Toon posts:

PROGRESSIVE SCAN & DivX ;-) ????????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer met FlaskMPEG een Regio-1 progressive-scan DVD om te knagen naar DivX.
op 23,9 en 24 fps reconstruct progressive images aangevinkt; resultaat: stotterende motion.
Toen deinterlace video + verschillende thresholds geprobeerd; again shit... Ofwel schokkende beelden, of vette strepen door 't beeld.

Wie o wie komt met een helder idee om de interlacing te voorkomen?
(evt mail: kayazuki@yahoo.com)

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>op 23,976 en 24 fps reconstruct progressive images aangevinkt[/quote]Welke heb je gebruikt? Allebei? Is er geen stotter als je encoded zonder te deinterlancen en reconstrct progressive..? Of wanneer je 29,97 (NTSC alleen op de DVD is de film op 23,976 opgeslagen) gebruikt. Ik weet niet hoe vaak je een DVD hebt geript maar kan het zijn dat je de DVD op 720x576 probeerd te rippen?

Verwijderd

Topicstarter
Het origineel is 29,97fps.
Ik heb alle andere rates geprobeerd, met en zonder deinterlace en met en zonder reconstruct blabla.

Maar als ik die reconstruct weglaat heb ik bij vlotte beeldwisseling van die wrede strepen (omdat dat beeld om en om opgebouwd wordt), en als ik de reconstruct aanvink zit er contiu een vertraging en dan weer een versnelling in het beeld. Hikt een beetje.

Verder maakt het ook niet uit hoe klein gedeelte ik crop van de film, de strepen OF hikjes blijven.

Aan m'n systeem kan het niet liggen: KT7, Duron700@1000, 128Mb, 20,5Gb WD Caviar, GeForce2 MX.

De vele regio 2 films die ik ondertussen geript heb, gaan lekker smooth, maar deze takke regio 1 met progressive images vernaaien de boel een beetje!! :(
Het gaat trouwens om The Ninth Gate en A Bugs Life...

Snappie 't probleem?
Moet ik niet wat anders gebruiken dan FlaskMPEG? En zo ja, wat dan? Of mot 't gewoon kenne?

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik krijg de indruk dat je de resolutie ongemoeid laat. Zo ja wijzig de "Output size" (bv. 512x288) en zet de framerate op 23,976 doe een testje en kijk of de zwarte lijnen zijn verdwenen. "Reconstruct Progressive video" heb ik eens op een Regio 2 uitgetest en ik kreeg toen ook die happeringen. Happeringen als je alleen "deinterlance output" aanvinkt kan ik alleen aangeschrijven aan een te zware belasting op je CPU. Check even of dit zich ook voordoet als je de Quality slider op 0 zet. Probeer anders een stukje op 25fps uit.

Als het met Flaskmpeg niet lukt kan je het ook met Graphedit proberen of MPEG2AVI of DVD2MPG maar dat is niet zo makkelijk als Flaskmpeg.

De DVD (regio 1) staat 23,976 geencodeerd op de DVD (De originele film) Met behulp van 3:2 pulldown wordt dat omgezet naar 29,97 zodat een NTSC-TV daar iets aan heeft;

The encoding of a movie from 24 fps to 29.997 is made in two steps.
First the movie's playback rate is lowered to 23.9xx fps. Then, the telecine would make 5 new TV full frames out of 4 movie frames.

To achieve this, it would suffice to repeat one full frame every other 4 frames. But the result would be jerky. In order to take advantage of the interlacing of the TV sets, the 4 source full frames are separated into 8 fields : (1a, 1b), (2a, 2b), (3a, 3b), (4a, 4b).
The telecine will produce the target fields :
(1a, 1b), (1b, 2a), (2b, 3a), (3a, 3b), (4a, 4b).
The frames made out of (1b,2a) and (2b,3a) will produce the jaggies.
Once you have detected the pattern, it is simple to get a perfectly clean IVTC. However, on many movies, the telecine pattern is not constant and you have to scrub through the video track to detect the changes in pattern.

With flask I never got it right : the result would always be jerky, so I switched to DVD2AVI and use VirtualDub with manual IVTC. The process is cumbersome, but the result perfectly recovers the original frames