Om opnieuw te installeren heb ik twee pc's staan. Met beide heb ik een geheugenprobleem. Mijn kennis is onvoldoende, wie helpt me?
Probleem 1 : Een Pentium 2 300mmx pc met een MSI MS6117 Moederbord. Daar zit 1x 32mb in. Volgens de specificaties moet hij tot 256 mb (3 sleuven) aan kunnen. Als ik er 128mb bij plaats (133) dan geeft hij maar 64 mb extra aan. Als ik er 64 mb(66?) bij plaats geeft hij ook 64mb extra.
Vraag : Hoe krijg ik die 128mb aan het werk?
Probleem 2 : Een pentium 3, 733mhz met twee geheugenplekken. Zit nu 64mb in. Als ik er 128 (133) bij plaats geeft hij aan dat er 128mb gebruikt wordt. Doe ik alleen de 128mb erin dan herkent hij wel 128 mb maar wordt ontzettend traag.
Vraag : Hoe krijg ik die 128 mb normaal aan de slag. Er zit een gigabyte GA-6WMM7 moederbord in.
Heb je al gekeken op de site van de fabrikanten? Vaak kun je nog manuals downloaden waar een en ander in staat
if you're gonna be dumb you gotta be though
Heb ik gedaan maar wat ik daar kan vinden helpt mij niet verder. Waarschijnlijk is mijn kennis daarvoor onvoldoende. Ik kan dus wel lezen hoeveel geheugen het moederbord aan kan maar welke combinaties mogelijk zijn en of ik jumpers of zo iets moet verzetten kan ik niet vinden. Bij het MSI moederbord staat wel een hele lijst met SDRAM memory adressing met addres size en row en column maar ik weet niet of ik daar iets mee kan/moet.
1e probleem, neiuwste bios flashen 
2e probleem memtest 86 ff kijken naar probs met 128 mb staafie
2e probleem memtest 86 ff kijken naar probs met 128 mb staafie
Hoe geheugen wordt geaddresseerd is volledig afhankelijk van het chipset 
Je zou eens de chipset specs kunnen opzoeken op http://users.erols.com/chare/chipsets.htm Zoek eens op hoeveel Mbit het chipset maximaal ondersteunt (kijk onder DRAM Density). Van die MSI MS6117 weet ik zo gauw nog niet uit hoofd om welk chipset het gaat, maar de GA-6WMM7 (zit die soms in zo'n Packard Bell machine?) is voorzien van de Intel i810, welke dus maximaal 128Mbit geheugen ondersteunt.
Als je de RAM FAQ via de Technische PMG FAQ hebt bekeken, dan zul je bij de kolom van 128MB zien dat een 64Mbit reepje met 16 chips en een een 128Mbit reepje met 8 chips het enig compatibele geheugen is voor de i810. Conclusie: dikke kans dat je een 128MB reepje met slechts vier 256Mbit chips in je handen hebt, wat dus voor de helft wordt gezien op een i810
Aangezien dat zo'n PentiumII plankje niet veel nieuwer is dan een i810 plankje, gaat hiervoor hetzelfde verhaal op in.
Je zou eens de chipset specs kunnen opzoeken op http://users.erols.com/chare/chipsets.htm Zoek eens op hoeveel Mbit het chipset maximaal ondersteunt (kijk onder DRAM Density). Van die MSI MS6117 weet ik zo gauw nog niet uit hoofd om welk chipset het gaat, maar de GA-6WMM7 (zit die soms in zo'n Packard Bell machine?) is voorzien van de Intel i810, welke dus maximaal 128Mbit geheugen ondersteunt.
Als je de RAM FAQ via de Technische PMG FAQ hebt bekeken, dan zul je bij de kolom van 128MB zien dat een 64Mbit reepje met 16 chips en een een 128Mbit reepje met 8 chips het enig compatibele geheugen is voor de i810. Conclusie: dikke kans dat je een 128MB reepje met slechts vier 256Mbit chips in je handen hebt, wat dus voor de helft wordt gezien op een i810
Aangezien dat zo'n PentiumII plankje niet veel nieuwer is dan een i810 plankje, gaat hiervoor hetzelfde verhaal op in.
Dat het geheugen in een ouder systeem maar voor de helft herkend wordt, dat komt vaker voor. Dat heeft te maken met de nieuwere geheugenmodules die een andere configuratie hebben. Je moet zoeken naar 16M*8 chips. Wanneer het 32M*iets of 64M*iets chips zijn, wordt meestal maar de helft of een kwart herkend.
Probleem 2 is denk ik opgelost. Is inderdaad de Intel 810, is inderdaad een Packard Bell en de 128MB is inderdaad eentje met 4 chips. Zijn die geheugens met 8 chips nog nieuw te koop? Ik ga even verder zoeken naar de chipset van de GA-6WMM7. Alvast bedankt.
Pagina: 1