Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Hoeveel dB's is rustig aan te horen?

Pagina: 1
Acties:

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:01
Ik heb nu een Alpha cooler op mijn P3-500 slot1 waar 2 60mm Delta's op zitten.
Iedere delta is verantwoordelijk voor 45 dB (52 dB gemeten door http://www.easy-mod.de) op 12v. Nu draai ik ze op 7v wat ik wel te doen vind.

Volgende PC (ga vrijdag spullen halen) word een AMD Athlon XP 2400+ met een
CPU koeler met TEC (http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp).

Het plan is om 2 intake fans en 2 outtake fans te gaan gebruiken. 1 fan in dit verhaal is de fan van de voeding.

Nu heb ik op dit moment de 2 60mm delta's via een duct over de cooler heen als outtake. In de zijkant heb ik een kleine fan als intake zitten.

Afhankelijk van hoe de Swiftech het beste presteerd (in of out) via de duct bepaald de rest van de config.

Op dit moment kijk ik naar 2 80mm Thermaltake Smart Case Fan II's. Deze zijn variabel in zijn toeren afhankelijk van temp (14,7-75,9 CFM @ 17-48dB).
Vind alleen dat ze heen beetje hoge max dB heben.
Een alternatief zou de 120mm Papst 4412F/2GL k(55,3 CFM @ 26dB) kunnen zijn.

Voor de cooler zit ik aan de 92mm grote Papst 3412N/2GL (53,5 CFM @ 23dB) te denken. Eigenlijk wil ik iets meer lucht verplaatsing voor deze fan maar kan er op dit moment niet een vinden die zonder echt veel herrie te maken ook een betere performance heeft.

Voor deze zoek ik eigenlijk nog een tip?

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 11:09

Guldan

Thee-Nerd

Je zou ook gewoon een 120 mm fan op een lager voltage kunnen laten draaien..

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-11 21:57

EntonoX

Team leider

TEC met luchtkoeling???? hoe wil je dat gaan doen dan. moet je hele stevige fan opzetten die em een beetje wil koelen. verwacht dan ook geen subzero temps drmee..... TEC is alleen effectief bij waterkoeling..... no flame intended, maar dit is mijn mening... plus dat je een 2e voeding nodig heb om die TEC te voeden...

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
fans die tot 50 dB geluid maken is vrij normaal, als je een stille koeling wil bouw dan je eigen water koeling :-)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Als je die TEC gekoeld wil hebben dan ontkom je niet aan lawaai. Om iets te helpen: koop een fanadapter van 80->120mm.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Koelen met een tec is zowiezo niet aan te raden, dat dingetje verbruikt evenveel als je een dikke monitor.

Bij tecs gaat het vooral om de delta, kan je de warme kant redelijk koel houden dan zal de koude kant de processor koelen.

houd er rekening mee dat de de 80 wat van de xp bij het vermogen van je pelt op moet tellen. (totaal warmteafgifte is dus dik 100Watt)

Die luchtkoeling trekt dat niet... koop liever een zalman en zet daar een 92mm fan op A7 volt

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

An00bis schreef op 05 november 2002 @ 20:37:
fans die tot 50 dB geluid maken is vrij normaal, als je een stille koeling wil bouw dan je eigen water koeling :-)
Vrij normaal? 50dB is veel voor een fan hoor!!

Rustig is zo rond de 20dB

iStockphoto

Verwijderd

ik vraag me af of de rest van je fans nog wat uit gaan maken, aangezien die Swiftech met TEC volgens mij een Delta 80 HP @ 80 CFM (héél luid dus) eist om de hitte van dat ding af te voeren (en die moet als ik het goed begrijp dus constant @ 80 CFM draaien) ... dus wat voor fans je er ook inzet die CPU koeler zal je overal bovenuit horen :X

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
woei tec met luchtkoeling.. bel de brandweer maar alvast of je moet een straalturbinemotor op je koelblok hebben :)

ik zou zeggen investeer het geld wat je in die tec zou steken in een waterkoelsetje, werkt veel beter

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Tazzy
Een 80mm naar 120 Fan-adapter had ik eigenlijk nog niet gevonden. Zie net dat Freezing Hardware er 1 heeft.

Denk dat ik er dan uit ben.
2x Papst 4412F/2GL (55,3 CFM @ 26dB) als case fans.
1x Papst 4412FGML (67,1 CFM @ 32dB) op 80-120 adapter als CPU fan.

Ik weet dat ik in deze config een risco neem maar ik heb toch zoiets van ik wil het proberen.

• Tazzy
Zie net op Papst.de dat ze ook een 82,4 CFM @ 38dB hebben? Mmmm nu nog een shop waar ik deze kan bestellen 8)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 15:51

JT

VETAK y0

Das misschien nog te doen met een 82,4 CFM fan, minder airflow zou ik dus zeker niet gebruiken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
mjaa het is een raar verhaal...

verschilt van persoon tot persoon..

op een gegeven moment vond ik mijn zalman op laagste stand met enermaxen op 5v al te hard.. als ik dan bij een spire gebruiker kwam schrok ik me de pleuris...

maar, maak een baybus, dat kan veel ergernissen voorkomen :P

Verwijderd

ik vind die TEC zeker wel fraai..
maareuh.. damn hebbie het gewicht van dat monster gezien.. ?
LOL,... das bijna één kilo (wordt ie geleverd met een garage krik ofzo ?)

• EmielC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 12:15
antwoord op vraag in titel= ik vind alles tot aan de 40 dB goed aante horen....
Als ik slaap graag een beetje stilte, 30 dB....maar das wel erg stil...

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 15:10
Nog een antwoord op de vraag. Ook op vrij veel review site te lezen. Over het algemeen wordt alles tot 25dBa rustig gevonden. Daarna wordt het hoorbaar irri :)

• Tazzy
Na wat speurwerk bestel ik straks:

2x Papst 4412F/2GL (55,3 CFM @ 26dB) als case fans bij Freezinghardware.nl
en ga ik zoeken de Papst 4412F (100,1 CFM @ 43dB) op 80-120 adapter als CPU fan.
Heb net FreezingHW even gemaild of ze deze fan toevallig kunnen leveren en loop in de pauze even naar Stuut en Bruin om te vragen of zij em hebben.
Pagina: 1