Toon posts:

Linux Red Hat 8 NTFS dual boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
- Ik heb een vraag ik wil Linux gaan installeren naast mijn win xp systeem. Ik heb hiervoor een nieuwe harddisk gekocht. Mijn master hhd is NTFS en mijn nieuwe slave fat 32. Kan ik nu Linux installeren en een lilo dual boot aanmaken op mijn ntfs harddisk. Ik heb namelijk begrepen dat linux ntfs niet leuk vindt.
- Is het ook echt nodig om een aparte partitie aan te maken voor de swap file?

Ik heb al rond gekeken op GOT, maar kan het antwoord niet vinden op deze vragen. Kan iemand mij helpen?

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 14:11

Arioch

<geek>

Yep, een swap partitie is verplicht.
NTFS write support is nog zéér experimental => afblijven dus!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:18

Frostbite

🤦🏻‍♂️

heb het gisteren ook gedaan :

Zie signature -> testmachine

Ik heb 1 schijf van 40 gig (nieuw) en 1 van 10 gig (standaard)

Die van 40 heb ik opgedeeld in 2 partities van 20 gig.
Die van 10 ongestoord gelaten.

De 2 partities geformateerd als NTFS en op de eerste partitie XP geïnstalleerd. (prof.)
Daarna via de Linux cd (versie 8.0) opgestart, maar toen kon ik niet bij mijn 2de harde schijf. Misschien mijn fout maar ik zag wel mijn ntfs schijf. Dus toen heb hem ook geformateerd als ntfs. Daarna opnieuw opgestart en nu zag hij hem wel en heb daar linux op geïnstalleerd.

Je kan nog bij de bootloader ipv DOS (wat er staat) veranderen in Windows XP.
Staat op zich wel netter.

Maar goed het draait allemaal :Y)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 18:55:
- Ik heb een vraag ik wil Linux gaan installeren naast mijn win xp systeem. Ik heb hiervoor een nieuwe harddisk gekocht. Mijn master hhd is NTFS en mijn nieuwe slave fat 32. Kan ik nu Linux installeren en een lilo dual boot aanmaken op mijn ntfs harddisk. Ik heb namelijk begrepen dat linux ntfs niet leuk vindt.
Je kunt lilo gewoon in de mbr installeren.
linux heeft geen problemen met ntfs, alleen ntfs-write is experimental=dangerous
- Is het ook echt nodig om een aparte partitie aan te maken voor de swap file?
Nee, je kan prima zonder. Maar het is wel aan te raden, bij compileren of andere geheugen-vretende klussen. Een paar 100 MB is meestal wel genoeg (tenzij...).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik durf het aan om Linux RedHad te installeren. Is het handig om mijn Linux harddisk volledig om te zetten naar een ext3 partitie ofzo of kan ik het ook gewoon in fat 32 laten staan.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
fat32 is geen geslaagd idee voor linux.
ext3 is prima, of reiser, of xfs, of ext2, of een van de vele anderen, soit :)
Maar doe wel RedHat 8-)
Pagina: 1