Toon posts:

Hosting 20.000 subdomeinen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik kom er zelf niet echt uit wat de beste oplossing moet worden, aangezien het echt in 1x goed moet gaan...

ik moet 20.000 subdomeinen hosten die allemaal 5 mb webspace krijgen...

servers komen waarshcijnlijk bij compaq vandaan (proliant ml)

gooi ik alle 20.000 subdomeinen in de dns of laat ik ze allemaal binnen komen op 1 load balancer..!?

is het redelijk om alles over 3 linux servers te verdelen..?! gebruik zal zeer minimaal zijn (hoop ik...) of kan apache geen 6000 sites aan..?!!

iemand met tips..?!! wordt er beetje wanhopig van...

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Kun je die niet beter laten doen door iemand die weet wat 't inhoud, in plaats van dit zomaar even te proberen? Is denk ik beter. Is misschien leuker om zelf te doen, maar je wil die sites natuurlijk niet allemaal een dag offline hebben. :)

Apache kan in principe zoveel sites aan als jij zou willen. Als het rustige sites zijn, kun je het wel doen denk ik. Ligt ook aan wat voor een websites 't zijn natuurlijk, maar dat mag jij bepalen :).

Load balancer lijkt me niet nodig, je kunt de websites toch gewoon verdelen over de beschikbare machines?

Succes

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 23:54
20.000 subdomeinen?

Dus jij krijgt zoiets..

bla1.yourserver.nl
bla2.yourserver.nl
bla3.yourserver.nl

In dat geval hoef je maar 1 subdomein in het internet dns te gooien, de rest gaat in jouw dns tabel :)

Als iedere 'klant' z'n eigen hostname krijgt... dus www.bla1.com www.bla2.com etc.. dan moet je ze idd allemaal in de internet dns gooien.... (of klant zelf) want dan wordt er geconnect naar het ipadres/mapje

Bij mijn eerste voorbeeld.. gaat eerst yourserver.nl over internet, issie bij jou.. dan wordt er naar bla1 bla2 of bla3 gekeken.

Correct me if I'm wrong...

(sorry als ik dom zit te lullen.... maar zo heb ik het begrepen van m'n CCNA course :p)

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 00:56

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Als je wildcards gebruikt, hoe je het toch niet allemaal afzonderlijk in de dns te zetten? Dus je zet *.domein.tld in de CNAME met het IP van je webserver waar apache of IIS het weer overneemt zeg maar

I'm not as think as you stoned I am

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Klopt, maar is maar net hoe je 'subdomain' bedoelt. Ik doel eigenlijk op een DNS-gebeuren, en niet op apache virtualhosts. Als 't echt apache virtualhosts op 1 machine betreft, en van een paar domeinen is 't een eitje. DNS omgooien en op 2 ip's laten draaien als ze gaan verhuizen. Als ze nieuw zijn, gewoon aanmaken :). Met een perl script kun je alle 20.000 misschien automatiseren.. als je hulp nodig hebt kan ik je misschien wel eventjes helpen met zo'n scriptje.

Verwijderd

Als het rustige sites met statische content zijn kun je ze nog wel op 2 goede/snelle servers draaien met gemak, de simpelste manier is gewoon een scriptje schrijven die de accounts aanmaakt en het een en ander in de httpd.conf en de proftpd.conf zet, en je bent klaar.

Gaat het toch stiekem om drukke sites met dynamische content, dan heb je wel wat meer servers nodig. Maar het principe blijft 't zelfde.

Technische ontwikkeling is in beide gevallen redelijk simpel en snel te realiseren.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik snap dat ik niet 20.000 subdomeinen in de internet dns gaat zetten maar gewoon met een mooi *...

alleen ik zat met probleempje over hardware..?!

robin round dns..?!
alteon switch/loadbalancer

en dan de vraag -->

sites verdelen over server, 3 identieke servers, of servers met een grote storageserver erachter..?!

Verwijderd

wat een onzin. geef eerst eens wat meer informatie want op basis
van het aantal subdomeinen kan niemand iets zinnigs zeggen.

als 20.000 subdomeinen/sites geen bezoekers hebben dan heb je
voldoende aan simpel servertje, maar wanneer er 1 tussenzit die
net zo populair als google is dan heb je 500 servers nodig.

Verwijderd

Topicstarter
nee het zullen allemaal vrij kleine sites zijn, zoals ik hierboven al heb gezegd... hoe hoog dat load zal worden kan ik absoluut nx zeggen, in het begin zal dat 0 zijn, maar groeien, daarom is schaalbaarheid belangrijk...
Pagina: 1