan ook maar meteen ff een nieuw bordje koop want deze is helemaal bruin geworden tegen de tijd dat ik klaar was.

Als ik de bout te lang op een plekje hield, liet het zilveren (tinnen) vierkante los en wilde het pinnetje natuurlijk al helemaal niet meer 'pakken'....

• Benadski
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 10:06:
Hmm, ik denk dat ik dan ook maar meteen ff een nieuw bordje koop want deze is helemaal bruin geworden tegen de tijd dat ik klaar was.

Als ik de bout te lang op een plekje hield, liet het zilveren (tinnen) vierkante los en wilde het pinnetje natuurlijk al helemaal niet meer 'pakken'....
Zo te zien heb je nog zat ruimte...?!? En dat er eilandjes loslaten betekent veeel te lang verhit (maar dat gebeurt iedereen wel eens)...

Draden eerst in de goede vorm buigen is echt het makkelijkst, ik gebruik hiet een fijn punttangetje voor om mooie rechte hoeken te krijgen.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Topictitel aangepast; "[EL] Soldeerproblemen met" toegevoegd.

[ Voor 0% gewijzigd door AcouSE op 06-11-2002 10:45 . Reden: "op" veranderd in "met" ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 10:06:

Ik zou er ook een rolletje draad bij nemen en eerst eens gaan oefenen op het oude printplaatje :) Ik ben ook begonnen met een stel weerstanden en draadjes en dat allemaal aan elkaar solderen :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Damn, ik zit nu op mijn stageplaats, maar ik zou het liefst nu naar de winkel gaan om meteen van dat koperdraad te halen...
Heb wel nog even geprobeerd om dik koper draad, een stuk te strippen, en dan het aantal draadjes in drieen verdelen en een groepje op te draaien.
Beetje omslachtige manier om dun draad te krijgen, maar als ik dit wilde vertinnen met mijn dikke soldeerkop ( :D zou leuke woordspeling kunnen zijn....) drukte ik het weer plat en pas het niet door de gaatjes.
Moet dus definetly van dat dunne _voorgetinde_ draad hebben ja...

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 06 november 2002 @ 10:48:
[...]
Ik zou er ook een rolletje draad bij nemen en eerst eens gaan oefenen op het oude printplaatje :) Ik ben ook begonnen met een stel weerstanden en draadjes en dat allemaal aan elkaar solderen :P
Huh..??? Heb jij de onderdeeltjes afzonderlijk met snoer verbonden en aan elkaar gesoldeerd???!!? Of begrijp ik je verkeerd? :?

Ik heb de schakeling al wel getest met een breadboardje, zoiets als deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.xtec.es/~aubieto/digital/jpgs/breadboard.jpg
Dus ik weet wel dat het werkt als je dat soms bedoeld?!

Verwijderd

Benadski schreef op 06 november 2002 @ 10:06:
IJZERdraad is FOUT, je moet (verTINd) KOPERdraad hebben!!!

Staat er op je soldeer 40/60 Sn/Pb, dan heb je de goede!

Dat kun je beter ff omdraaien

Suc6! :)

EDIT: VLOEIMIDDEL MOET JE NOOIT GEBRUIKEN: DIT GELEIDT NAMELIJK!
Niet alle hoor, soldeerflux geleidt niet en is gelijk een mooi beschermlaagje.
Die behandeling krijgen alle printjes die ik gebruik.

Experimenteerprint gebruik ik btw nooit, als er iets is dat niet mooi, gemakkelijk, snel en goedkoop is dan is het dat spul wel.

• Demo

Demo

Nou mijn eerste schakelingen bestonden uit 4 LEDs en evenveel weerstanden, bovendien was het in een RC-autootje, dus daar had printplaat geen nut. Later ben ik ook met experimenteerprint gaan klooien om bijvoorbeeld mijn LCD-kabel te maken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 11:04:

Experimenteerprint gebruik ik btw nooit, als er iets is dat niet mooi, gemakkelijk, snel en goedkoop is dan is het dat spul wel.
Wat gebruik jij dan wel, wat wel mooi, makkelijk, snel & goedkoop is?
BTW: Zo'n exp.print is maar 10 gulden en als je het goed doet (wat ik niet doe dus) kan je er heel wat keren mee werken!

Verwijderd

Tja, ik ga binnenkost ook maar een breadbox halen, maar om bruggetjes te bouwen kan je ook nietjes gebruiken :) Geeft een goed resultaat.....

Verwijderd

Topicstarter
"Pakken" nietjes ook goed dan, of moet je dan ieder nietje gaan zitten schuren ofzo?!

Verwijderd

Om de banen te trekken gebruik ik dus geen draden of wat dan ook. Koop heel goedkoop tin (zonder harskeren) en daarmee kun je hele mooie banen trekken. Simpelweg 2 eilandjes verbinden met tin zonder harskern (anders blijft het niet aan elkaar). Zo ga je door totdat je bij het gewenste eilandje bent. En als mensen gaan brullen:" Duurt lang!!", ik kan je verzekeren, dat kan heel snel 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 11:23:
"Pakken" nietjes ook goed dan, of moet je dan ieder nietje gaan zitten schuren ofzo?!
Bij mij pakken ze perfect, nu heb ik wel een oud pak dat een rood streepje op elke nietje heeft.

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 00:14
wat ook helpt om lange afstanden te overbruggen is een paperclip. gewoon in de gewenste vorm plooien en dan hier en daar vast zetten met wat soldeer. mooi is wat anders maar mij lukt het anders niet om van die lange banen te solderen |:(

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• Benadski
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 11:30:
[...]

Bij mij pakken ze perfect, nu heb ik wel een oud pak dat een rood streepje op elke nietje heeft.
Dat zijn breeknietjes, die kun je na het nieten weer verwijderen...

Ik vind expirimenteerprint wel gemakkelijk en goedkoop en je kan schakelingen bijna net zo klein en mooi krijgen op geetste bordjes...

Dat etsen kan ik nog niet en zal wel een rommel geven in combinatie met mijn omgooi en rotzooi skills. :D

EDIT: Voor die banen te maken zet je gewoon een voorvertind draadje vast op een eilandje, leg m strak zoals je em wil, soldeer de andere kant, nu nog wat tussenstukjes, klaar!

Verwijderd

Topicstarter
Voor die banen te maken zet je gewoon een voorvertind draadje vast op een eilandje, leg m strak zoals je em wil, soldeer de andere kant, nu nog wat tussenstukjes, klaar!
Gebruik je dan een geskinned draadje of met de isolatie er nog omheen?
Simpelweg 2 eilandjes verbinden met tin zonder harskern (anders blijft het niet aan elkaar).
Bedoel je dat je dan een stukje tin ongesmolten laat en als draad dient, of dat je het helemaal versmelt en zo een grote klodder over het gewenste pad legt?!

Verwijderd

Topicstarter
Benadski schreef op 06 november 2002 @ 11:38:
Dat etsen kan ik nog niet en zal wel een rommel geven in combinatie met mijn omgooi en rotzooi skills. :D
Hahaha, ik hanteer hetzelfde beleid, zal niet voor het eerst zijn dat ik een pot soldeervloeistof, verf of verfverdunner over mijn tapijtje mors |:(

Om mezelf (en mijn kamer) te beschermen doe ik het dus maar zo, op een wat veiligere manier! B)

• Demo

Demo

Als je koperdraadjes gebruikt moet je de isolatie er helemaal af halen, vertinnen en dan op de printplaat leggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 11:13:
[...]

Wat gebruik jij dan wel, wat wel mooi, makkelijk, snel & goedkoop is?
BTW: Zo'n exp.print is maar 10 gulden en als je het goed doet (wat ik niet doe dus) kan je er heel wat keren mee werken!
dit

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/hdvu/hdvu20.png

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Bruggetjes maken met het soldeer-tin zelf is toch makkelijk zat? :? Kan toch wel? (lijkt mij..)

Use the Search Luke...

Verwijderd

waar kun je die experimenteerbordjes goedkoop krijgen?

De goedkoopste die ik gezien heb zijn namelijk 60 piek :|

Verwijderd

k heb ook problemen met die universele printplaatjes, mischien omdat ik dan nog niet zo veel soldeer skills heb

k heb de soldeerbout met een vijl naar een heel mooi puntje geslepen, maar ik krijg nog steeds soms dat ik perongeluk 2 eilandjes aan elkaar maak, zodat k kortsluiting heb. Dit komt denk ik omdat ik te dik tindraad gebruik, maar ik kan nergens dunnere vinden :(

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 20:41:
k heb ook problemen met die universele printplaatjes, mischien omdat ik dan nog niet zo veel soldeer skills heb

k heb de soldeerbout met een vijl naar een heel mooi puntje geslepen, maar ik krijg nog steeds soms dat ik perongeluk 2 eilandjes aan elkaar maak, zodat k kortsluiting heb. Dit komt denk ik omdat ik te dik tindraad gebruik, maar ik kan nergens dunnere vinden :(
Dat werkt vaak maar heel kort ......

waarom?
Een (goede) soldeerstift is vernikkeld o.i.d. hier blijft het tin goed aan zitten. Koper blijft het ook goed aan zitten maar de harskern zorgt ervoor dat het koper wegrot. nikkel kan hier beter tegen

als je gaat vijlen vijl je die laag nikkel weg

Koop een stift met de juiste maat(en) en je hebt er veel langer plezier van

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 November 2002 @ 20:29:
waar kun je die experimenteerbordjes goedkoop krijgen?

De goedkoopste die ik gezien heb zijn namelijk 60 piek :|
Hier in Leiden heb ik bovenstaande print voor 10 gulden gekocht.
Dat breadboardje weet ik niet hoe duur dat is, volgens mij wel iets meer, maar dat heb ik van school 'geleend' >:) >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 09:22:
[...]

Hier in Leiden heb ik bovenstaande print voor 10 gulden gekocht.
Dat breadboardje weet ik niet hoe duur dat is, volgens mij wel iets meer, maar dat heb ik van school 'geleend' >:) >:)
Ik bedoel inderdaad zo'n breadboardje; want die zijn volgens mij best prijzig.

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Gebruik S39 Soldeervet en Tin met harskern... was in t begin nog al n00bish met solderenb, tot ik zown preciesie dingetje kocht voor 5 euro :D nu gaat t prima

• Tentacle1
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Dit is je ideale uitrusting:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/GoT/soldeer1.jpg
Een 15W soldeerbout met fijne tip en een houder, een desoldeerpompje, soldeertin (1mm) een buigmal voor componenten (voor als je echt netjes wilt werken), een experimenteerplaatje, wat telefoondraad om externe dingen aan te sluiten en natuurlijk het vertinde koperdraad.

Hieronder nog een close-up:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/GoT/soldeer2.jpg

Dit is dus erg dun en ook best prijzig, maar je kan ook een klein klosje vragen van 1 meter ofzo :) (ronde eilandjes vloeien niet zo snel aan elkaar ;)).

System specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus gisteren terug gegaan naar de elektro-shop bij mij in de straat en zij zeiden dat ze geen vertind koperdraad hadden, toen ben ik met telefoondraad aan de gang gegaan, maar dat ging toch niet zo lekker... Ik heb daarmee een soort baantjes getrokken voor de plus en de min, en de rest van de spoortjes gewoon met snoertjes heen en weer, super armoedig...

Ik had uiteindelijk de schakeling klaar, maar toen deed hij het niet zoals hij het deed op het breadboard (waar het wel goed ging).
Het liefst had ik het gewoon op dat breadboard gelaten, maar dat is weer zo zonde van dat ding. ;(

Verwijderd

Topicstarter
FF nog over dat draad wat op de onderste foto staat:

Is dat nou geisoleerd? het ziet er niet zo uit namelijk! Is dat geen geklooi dan als je geen kortsluiting wilt?

Verwijderd

Dat is soldeertin.

En je hoeft niet perse vertind koperdraad, telefoondraad is prima.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

SmauG schreef op 07 november 2002 @ 09:37:
Gebruik S39 Soldeervet en Tin met harskern... was in t begin nog al n00bish met solderenb, tot ik zown preciesie dingetje kocht voor 5 euro :D nu gaat t prima

S39 mag je dus _niet_ voor het solderen van elektronica gebruiken. Dat spul is veels te aggresief en verkort de levensduur van een schakeling aanzienlijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 November 2002 @ 11:58:
[...]
....
[...]

Bedoel je dat je dan een stukje tin ongesmolten laat en als draad dient, of dat je het helemaal versmelt en zo een grote klodder over het gewenste pad legt?!
Zoiets ja. In plaats van dat je een vertind draadje neemt, neem je gewoon alleen maar tin. Het is natuurlijk de kunst om geen grote klodder tin te krijgen.
Maar je kunt idd ook gewoon draadjes nemen maar dat staat zo lomp vind ik.

Verwijderd

De onderkant van een experimenteerprint waar aan de andere kant een schakeling zit ziet er zowiezo lomp uit.

• Demo

Demo

S39 is echt niet bedoeld voor elektronica maar voor loodgieters :X
Ik heb er een keer iets mee gesoldeerd en een half jaar later was er niks meer van de aansluitpootjes over |:( Heel af en toe gebruik ik nog een druppeltje van een halve mm, als iets echt niet wil hechten, maar als het niet nodig is moe je het echt niet gebruiken!

Verwijderd

Met platte leds lukt het zo:
[img]"http://milla.streamload.com/Gimme/642031173/14179380/7/870/C535A646-6DF3-46AA-90BF-B9F4727E48B2/0.983912/4/platte_leds.gif"[/img]
(fouten voorbehouden).

Waarom gebruikt bijna niemand koperstrokenprint?
Als je even puzzelt kun je zulke schakelingen zéér compact op zo'n printje zetten.

Verwijderd

nieuwe poging:
Afbeeldingslocatie: http://milla.streamload.com/Gimme/642031173/14179380/7/870/C535A646-6DF3-46AA-90BF-B9F4727E48B2/0.983912/4/platte_leds.gif

Verwijderd

En hier een ontwerp met grotere leds:
Afbeeldingslocatie: http://image1ex.villagephotos.com/pubimage.asp?id_=973634
(fouten voorbehouden)

edit: streamloader imagehost doet het niet.
Daarom maar villagephoto geprobeerd.
Als die het ook niet doet, stop ik er mee. :P
Ik wil het plaatje eventueel wel 's mailen naar liefhebbers.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2002 19:59 . Reden: dead link ]

• LauPro
  • Laatst online: 30-11 12:59

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 18:38:
Waarom gebruikt bijna niemand koperstrokenprint?
Als je even puzzelt kun je zulke schakelingen zéér compact op zo'n printje zetten.
Ik gebruik meestal ook van die 'koperstrokenprint' alleen probeer daar maar een 2 ic's haaks op elkaar te plaatsen ;)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Vroeger wel eens Elex printen gebruikt, dat is ook met stroken, dat is al een stuk beter dan die eilandjes.

maar ik zweer toch bij mijn etsbak...

Verwijderd

augustus:

Download Error
--------------------------------------------------------------------------------

TOO MANY RECENT DOWNLOAD LOCATIONS

The URL you are using to download this file from has been used from too many different locations. Please wait a while before trying again.

Sorry for the inconvenience.

Contact us if you have any questions, and please include the URL of this document in your correspondence.

Verwijderd

banaan: wat bedoel je?
Zie je de plaatjes niet, of zo?
(Ik wel, namelijk).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 november 2002 @ 11:43:
banaan: wat bedoel je?
Zie je de plaatjes niet, of zo?
(Ik wel, namelijk).
wij zien ze niet idd

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
AcouSE schreef op 07 november 2002 @ 11:18:

[...]

S39 mag je dus _niet_ voor het solderen van elektronica gebruiken. Dat spul is veels te aggresief en verkort de levensduur van een schakeling aanzienlijk.
FF toevoegen:

.... en is kankerverwekkend waardoor het niet meer verkocht mag worden. Ik vond er zelf ook nog ligt nu ook bij chemisch afval :/

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Heb een andere imagehost gebruikt. Zien jullie het plaatje nu wel?

(Het gaat om gaatjesprint/strokenprint en 10 platte leds, met een verloopstuk voor 5mm leds).

Fouten voorbehouden! ;)
Pagina: 1