Toon posts:

SCSI :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik ben hier wat aan het helpen met de computers op een basisschooltje en zit in de knoop met SCSI.
Ik geef eerlijk toe dat ik er gewoon geen verstand van heb en dat het voor de SCSI-fanaten waarschijnlijk de simpelste vraag is ter wereld, maar er zijn (in mijn ogen dan) zoveel verschillende standaarden....

Er zit hier in deze server een ASUS P2B-S met een AHA-2940 aka AIC-7890 controller. Windows beweert te weten dat het een AHA-2940U2/U2W controller is.

Volgens mij betekent dit dat er een Ultra SCSI-2 en een Ultra SCSI-2 Wide aansluiting inzitten. Op het moederbord zitten ook twee 50-pins en twee 68-pins connectoren. De harddisk die er nu inzit is een Seagate ST39175LW waarvan de W vast voor Wide staat, wat leuk past bij het feit dat er zo'n 68-pins stekker op zit.

Het hele punt is nu dat we die harddisk willen gaan vervangen. Ik heb in de pricewatch gekeken, maar kan het zijn dat er geen SCSI-2 schijven meer bij staan ofzo ? Het staat vol met leuke Ultra160 en Ultra320 schijven, maar ik neem aan dat dat niet zomaar backwards compatible is ?
Ik ben gewoon op zoek naar een schijf van zo'n 36 gig of iets meer die aan bovengenoemde controller vast kan, maar ik zie echt door al die bomen het bos niet meer ;)

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

De U160 schijven zijn gewoon backwards compatible ...
van de U320 schijven weet ik het iegenlijk niet , maar dat neem ik aan van wel.
Heb nu ook 4 U160 schijven in me systeem en dat draait ook vrolijk op een U2W controller ...

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:53
U160 en U320 sachijven zijn beiden backwards compatible en passen prima op een U2W controller, die 80MB/s kan verzorgen. Een U160/U320 schijf zal zich prima thuis voelen op bovenstaande controller, gezien de snelste scsi schijf van het moment tegen de 75MB/s doet bij grote transfers. Dan blijft alleen nog de vraag staan of je een 10000rpm of een 15000rpm schijf moet hebben, dit maakt verder niks uit voor het aansluiten ofzo, het scheelt alleen in performance (en dus ook prijs).

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
ok, dat klinkt goed... zou ik er dus gewoon zoiets in kunnen prikken:
Harddisks (SCSI, FC & Extern) / Seagate Cheetah 36ES 36,7GB (10.000rpm) ?
En dat heeft dan ook zo'n fijne 68-pins connector ? :)

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

?

I got a problem-solver and its name is revolver

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
die FC modellen kan je links laten liggen, je hebt immers geen FibreChannel controller in dat systeem zitten :z

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Naja.. dat is dus ook precies wat ik van het hele SCSI gebeuren snap }:O

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 05 november 2002 @ 17:08:
die FC modellen kan je links laten liggen, je hebt immers geen FibreChannel controller in dat systeem zitten :z
ok thanks... fibrechannel klinkt ook veel te modern voor deze server, maaruh die Cheetah 36ES is geen fibrechannel, want dan zou ik FC in de naam verwachten... toch ? :)

• [Bc]-=VorteX=-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01 13:13
FC staat voor fibre channel, moet ff erop letten dat je dergelijke schijven NIET treft.
Gewoon de LVD 68-pins schijven nemen, dat werkt zeker!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:53
...en dus ook geen 80pins, ookal zijn ze een tikkie goedkoper meestal. gewoon 68pins en dan de schijf die jij het beste vind. check ook www.storagereview.com voor reviews van verschillende schijven trouwens.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Perfect, bedankt allemaal... moet wel gaan lukken zo. Ga voor een 36 gig 68-pins LVD bij SWW @ 10k rpm, kunnen ze daar op het schooltje weer een tijd vooruit :)
Pagina: 1