Toon posts:

[Buizenversterker] 25wat genoeg?

Pagina: 1
Acties:
  • 868 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er vele soorten vermogen aanduiding zijn voor versterkers.
Ik wil een 25 watt buizenversterker gaan bouwen alleen vroeg ik me af of deze wel genoeg vermogen kan leveren voor mijn speakers.
ik heb een Canton setje met een Sub (2*70W) en twee satellietjes (70W).
Is mijn de versterker krachtig genoeg om hier nog wat uit te krijgen of moet ik zwaarder gaan zitten?
Ik wil een single ended versterker bouwen gebaseerd op de 807 buis.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:13

JT

VETAK y0

Ik denk dat jouw speakers nou niet echt de kwaliteit kunnen uitspreken die een goede buizenversterker levert :+ :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
kijk daar heb je een klein beetje een punt.
maar de versterker die ik momenteel heb is ook niet echt top kwaliteit en ik vind het leuker om er eentje zelf te bouwen dan net zoveel uit te geven aan een nieuwe.
Maar die Canton's zit een mooie geluidskwaliteit in. Ze kosten dan wel geen 1000'enden euro's maar dat heb ik ook niet. Moet roeien met de roeien die ik heb :P

• Triple-D
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2023
ik heb een x een 3 watt buizenversterker geluisterd, en het geluid wat eruit kwam was echt genoeg!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hoeveel dB gevoeligheid hebben de canton speakers?
btw.. kwaliteit van buizen vallen nog te bespreken ;) ik heb er geen mening over (beter ook ;) )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
87.2dB kan dat?
http://www.cantonusa.com/ergoplus.htm
het zijn de plus C en Plus S

Verwijderd

Als je kamer niet extreem groot is dan is 25 watt genoeg, heb zelf momeneteel 15 Watt SS klasse A versterker en dat is in mijn 25m2 genoeg (maar ik luister dan ook niet naar hoge geluidsterktes van 100 db)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

met 1 watt knal je dus (in theorie) al 87 db door je kamer. Dat is genoeg voor een goede pot herrie. Die extra wattjes erboven op zijn mooi meegenomen, maar een eis van 100 watt rms minimaal zou onzinnig zijn.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

15 tot 30 watt is genoeg voor 90 db
et kan net genoeg zijn..

Wekkel,
voor die speakers is 100 Wrms idd overdone..

die 1 watt is puur theorie met alles super.. maar je zit nog met luchtweerstand.. gevoeligheid word gemeten op 1 meter afstand.. maar een ruimte te cullen heb je wle meer voor nodig dan een watje..

verder weet ik niet of die buizenversterker wel de moetie waard is om te bouwen,..wellicht andere speakers..

buizen versterkers sturen meestal geen grote speakers aan (speakers hebben wat vermogen nodig voor grote luchtverplaatsing.. welliswaar nog vraagt een speaker niets.. maar geeft de versterker )

iig.. niet je versterker voluit zetten..doe je ook niet neem ik aan :)

voor de rest niet vergeten dat je een buizenamp altijd standbij / aan moet laten staan..
dus maak je spul met een leuke rust stroom :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
hmm een 807 , ik hou meer van een el84 en el34
Die 25W kun je best wel hebben hoor,
Het lijkt niet veel maar is wel genoeg om een woonkamer van 6x4 meter te voorzien
1 watt is in niet reeel , een beetje bas gaat snel veel watts worden :)

Als je na 25W nog iets harder wil dan heb je snel 100+ watts nodig
dat wordt wat "duur" met buizen

Tweak!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

25 watt is prima..
iig genoeg voor een flink geluid.
Ik ga er van uit dat het om SQ gaat, en niet om te "boomen"...

btw:
Ik heb een keer 2x8 watt op klipsch hoornspeakers gehoord... woei!

Wise enough to play the fool

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 17:21

Jag

Het hangt natuurlijk allemaal af van hoe gevoelig de luidsprekers die je eraan hangt af. Als je een 96 dB gevoelige line array, of een 100 dB gevoelig hoorngeladen systeem eraan hangt, sja, dan heb je aan een 3 watt SET genoeg. Maar zo'n Canton setje is wel wat anders. Neemt niet weg dat 25 Watt ook met 87 dB gevoelige (de vraag is wel of ze ook wel echt 87 dB gevoelig zijn) luidsprekers flink wat geluid geeft. Simpel rekensommetje leert dat je 101 dBspl haalt op 1 meter afstand, of 104 met beide luidsprekers. Op 4 meter is dat dan nog 92 dBspl. Niet echt bijzonder veel, maar ik denk voor de meeste mensen genoeg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 17:23:
Ik weet dat er vele soorten vermogen aanduiding zijn voor versterkers.
Ik wil een 25 watt buizenversterker gaan bouwen alleen vroeg ik me af of deze wel genoeg vermogen kan leveren voor mijn speakers.
ik heb een Canton setje met een Sub (2*70W) en twee satellietjes (70W).
Is mijn de versterker krachtig genoeg om hier nog wat uit te krijgen of moet ik zwaarder gaan zitten?
Ik wil een single ended versterker bouwen gebaseerd op de 807 buis.
Maar in single ended schakeling krijg je volgens mij geen 25 watt uit die buis. Alleen in push pull volgens mij.
Pagina: 1