[4channel] Quadraphonic sound (197x), wie kent 't?

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 12:04

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

Topicstarter
Heb pas bij de kringloop een leuke versterker op de kop getikt (viel in eerste instantie voor de 4 blauwe analoge VU meters :)) en het ding blijkt een voorloper te zijn van de Dolby Surround types.

Ik vroeg mij af of er nog mensen zijn die wat afweten van termen als Quadraphonic, QS, SQ, DY, Regular Matrix en discrete 4 channel.

Vind het zelf namelijk altijd leuk me te verdiepen in de apparatuur die ik heb :)

Gegevens en een berg foto's:
hier

(geeft lekker geluid)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 14:51

Xanax959

relax...

Was in de jaren '70 het nieuwste van het nieuwste volgens mijn ouders (quadrophonic)
Destijds hebben ze de modernste sony receiver gekocht. (in 1970) Grote houten bak, metaal aan de voorkant, "solid state" e.d. Voor quadraphonie had je wel twee versterkers nodig, die je opelkaar kon aansluiten. Die sony had inderdaad de juiste aansluitingen.
De receiver is niet meer helaas, totaal versleten na langdurig gebruik. Het ding heeft het tot de jaren '90 volgehouden, toen was volgens de reparateur van de 42 watt nog 15 over.

Destijds hebben ze naar een demo quadrophonie plaat geluisterd. Waren ze niet echt weg van. Ooit gehoord van "pingpong stereo"?

Leuk dingetje trouwens, veel voor betaald?
Ik neem aan dat je effe naar die zekeringen kijkt? Het lijkt me lullig als de verzekeringsexpert die vindt in de verkoolde resten van je huis......
Deze stereo lijkt me een stuk nieuwer dan die van mijn ouders....

O ja, ik heb stapels audiobladen uit de jaren '70, met testen van hifi apparatuur, gezien het design zou ik eerder denken dat die van jou in de buurt van de jaren '80 komt.

Atari portfolio Dos 2.11

• MARTIJN_
  • Laatst online: 11-07 17:05

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Zit er om die zekeringen zilver papier? >:)
Leuk om mee te klooien als je een dvd met analoge 5.1 uitgangen hebt kun je die er meschien aan hangen.

PGEQRZEM

• LEiPiE

LEiPiE

Topicstarter
Xanax schreef op 05 november 2002 @ 20:16:
Was in de jaren '70 het nieuwste van het nieuwste volgens mijn ouders (quadrophonic)
Al van meer mensen gehoord ja :)
Destijds hebben ze naar een demo quadrophonie plaat geluisterd. Waren ze niet echt weg van. Ooit gehoord van "pingpong stereo"?
Nee niet echt, maar ik gok dat dat een effect is wat je krijgt met bepaalde combinaties van tonen, dat de decoder 't dan niet meer snapt? :)
Leuk dingetje trouwens, veel voor betaald?
Ja wel, het enorme kapitaal van, let op: zegge en schrijve twintig euro :)
Is wel fijn, een kringloopwinkel waar men niet al te veel verstand heeft van apparaten :)
Ik neem aan dat je effe naar die zekeringen kijkt? Het lijkt me lullig als de verzekeringsexpert die vindt in de verkoolde resten van je huis......
Zekers, ik vraag me alleen af hoe iemand 't voor elkaar heeft gekregen ze er alle vier uit te laten knallen :? Alle uitgangen kortsluiten?
Moet eens langs een kleine electroboer hier (voor de mensen uit Enschede: Heutink aan de van Heekstraat :)), die hadden ook een 7V lampje voor een radio uit '67 (hybride: vier buizen, twee torren)
Deze stereo lijkt me een stuk nieuwer dan die van mijn ouders....

O ja, ik heb stapels audiobladen uit de jaren '70, met testen van hifi apparatuur, gezien het design zou ik eerder denken dat die van jou in de buurt van de jaren '80 komt.
Dat idee krijg ik inderdaad ook steeds meer, denk dat het zeg maar een einde serie was... CD was net geintroduceerd enzo.
De versterking wordt ook al door IC's icm torren gedaan, tenminste: er staat IC op die Powerpacks.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

heeft et nooit gehaald..ik had ooit zo een bak nog hier staan.. wle leuke dingen hoor :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-08 14:51

Xanax959

relax...

Ping pong stereo, is geluid dat raar van "links naar rechts" gaat. Door onervarenheid van geluidsstudio's met stereo. Dus extreem veel verschil met de linker en de rechter speaker, klinkt niet natuurlijk meer.

Atari portfolio Dos 2.11

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
Ik heb ook zo'n ding 2e hands gekocht! Ideaal voor mijn DVD-setup!!
front speakers stuur ik aan met mijn Luxmann versterker. Rear, center en sub met mijn JVC quadrofonische! Deze JVC is ook erg mooi, het volume van alle kanalen is in te regelen met een eigen draaiknop en de VU-meters zijn erg mooi O+
Alleen kraakt ie nog een beetje, tijd voor een tweede smeer beurt binnenkort (de eerste heeft al veel van het gekraak verholpen)
Er zat ook nog een quadrofonische platen-versterker bij :) Moet ik ook maar eens mee prutsen.

Wat is er met de zekeringen?? Gebruikten ze in die tijd zeer explasieve modelletjes of zo :?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:29

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Mijn vader heeft er ook nog een staan. Volledig stukgespeeld, wel geinig ding, stond op zijn korte kant, m.a.w. hoger dan hij breed was.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• LEiPiE

LEiPiE

Topicstarter
quazar schreef op 07 November 2002 @ 18:28:
Ik heb ook zo'n ding 2e hands gekocht! Ideaal voor mijn DVD-setup!!
front speakers stuur ik aan met mijn Luxmann versterker. Rear, center en sub met mijn JVC quadrofonische! Deze JVC is ook erg mooi, het volume van alle kanalen is in te regelen met een eigen draaiknop en de VU-meters zijn erg mooi O+
Alleen kraakt ie nog een beetje, tijd voor een tweede smeer beurt binnenkort (de eerste heeft al veel van het gekraak verholpen)
Er zat ook nog een quadrofonische platen-versterker bij :) Moet ik ook maar eens mee prutsen.
De VU meters doen 't 'm ;)
(zag 'm van een afstandje staan met vier van die blauwe schermpjes, toen gedacht "hebbuh!" en daarna es gekeken wat 't nou eigenlijk voor ding was :)
Wat is er met de zekeringen?? Gebruikten ze in die tijd zeer explasieve modelletjes of zo :?
Denk ut...>:)
Vorige eigenaar heeft denk ik de uitgangen kortgesloten ofzo, heb ook het vermoeden dat daarom de set naar de kringloop is gebracht "hij's stuk, jullie mogen 'm hebben" en dat die er ff folie omheen hebben gedaan.

Heb nog steeds geen tijd gehad om nieuwe te halen, maar nog geen brandlucht gehad :) Zitten sowieso nog 3 zekeringen in, waarvan 1 automatische voor de hoofdspanning.

Mijn speakers zijn ook te licht voor dit ding: voordat die zekeringen er aan zouden gaan zijn mijn speakers al tot stof vergaan waarschijnlijk :)
(heb er nu 4 Ohms speakers aanhangen, terwijl in 4 speaker mode het minimaal 8 Ohm moet zijn... komen binnenkort nog twee frontjes bij die in serie gaan met de huidige front set, rears krijgen er een dikke 10 Ohm stookweerstand bij (ja! niet audiofiel-verantwoord, maar je moet toch wat... werkte perfect met m'n Sony set vroeger) als ik ze weer eens kan vinden)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wij hebben het een tijd in de huiskamer gehad, maar dan met 2 losse stereoversterkers.
Op elke versterker 2 speakers.
Je had destijds ook (dure) tapedecks die in quadro op konden nemen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1