Ik weet niet hoe ik dit moet realiseren.
In tabel 1 staan namen van verkopers met NAW-gegevens.
In tabe 2 staan hobbies met prijzen.
Tabel drie staat de naam van de verkoper en de naam van de hobby.
Deze namen staan in een één op veel relatie met de andere twee tabellen.
Zowel hobby als verkoper kan oneindig vaak in tabel 3 voorkomen, maar ze moeten wel bestaan in tabel 1 en 2.
Nu wil ik eigenlijk dat de verkopernaam maar 2 keer in tabel 3 mag voorkomen en niet vaker. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet realiseren.
Eén optie die ik heb gevonden is, tabel 3 niet aanmaken, maar in tabel 1 twee colommen hobby1 en hobbie2 aanmaken en hier een relatie maken met tabel 2, maar zo doe ik het liever niet eigenlijk.
Moet dit via een validatieregel? Dat je aan kunt geven dat een naam in tabel drie niet vaker dan 2 keer mag voorkomen? Ik heb hier al naar gezocht maar kon niks vinden.
Als je denkt waar gaat dit over; ik ben aan het leren voor mijn tentamen, dus het is een fictiedatabase wat niet daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Bovendien heb ik nu pas 2 weken kennis van het programma acces en ik doe mijn best.
In tabel 1 staan namen van verkopers met NAW-gegevens.
In tabe 2 staan hobbies met prijzen.
Tabel drie staat de naam van de verkoper en de naam van de hobby.
Deze namen staan in een één op veel relatie met de andere twee tabellen.
Zowel hobby als verkoper kan oneindig vaak in tabel 3 voorkomen, maar ze moeten wel bestaan in tabel 1 en 2.
Nu wil ik eigenlijk dat de verkopernaam maar 2 keer in tabel 3 mag voorkomen en niet vaker. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet realiseren.
Eén optie die ik heb gevonden is, tabel 3 niet aanmaken, maar in tabel 1 twee colommen hobby1 en hobbie2 aanmaken en hier een relatie maken met tabel 2, maar zo doe ik het liever niet eigenlijk.
Moet dit via een validatieregel? Dat je aan kunt geven dat een naam in tabel drie niet vaker dan 2 keer mag voorkomen? Ik heb hier al naar gezocht maar kon niks vinden.
Als je denkt waar gaat dit over; ik ben aan het leren voor mijn tentamen, dus het is een fictiedatabase wat niet daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Bovendien heb ik nu pas 2 weken kennis van het programma acces en ik doe mijn best.
edit:
in tabel 1 staat de sleutel op de naam van de verkoper
in tabel 2 staat de sleutel op de naam van de hobbie
in tabel 3 staat de sleutel op bijde namen, dus de combinatie
in tabel 1 staat de sleutel op de naam van de verkoper
in tabel 2 staat de sleutel op de naam van de hobbie
in tabel 3 staat de sleutel op bijde namen, dus de combinatie