Vandaag was het zo ver mijn nieuwe vriendje is binnen gekomen. Dit wilde ik natuurlijk niet aan jullie neuzen voorbij laten glippen.. Daarom heb ik een kleine review in elkaar gedraaid van de eerste nieuwe C1-batch die ik in mijn handen heb gekregen.
Het betreft de:
Pentium 4 2.5 Ghz sl6eb 400 mhz bus 512 kb cache uit Malay. Ideaal voor mensen, zoals ik, die nog met een oud 400 mhz plankje zitten.
Hiero een shot van de verpakking:

Het test systeem is als volgt:
Asus p4t-e 400 mhz bus
512 MB Samsung Rimm ( 2 x 256 )
Leadtek ti4400
Adaptec 2940U2W met: Atlas 18gb 10rpm en IBM 18gb 10rpm
Sblive
Intel 100mbit kaartje
Wat mij meteen opviel was het wat groter uitgevallen koelblok. Hier een shot van het oude koelblok:

Het installeren van het nieuwe koelblok ging even gemakkelijk als het oude type. Zie hier een shot van het nieuwe koelblok:

En zie hier het nieuwe koelblok. Met grote fannen en ik denk een beter koelresultaat. De geluidsproductie van die grotere koelblok valt mij alles mee. Ik heb het idee dat het zelfs stiller is. Met de kast open geen luid gezoem of gebrom!

Hier een shot van de kast van buitenaf:
Het overklokken ging vrij gemakkelijk. Via instellingen in de bios wist ik vrij snel al 3.0 ghz te halen. Hiero een overzicht met temp en voltages:
44 graden -> 2.75 Ghz ( 110 mhz bus ) 1.575 v
47 graden -> 2.87 Ghz ( 115 mhz bus ) 1.600 v
49 graden -> 3.00 Ghz ( 120 mhz bus ) 1.600 v
50 graden -> 3.05 Ghz ( 122 mhz bus ) 1.625 v
De magische 3 ghz grens wilde ik even opslaan. Windows XP herkent mijn 2.5 en ziet dat die op 3.0 ghz loopt:

Op 3.05 ghz leek het me wel even welletjes.. Na de cpu lekker te hebben gestressed is het tijd om hem eens flink te benchen.. met uistek sisoft sandra
Helaas is het bij 133 mhz niet meer mogelijk het voltage in te stellen op dit bord. Hoger gaan levert problemen op met mijn pci kaarten ( te hoge pci bus. ) Dus we laten die 3.05 ghz even voor wat het is..
Hier de resultaten:

Niet slecht als ik vergelijk met de p4 2.0 ghz

De multi-media is ook zeker niet verkeerd!!

De mem bench mark viel mij een beetje tegen.. Op bijna pc1000 rimm had ik wel wat betere scores verwacht.
Al met al niet slecht. Ik denk dat er zeker nog meer uit te halen valt. Dit met een gewone intel retail cooler zonder extra's is zeker niet slecht. Met misschien een beter bord of de wiretrick (waarbij ik de onderkant van de pinnen van de cpu met elkaar verbind) moet er zeker meer uit te halen zijn.
Petje af voor deze c1-batch!
Het betreft de:
Pentium 4 2.5 Ghz sl6eb 400 mhz bus 512 kb cache uit Malay. Ideaal voor mensen, zoals ik, die nog met een oud 400 mhz plankje zitten.
Hiero een shot van de verpakking:

Het test systeem is als volgt:
Asus p4t-e 400 mhz bus
512 MB Samsung Rimm ( 2 x 256 )
Leadtek ti4400
Adaptec 2940U2W met: Atlas 18gb 10rpm en IBM 18gb 10rpm
Sblive
Intel 100mbit kaartje
Wat mij meteen opviel was het wat groter uitgevallen koelblok. Hier een shot van het oude koelblok:

Het installeren van het nieuwe koelblok ging even gemakkelijk als het oude type. Zie hier een shot van het nieuwe koelblok:

En zie hier het nieuwe koelblok. Met grote fannen en ik denk een beter koelresultaat. De geluidsproductie van die grotere koelblok valt mij alles mee. Ik heb het idee dat het zelfs stiller is. Met de kast open geen luid gezoem of gebrom!

Hier een shot van de kast van buitenaf:
Het overklokken ging vrij gemakkelijk. Via instellingen in de bios wist ik vrij snel al 3.0 ghz te halen. Hiero een overzicht met temp en voltages:
44 graden -> 2.75 Ghz ( 110 mhz bus ) 1.575 v
47 graden -> 2.87 Ghz ( 115 mhz bus ) 1.600 v
49 graden -> 3.00 Ghz ( 120 mhz bus ) 1.600 v
50 graden -> 3.05 Ghz ( 122 mhz bus ) 1.625 v
De magische 3 ghz grens wilde ik even opslaan. Windows XP herkent mijn 2.5 en ziet dat die op 3.0 ghz loopt:

Op 3.05 ghz leek het me wel even welletjes.. Na de cpu lekker te hebben gestressed is het tijd om hem eens flink te benchen.. met uistek sisoft sandra
Hier de resultaten:

Niet slecht als ik vergelijk met de p4 2.0 ghz

De multi-media is ook zeker niet verkeerd!!

De mem bench mark viel mij een beetje tegen.. Op bijna pc1000 rimm had ik wel wat betere scores verwacht.
Al met al niet slecht. Ik denk dat er zeker nog meer uit te halen valt. Dit met een gewone intel retail cooler zonder extra's is zeker niet slecht. Met misschien een beter bord of de wiretrick (waarbij ik de onderkant van de pinnen van de cpu met elkaar verbind) moet er zeker meer uit te halen zijn.
Petje af voor deze c1-batch!
http://www.xbmcfreak.nl/