Toon posts:

Internet doet het, netwerk niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier over de situatie bij mij ouders thuis. Die is als volgt:

Chello kabel-internet komt binnen op een P100 met win98 en winroute pro. Deze is aangesloten op een 8 poorts 10Mbit HUB. Aan deze HUB zitten de volgende pc's:

- PIII450Mhz met WinXP Pro (pa's pc)
- P200MMX Notebook met win98se (ma's notebook)
- PIII1Ghz Notebook met Win2kpro (pa's notebook)
- PIII450Mhz met Win2kpro (ma's pc)

Het probleem zit hem in die laatste pc van mijn moeder. Mijn vader heeft deze van zijn werk (2e hands gekocht) en hij heeft hem eerst geinstalleerd en aan de praat (internet en netwerk) gekregen op zijn eigen kamer (liggen 2 utp-kabels naar de HUB). Nou heeft hij hem neergezet op de vervangende plek (stond eerst ma's oude pc, P150), maar nou werkt het netwerk niet meer. Internet doet het prima, pingen naar alle pc's op het netwerk werkt ook, maar als je naar de werkgroep gaat of volledig netwerk, dan vind je nooit een andere pc.

Ik heb guest account aanstaan, alle andere pc's werken wel op het netwerk, maar kunnen de probleempc ook niet zien.

Wat is dan :?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Geduld, de masterbrowser moet hem ook ff vinden
Zoek anders ff naar de PC met rechtermuisknop Netwerk geneuzel. Zoek computer..

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 05 november 2002 @ 12:43:
Geduld, de masterbrowser moet hem ook ff vinden
Zoek anders ff naar de PC met rechtermuisknop Netwerk geneuzel. Zoek computer..
Zoek computer kon ik niet vinden in win2kpro en ik heb aardig vaak refresh gedrukt, zonder resultaat. Verder kan de pc zelf dus door de rest ook niet gevonden worden!

ps. ik moet nog even afwachten totdat service pack 3 geinstalleerd is en of dat geholpen heeft

Verwijderd

Topicstarter
Iemand :?

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:16

dodo79

witte dikke tonnie

ok, dit klinkt messchien eruuug standaard maar....
staan alle pc's in dezelfde werkgroup?
alle pcs's in dezelfde ip range??

omdat het kan!

Verwijderd

ik zit met bijna het zelfde probleem dus zal de mods blijmaken met niet een nodeloze extra topic:

de 2 pc's op het netwerk kunnen internet delen zowel via ISC als Winroute. Maar het netwerk zelf werkt niet meer (dan bedoel ik ik kan niet in de mappen komen op de XP krijg ik namelijk \\beneden\c is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtiging. enz...op de pc benden komt de melding kan niet doorzoeken o.i.d..

situatie
pc beneden =server 192.168.1.1. met win98 er wordt niet ingelogd, boven client 192.168.1.1 met winXP(home).
er zijn mappen gedeeld. firewall op xp-pc staat uit. alles in zelfde werkgroep. goeie protocols aangemaakt etc.

het vreemde is dat het ooit ook mogelijk is geweest om de bestanden te openen etc. maar dit berustte slechts op toeval volgens mij ofzo want daarna is het niet meer gelukt. en het ligt volgens mij niet aan de hardware want die is net nieuw en het intrnetten verloopt lekker snel.
Verder weet ik niet zoveel van pingen maar als ik doe ping en dan ip dan krijg ik een paar cijfers, en geen foutmelding ofzo. (ik kan het niet over schrijven want hij sluit automatisch)

verder heb ik in een ander topic misschien een oplossing gevonden maar ik kan dat menu (lokale beveiligingsinstellingen) niet vinden topic --> Hoe stel ik dit in?

hopelijk kan iemand ons helpen

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

pc beneden =server 192.168.1.1. met win98 er wordt niet ingelogd, boven client 192.168.1.1 met winXP(home). <----- da kan nie he

2 dezelfde ip's in een netwerk gaat niet.
dus verander ff 1 ip, en de pc die als router fungeert krijgt toch standaard 192.168.0.1????
hier in ieder geval wel.
zorg ook ervoor dat alle pc's in dezelfde werkgroup staan.

lukt dit niet, zorg er dan voor dat de clients een ip dynamisch toegewezen krijgen, dan moet et haast wel werken.

voor de toegangsproblemen, check ff of je de rechten op je serber heb om erop te komen, kan makkelijk zijn nl. :)

omdat het kan!

Verwijderd

ow tiep-foutje de client is gewoon 192.168.1.2

ik heb alles en iedereen toegang gegeven ook d.m.v. zonealarm (dit is niet het probleem want als dit uitstaat werkt t nog niet)

maar weet je hoe ik in het menu "lokale beveiligingsinstellingen" kan komen zie ook topic: hoe stel ik dit in?

• dodo79

dodo79

witte dikke tonnie

als je met de rechter muisknop op de map/drive klikt die je wilt gaan delen klikt, en daarna delen uitkiest.
daarna de optie deze map delen selecteren, dan klikke op nieuwe share.
daar kun je nog et een en ander instellen met betrekking tot et aantal users.
klik daar nu is op machtegingen en zorg ervoor dat er iedereen staat met volledige machteging.
eventueel kun je met toevoegen ook netwerk erbij zetten.

misschien dat et nu werkt met de mappen....
good luck

omdat het kan!

Verwijderd

dodo79 schreef op 06 november 2002 @ 22:07:

daarna de optie deze map delen selecteren, dan klikke op nieuwe share.
daar kun je nog et een en ander instellen met betrekking tot et aantal users.
klik daar nu is op machtegingen en zorg ervoor dat er iedereen staat met volledige machteging.
eventueel kun je met toevoegen ook netwerk erbij zetten.

misschien dat et nu werkt met de mappen....
good luck
1
dit stuk volg ik niet helemaal. ik krijg nog steeds als ik van de XP naar 98 wil: \\benden\c is niet toegankelijk. U hebt mogelijk....kan het netwerkpad niet vinden.
En als ik op de 98(host dus) naar xp wil: kan net werk niet doerzoeken etc.
2
ik heb dat pingen nog eens opverschillende manieren geprobeerd maar ik kan het niet lezen het sluit veels te snel (automatisch)
3
hoe kom ik nou in het menu van lokale beveiligingsinstellingen (soort van register lijkt t wel) voor screenie zie topic: hoe stel ik dit in?

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem:

Ik heb overal gezocht, en veel onderwerpen hierover gevonden.
Echter nergens was het antwoord(en) van toepassing op mij.

De situatie die door beide personen hierboven wordt beschreven is als die van mij.
(Ik heb alleen geen twee utp kabeltjes naar de hub lopen, zoals Locutus, maar dit lijkt mij ook overbodig...:)

Aanvullende info:
Ik kan pingen naar de win98 pc.
Ook zie ik hem in mijn netwerkomgeving.
Heb firewalls goed geconfigureed en ook uitgeschakeld geprobeerd.

Wanneer ik echter de computer wil benaderen krijg ik ook de besproken foutmelding.

Tevens heb ik geprobeerd (tip uit andere topic) om de username van de xp machine in de userlijst van de win98 machine te plaatsen met hetzelfde wachtwoord. (dit leek mij niet een relevante instelling, maar toch uitgeprobeerd.)

Echter krijg geen toegang tot de computer (en dus ook niet tot de printer, en dat is het doel)

Dezelfde situtatie als die bij mij van toepassing is, heb ik bij kennisen geconfigureert.
Ook WinXp als internet-deler en de Win98 pc als printer deler. En daar werkt het wel, gewoon zoals het hoort!!!

Kabels zijn ook OK, deze zijn getest.

(enige verschil tussen mijn config en die van kennisen is dat zij WinXp pro hebben en ik WinXpHome).

<edit>
Is het misschien een idee om een nieuw topic te openen, waar iedereen zijn/haar tips en oplossingen plaatst. Ik zie namelijk alleen in de topics van de laatste 24 uur al minimaal drie postings die hiermee te maken hebben... en zoals ik hierboven al beschreven heb: Er zijn er heel veel te vinden, alleen allemaal een beetje rommelig... veel niet-relevante opmerkingen en config-vragen tussendoor, die al dan niet door een verkeerde vraagstelling tot stand zijn gekomen...
</edit>
Pagina: 1