[probleemUPS] nieuwe? of oude repareren?

Pagina: 1
Acties:

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:21

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
Ik ben (misschien) van plan een nieuwe ups aan te schaffen voor mijn werk.
M'n oude ups is een apc smartups 2000 uit vermoedelijk '93 (jawel :o ). Deze was (kapot) achtergelaten door de vorige bewoner van het pand, maar ik kon 'm relatief gemakkelijk fixen 8)7 .
Echter 'knippert' nu de 'battery capacity bar graph' (rijtje met ledjes), maar hij geeft niet aan dat de batterijen kaduuk zijn (apart ledje). De software geeft aan dat de batterijen 100% ontladen zijn.
Echter, als ik 'm op een werkstation test doet 'ie het prima (battery rundown calibration werkt ook goed). Als ik 'm weer in de serverkast plaats en 'm aanzet doet ie het. Als ik dan de apparatuur erop aansluit (moet in stappen, anders springt de stop 8)7 ) dan gaat die ledbar weer knipperen (en komt ie ook niet door de zelftest). Ik heb dus het vermoeden dat er teveel apparatuur op aangelsoten zit, alhoewel ik de 'foutmelding' van die knipperende ledbar (alle ledjes) niet in de user manual kan vinden.... weet iemand wat dat betekend?

gegevens ups:
smart ups 2000
max. load: 2000VA or 1500W@0.75 power factor

aangesloten apparatuur:
1. 1x dell poweredge 2400 (2xPIII, 3*10krpm hdd (binnenkort 6), interne LTO tape
2. 1x dell poweredge 300sc
3. 2x cisco catalyst 1900 switch 24p
4. 1x cisco catalyst 2900xl switch 24p
5. 1x cisco catalyst 2950 switch 24p
6. 1x cisco adsl modem 800 series
7. 1x philips crt 15"
8. 2x panasonic tel. centrale kx-td1232

Ik vermoed dus dat er teveel apparatuur opzit (ook al geeft de 'powerbar dat niet aan, maar die werkt allerbelabberst), maar hij heeft wel 2 jaar goed gewerkt.
Aan de accu's lijkt het niet te liggen (althans, als ie op een werkstation aangesloten zit.....)

Als eventuele nieuwe ups zit ik te denken aan een apc 3000VA SU3000INET, maar ik ben totaal niet bekend in UPS land, dus ik weet niet of er nog andere goede merken zijn die voor €1500 ex. iets beters leveren.

Iemand nog tips (ook over mijn 'spookprobleem')

"man is not truly one, but truly two,"

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

mr_petit schreef op 05 november 2002 @ 14:03:
[...]
Echter 'knippert' nu de 'battery capacity bar graph' (rijtje met ledjes), maar hij geeft niet aan dat de batterijen kaduuk zijn (apart ledje). De software geeft aan dat de batterijen 100% ontladen zijn.
[...]
100% ontladen of bedoel je eigenlijk 100% opgeladen ?

Ik gok erop dat de accu's gewoon 'moe' zijn. Dat is ook niet zo heel gek als die UPS al 9 jaar meegaat.

Het verklaart mogelijk wel je symptomen: Hangend aan je werkstation (met een lager stroomverbruik) werkt de UPS nog wel, maar zodra je er meer stroomvretende apperatuur aanhangt kan die UPS, door de chemisch versleten accu's, niet meer de 2000 voltampère leveren. Dit is dus gemakkelijk te verhelpen door er een nieuwe set accu's in te zetten. Alleen is het maar de vraag hoeveel zoiets gaat kosten en of de accu's nog wel te verkrijgen zijn.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:21

mr_petit

opperprutser

Topicstarter
ik bedoel 100% ontladen.
Het probellm speelt dus ook op als de ups niet op de accu's werkt (en gewoon de stroom uit het stopcontact trekt).

Aan accu's wisselen heb ik ook gedacht, maar het kan dus ook zijn dat de ups gewoon (gedeeltelijk) defect is (en dan zit je met een stel nieuwe accu's).
Ook vraag ik me af of de ups alles wel trekt. Vanuit dat oogpunt kan ik beter een nieuwere, zwaardere unit kopen, maar ik wil dus ook wat andere merken bekijken dan apc, maar heb dus totaal geen ervaring met andere merken...

"man is not truly one, but truly two,"

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik ben geen UPS expert, maar ik weet wel dat een UPS ook een stroom'zuivering' is. En dat is prima te doen door stroom door je accu's te sluizen. Dan werken de accu's als condensatoren met een gigantische capaciteit. Dus dat sluit nog steeds de slechte conditie van de accu's niet uit. Echter, dit is afhankelijk van het soort UPS, dus zeker is dit niet.

Maar euhh... Bel ze eens !

Zie http://www.apc.com/support/contact/index.cfm
Business Hours Mon-Fri 9.00-17.30hrs CET
Contact Description Web/E-mail Phone
Technische Support You own an APC product and you need technical assistance. Technische Support 0800 022 4655

Sales Support You are interested in purchasing APC products. Sales Support 0900 202 1177
Je hèbt een APC product, dus kan je nog het gratis nummer bellen ook. Wel eerst het typenummer en het serienummer paraat hebben, want dat zullen ze wel willen weten. Staat op een sticker op de achterkant van het apparaat, als het goed is.

[EDIT]Erhh, staat er niet expliciet bij, maar dat 0800 nummer is dus gewoon van de Nederlande vestiging, APC benelux.[/EDIT]

[ Voor 0% gewijzigd door JumpStart op 05-11-2002 18:54 . Reden: detail vergeten ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens in dit pdf-je van APC.
Daarin staat een en ander uitgelegd