Ik ben bezig met een simpel spel te ontwikkelen. De bedoeling is dat 20 getallen getrokken worden, random wel te verstaan. En die mogen niet hetzelfde zijn.
Mijn probleem is met een Array waarin 20 random getallen weggeschreven worden die niet hetzelfde zijn( deze functie werkt goed). Tot hier gaat het goed, maar als de 2de keer gespeelt wordt dan krijg je maar 19 random getallen. En de derde keer 17 of 16 getallen. Nu denk ik dat het niet goed wordt weggeschreven in de Array.
Hierbij toegevoegd de functie van de not duplicate.
Alvast bedankt.
Mijn probleem is met een Array waarin 20 random getallen weggeschreven worden die niet hetzelfde zijn( deze functie werkt goed). Tot hier gaat het goed, maar als de 2de keer gespeelt wordt dan krijg je maar 19 random getallen. En de derde keer 17 of 16 getallen. Nu denk ik dat het niet goed wordt weggeschreven in de Array.
Hierbij toegevoegd de functie van de not duplicate.
Misschien zit hier al de fout in, maar ik denk dus dat de Array niet leeggemaakt wordt, is hier een duidelijke functie voor? Om die Array leeg te maken.function notDuplicate(aBall : Integer) : boolean;
var i : 1..20;
duplicate : boolean;
begin
duplicate := false;
for i := 1 to 20 do
begin
if balls[i] = aBall then
begin
duplicate := true;
break
end
end;