[WinXp] Geen Netwerk !!!

Pagina: 1
Acties:

• CPZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-05 14:28
Ik heb een vaag probleem. Om op zolder een laptop van Internet te voorzien heb ik een kabel getrokken en daar aan beide zijde een Outlet op gezet.
Beneden tussen mijn E-Tech Router en Outlet een NIEUWE UTP Cat5 gezet en boven tussen de Laptop en outlet ook. Lampje op de netwerkkaart (Xircom) en op de Router gaan branden. Helaas geen netwerk verbinding, in de taskbar krijg ik wel het netwerksymbooltje en de melding dat ik op het thuis netwerk zit.
ALs ik ga pingen op ipnummer krijg ik een time out. Trek ik tijdens het pingen de kabel eruit dan krijg ik de melding doelhost niet bereikbaar. LAN tester erop gezet, alle aders zitten goed. Laptop een vast IPnummer gegeven, geen resultaat. Andere poort op de router geprobeerd, geen resultaat.
De laptop met een van de nieuwe UTP kabels rechtstreeks op de Router, dat werkt wel. Laptop weer op DHCP, dat werkt ook. Andere UTP kabel er tussen, werkt ook.

Weet iemand waarom het niet werkt als ik de laptop aansluit via de outlet op zolder, de afstand is ongeveer 25 meter dus daar kan het niet aan liggen, aan het type kabel (CAT5) ook niet want ik heb hem ergens liggen over een afstand van meer dan 50 meter.

Ik ben met dit probleem al een tijdje bezig en ik weet niet waar ik nog naar moet kijken, dus als jullie suggeties hebben dan hoor ik het graag.

Frank

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
euh? heel raar ja.. ligt de kabel (tussen de outlets) langs adapters, stroomkabels, TL-balken, of iets anders dat zo'n sterke interferentie kan veroorzaken?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Weet je zeker dat de kabel tussen de outlets op de juiste manier is aangeloten. Juiste paren op de juiste pennetjes.
Als je de paren namelijk niet juist aansluit, dan raak je te veel signaal kwijt.
De juiste combi is c2-c1-b1-a1-a2-b2-d2-d1 zo uit m'n hoofd.

• CPZ
De kabel ligt in niet direct in de buurt van dingen die voor interferentie kunnen veroorzaken. Maar ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip.
Fijn dat er mensen zijn die met je mee denken.

• CPZ
Ik heb een LAN tester gebruikt, de lampjes gaan keurig op volgorde (1,2,3,4,5,6,7,8) branden. Dus dat zit wel goed.

• axis
misschien zijn de outlets beschadigd? idee:

kabeltester <---> kabel <---> outlet - kabel - outlet <---> kabel <---> kabeltester..

snap je wat ik bedoel, je stopt in beide outlets een kabel, en die test je op de uiteinden!! misschien is er een pootje in een van die outlets verbogen, en dan kan het best zijn dat ie nog link geeft, maar dat er toch geen data overheen kan.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Spaceman Spiff
CPZ schreef op 05 november 2002 @ 16:03:
Ik heb een LAN tester gebruikt, de lampjes gaan keurig op volgorde (1,2,3,4,5,6,7,8) branden. Dus dat zit wel goed.
Maar dat zegt nog niets over de paren zelf. UTP=Unshielded Twisted Pair, als je de paren niet bij elkaar houd en 'gewoon' a1-a2-b1-b2-c1-c2-d1-d2 aansluit, dan werkt het dus niet. (a1,a2 is dus 1 paar. B.v. blauw, blauw-wit)

Stonden er in de outlets waar je welke kleur moest aansluiten?

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
had ik ook. dan is je kabel idd niet twisted. in een computertotaal heeft een plaatje gestaan, ook op hun site geloof ik

• CPZ
axis
Dat was ik van plan, alleen moet ik dan eerst weer de LAN tester ophalen.

Spaceman Spiff
Ik heb op 1. Oranje 2. Oranje/wit 3. Blauw 4. Blauw/wit 5. Groen 6. Groen/wit 7. Bruin 8. Bruin/Wit.
Zo zit het toch goed !!!
Er staan op de Outlets geen kleuren.

G33RT
Ik kan het plaatje bij Computertotaal niet vinden.

• Spaceman Spiff
Helaas, daar was ik al bang voor.
Dit is een veel gemaakte fout. Zelfs de monteur die mijn kabel internet aanlegde 'deed het altijd zo' en zag het probleem niet in.

De (een) juiste combinatie is (moest ff zoeken):
1. Oranje
2. Oranje/wit
3. Blauw
4. Groen/wit
5. Groen
6. Blauw/wit
7. Bruin
8. Bruin/wit

Je moet er dus op letten dat 4-5 een paar is en 3-6 een paar is. Ze liggen dus niet 'netjes naast elkaar' maar in het midden van de stekker zitten er 1 paar tussen het andere paar.

Verwijderd

Spaceman Spiff schreef op 05 november 2002 @ 18:52:
Dit is een veel gemaakte fout. Zelfs de monteur die mijn kabel internet aanlegde 'deed het altijd zo' en zag het probleem niet in.

1. Oranje
2. Oranje/wit
3. Blauw
4. Groen/wit
5. Groen
6. Blauw/wit
7. Bruin
8. Bruin/wit

Je moet er dus op letten dat 4-5 een paar is en 3-6 een paar is. Ze liggen dus niet 'netjes naast elkaar' maar in het midden van de stekker zitten er 1 paar tussen het andere paar.
Volgens mij en de FAQ van NT, moet het als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif

Gewoon de standaard manier voor de minste storing.

En de wall-outlets moeten een referentie-sticker hebben of er moet ergens een referenatiekaartje bij zitten.

[edit]
was het muurstukje vergeten

• axis
Spaceman Spiff schreef op 05 november 2002 @ 18:52:

1. Oranje
2. Oranje/wit
3. Blauw
4. Groen/wit
5. Groen
6. Blauw/wit
7. Bruin
8. Bruin/wit

7&8 omgedraaid dan lijkt me...

Maar opzich is dat voor topicstarter niet zo relevant, als ie met zijn netwerktester alle paren controleert, zal het daar niet aan liggen!

• CPZ
Even voor de duidelijkheid,
Ik heb 2 Outlets met daar tussen een kabel (CAT5)
Nu heb ik aan beidezijde de kabel precies het zelfde aangesloten.
1-1
2-2
3-3
4-4
5-5
6-6
7-7
8-8
Dan maakt het toch niet uit hoe de kleuren zitten en of 4-5 en 3-6 een paar zijn.
De kabels die van de Outlets naar de Nic en Router/Hub gaan zijn nieuw en getest. In mijn Router/Hub word toch de twist gemaakt voor verzenden en ontvangen.
Het probleem is dat op zowel op mijn netwerkkaart als mijn Router/Hub het lampje gaat branden maar dat ik een ping kan sturen die niet aankomt.

Veder bedankt voor het mee denken en zodra ik het probleem gevonden heb post ik een replay.

Frank

• Spaceman Spiff
Dat probeer ik nu de hele tijd duidelijk te maken. Het maakt wel uit hoe de paren zitten. Het is Unshielded Twisted Pair maar dan moet je wel de paren goed bij elkaar houden.
Als je dat niet doet krijg je overspraak tussen de paren.

Zoek anders met google naar de cat5 specificaties, daar wordt e.e.a. duidelijk uitgelegd.

Het plaatje van Aeacos kan je ook gebruiken, als de binnenste twee paren maar goed zitten.

Dit wil niet zeggen dat dit het probleem is, maar zou een oorzaak kunnen zijn.

• CPZ
_/-\o_ Koning Spaceman Spiff _/-\o_
Ik heb de Groen/witte en Blauw/witte van plaatst verwisseld en het werkt.
Mijn dank is zeer groot _/-\o_ Koning Spaceman Spiff _/-\o_

Alleen snap ik er geen moer van waarom het nou twisted moet zijn paar 3-6 + 4-5.
Maar neem maar van mij aan dat ik het schema van jou in ga lijsten en boven mijn bed ga hangen. Dit vergeet ik nooit meer. Fijn dat er mensen zijn die je willen helpen als je problemen hebt.

Veder wil ik iedereen bedanken die suggeties en tips hebben aangedragen.
Groetjes,
Frank

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Het gaat om de storingen die gewekt worden in de kabel. Wanneer men de juiste paren bij elkaar houd wordt de storing minder of heffen elkaar op. Alleen weet ik dat nou niet zeker. Maar het heeft wel iets mee te maken.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Spaceman Spiff
:D Ik ben blij dat het nu werkt, maar ik verdien niet alle lof hier hoor :D

Het precieze waarom weet ik niet (meer) maar de draden zijn inderdaad zo gedraaid dat bepaalde storingen elkaar opheffen (zoals The_Greater ook al zei.)

Maar waarom ze nou juist zo aangesloten zijn met paren op 4-5 en 3-6 weet ik ook niet. Daar is toen (heel erg lang terug) voor gekozen door de ontwerpers van Cat5.
Pagina: 1