Toon posts:

Wat past er allemaal onder de raid ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ben dus de trotste bezitter van een Gigabyte Ga-7vrxp KT333 (rev 2.0).

Nu zit in mijn systeem: 1x maxtor Dx 740 (ofzo) 40 gig (7200 rpm), 1x seagate 20 gig (7200 rpm), 1x cd-romspeler, 1x brander.

Nu heeft mijn Mobo dus 2 IDE kanalen en 2 raidkanalen. mijn config is nu: IDE 1, Maxtor master, Seagate slave --> IDE 2, brander master, cd-romspeler slave.

Nu heb ik dus de rare eigenschap dat ik mij pc zo vol mogelijk wil hebben 8) en wil dus meer aansluiten. Ik ga niet lopen knoeien en doen met raid enzo, want alles loopt nu perfect en snel zat, kan altijd nog wel. maar wat ik mij nu afvroeg --> kan ik ook een dvd-speler (evt. burner) aansluiten op de 1e of 2e raidpoort ?? Blijft IDE, toch ??

Ik draai XP prof, xp1800 etc etc (zie ook mijn sig).

Want als dat kan heb ik: cd-rom speler, brander, digidoc, lcd en dvd --> helemaal afgeladen vol :D

Wie wil dat nou niet ??? :o --> ik ben gek, I know 8)7

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Volgens mij is het de bedoeling op raid alleen maar hdd's aan te sluiten, andere ide apparaten zal niet lukken denk ik

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle ATAPI apparaten (CD/DVD spelers/branders) kun je het beste op onboard IDE aansluiten. Veel, zo niet praktisch alle, IDE RAID controllers moeten namelijk niks van ATAPI apparaten hebben. Ergo: je kunt in de eerste instantie inderdaad alleen HDD's op zo'n RAID controller aansluiten :)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 05 november 2002 @ 20:28:
Alle ATAPI apparaten (CD/DVD spelers/branders) kun je het beste op onboard IDE aansluiten. Veel, zo niet praktisch alle, IDE RAID controllers moeten namelijk niks van ATAPI apparaten hebben. Ergo: je kunt in de eerste instantie inderdaad alleen HDD's op zo'n RAID controller aansluiten :)
Kan ik dan ook gewoon normaal, mijn indeling die ik nu heb , aan hd's overnemen op raid, zonder raid te gaan draaien. Ten eerste heb ik verschillende schijven, dus ga niet lopen knoeien. Kan je die on-board raid dan ook gebruiken voor gewone IDE !??

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat kan :) Check de handleiding van je mobo. Mocht het daar niet in staan (ik weet niet hoe nauwkeurig Gigabyte is): gewoon een RAID0 array toewijzen aan één enkele harddisk.

Verwijderd

Je kan best elke schijf apart op de raid controller zetten, per raid0array maar 1 schijf toewijzen(zoals al werd gezegd) zodat je de schijven alletwee helemaal gebruikt en niet 20 gig verliest als je er een raid0 van maakt met 2 hd's als 1 raid0 array.
ik zelf heb een asus pb533 met raid, ik kan geloof ik max 2 schijven op de raidcontroller zetten (k heb 2 maxtor 740dx 40gb erop zitten raid0 t gaat wel snel) maar bij mij word als je de raid aansluitingen gebruikt de primaire ide poort uitgeschakeld en is dus niet te gebruiken voor eventuele extra aparaten hd of cd-rom en dergelijke. khoop dat je er wat aan hebt.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:55
Je kan best IDE schijven aan de raid controller hangen, de raid controller is namelijk een IDE controller met wat meer/uitgebreidere mogelijkheden. Maar ik denk niet dat je, zoals BalusC zegt, een raid0 config aan 1 schijf moet koppelen. Als je een fatsoenlijke raid controller hebt zal die dat niet eens accepteren. Je gebruikt de schijven niet als raid0, raid1 of raid5 config, maar als JBOD (Just A Bunch Of Drives).

Gewoon die schijven aansluiten, eventueel je bootvolgorde aanpasen, en draaien.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zie dat een hoop mensen dit bord niet kennen :)

Je kan in het bios gewoon de IDE3/IDe4 op ATA zetten ipv. RAID.
Dan heb je gewoon 2x extra ATA100/133 kanalen die net zo goed/slecht functioneren als je IDE1/IDE2 kanalen.

Harde schijven op de RAID-poorten (ide3/4) is alleen interressant als je ook daadwerkelijk de RAID-functies gaat gebruiken. Anders is het lood om oud ijzer. Zodra je echter in het bios RAID hebt ingestelt kan je aan de IDE3/IDE4 geen ATAPi-apps meer hangen.
Ho wach ff, voor ik hier geflamed word ....het kan wel maar dan draait je ATAPI-app in PIO-4 mode, niet echt aan te bevelen....

Let OP! Heb het hier dus over de Gigabyte GA-7vrxp KT333. Het kan anders zijn met andere borden/RAID-chips.

Gebruik je RAID, hdd's op de IDE3/4 en alle ATAPI's op IDE1/2
Gebruik je geen RAID, maakt het in principe niks uit waar je alles aanhangt mits je in je bios de promise-controller op ATA zet .

Met in principe bedoel ik dat IDE HDD's en vooral ATAPi's nogal es kuren vertonen wanneer ze een kabel moeten delen. Dat is dus ff puzzlen dan voor de juiste oplossing.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

BalusC schreef op 05 november 2002 @ 21:09:
Ja, dat kan :) Check de handleiding van je mobo. Mocht het daar niet in staan (ik weet niet hoe nauwkeurig Gigabyte is): gewoon een RAID0 array toewijzen aan één enkele harddisk.
En wel even een backup maken, bij het initialiseren van een array gaat -ALLE- data op die disk verloren!!!

Forget your fears...
...and want to know more...

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 21:07:
[...]

Kan ik dan ook gewoon normaal, mijn indeling die ik nu heb , aan hd's overnemen op raid, zonder raid te gaan draaien. Ten eerste heb ik verschillende schijven, dus ga niet lopen knoeien. Kan je die on-board raid dan ook gebruiken voor gewone IDE !??
Je hoeft helemaal niet met RAID en arrays te stoeien als je toch geen gebruik ervan maakt. Gewoon je promise op ATA 100 in het bios.

Waarom moeilijk doen als het sim-pel kan niet ?

BalusC, idd kunnen ATapi's en RAID niet door 1 deur maar er zijn Controllers die gewoon in ATA-mode kunnen draaien en dan is er geen vuiltje aan de lucht.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Aetje schreef op 07 November 2002 @ 11:03:
[...]

En wel even een backup maken, bij het initialiseren van een array gaat -ALLE- data op die disk verloren!!!
Hij hoeft geen back-up te draaien, raid-arrays te maken etc....

Zie post hiervoor......

Verwijderd

Inderdaad. Gewoon HDD's op de Raid controller en geen Raid draaien en de rest op de IDE controllers. BTW: Raid 0 array maken op 1 HDD, kan dat uberhaupt wel?? Volgens mij laat je Bios van je Raid dat niet toe namelijk...

Verwijderd

Domino schreef op 06 november 2002 @ 15:33:
Je kan best IDE schijven aan de raid controller hangen, de raid controller is namelijk een IDE controller met wat meer/uitgebreidere mogelijkheden. Maar ik denk niet dat je, zoals BalusC zegt, een raid0 config aan 1 schijf moet koppelen. Als je een fatsoenlijke raid controller hebt zal die dat niet eens accepteren. Je gebruikt de schijven niet als raid0, raid1 of raid5 config, maar als JBOD (Just A Bunch Of Drives).

Gewoon die schijven aansluiten, eventueel je bootvolgorde aanpasen, en draaien.
ik heb over jbod eigenlijk nooit zoveel goeds gelezen, bijvoorbeeld:

When you look at it, JBOD doesn't really have a lot to recommend it. It still requires a controller card or software driver, which means that almost any system that can do JBOD can also do RAID 0, and RAID 0 has significant performance advantages over JBOD. Neither provide fault tolerance, so that's a wash. There are only two possible advantages of JBOD over RAID 0:

Avoiding Drive Waste: If you have a number of odd-sized drives, JBOD will let you combine them into a single unit without loss of any capacity; a 10 GB drive and 30 GB would combine to make a 40 GB JBOD volume but only a 20 GB RAID 0 array. This may be an issue for those expanding an existing system, though with drives so cheap these days it's a relatively small advantage.
Easier Disaster Recovery: If a disk in a RAID 0 volume dies, the data on every disk in the array is essentially destroyed because all the files are striped; if a drive in a JBOD set dies then it may be easier to recover the files on the other drives (but then again, it might not, depending on how the operating system manages the disks.) Considering that you should be doing regular backups regardless, and that even under JBOD recovery can be difficult, this too is a minor advantage.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

JBOD geeft toch meer zekerheid dan RAID-0. Stel je heb 2 disken in JBOD-mode draaien en stel je verzamelt een hoop MP3's of plaatjes, avi's whatever...

Daar de data in principe vanaf disk1 gevult word tot die vol is en dan verder gaat op disk 2, kan er hooguit 1 bestand "verknip"t" zijn, mocht 1 der disken het begeven. Dan is het natuurlijk de vraag welke disk er kapot gaat , maar stel je hebt 80% van je disken gevult ben je in het ergste geval 50% van je data kwijt. Maar dan save je nog zo'n 30% van je muziek-collectie mininaal. Want je OS staat toch vooral aan het begin....

Slimmer is het echter om gewoon elke schijf in een aparte array te stoppen, zo kan je dus 4 disken aan je RAID-controller hangen die toch ieder onafhankelijk van elkaar werkt.

Maar dit is theorie. Wan als je bijv. de Gigabyte 7VRXP hebt, hoef je helemaal niet zo moeilijk te doen als je toch geen pr0fijt maakt van RAID-0/1.

Zet je Promise-chip in het bios op ATA et voila, 2 normale EXTRA IDE-poorten. Gewoon ATA133.

Pagina: 1