Toon posts:

[n00b]Mandrake 9.0 Firewall

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een onwijze n00b als het op linux gebied aan komt, dit ten eerste

Ik heb op een oude bak Mandrake 9.0 geinstalleerd met als doel deze onder andere als Firewall te gaan gebruiken in mijn netwerkje.
Dit moet toch mogelijk kunnen zijn met SNF of moet je dit er apart bijkopen? Ik heb gezocht of ik ergens iets van instellingen kon vinden of een setup voor deze firewall maar ik zie er nergens iets van terug.

Tijdens de setup heb ik wel aangegeven dat de Firewall geinstalleerd moest worden.

Zoals je waarschijnlijk al merkt heb ik er nog niet veel kaas van gegeten maar daar hoop ik binnenkort verandering in te brengen met hulp van jullie GoTters :)

Verwijderd

Zoek eens op "iptables". Hiermee kun je een firewall bouwen.

http://www.nedlinux.nl/~bart/
Dit is een goede site om te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
OK ik duik even wat dieper de help in. Maar moet ik dat SNF nu apart downloaden of kopen?

Thnx voor de link!

Verwijderd

Volgens mij hoef je SNF helemaal niet te gebruiken. Door goede regels te definieren in iptables maak je een prima firewall. Die je zelf kunt updaten.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Bij mandrake wordt standaard ook nog een andere firewall meegeleverd, en die kan je bij de installatie meteen mee installeren. Daarnaast kan je dat ding gewoon in een gui configueren.

Maar als je iets van linux wilt opsteken, dan moet je die gui zo veel mogelijk links laten liggen, en met textbestandjes aan de slag gaan. Ik kan nu steeds beter mijn draai vinden (ben ook aan het overstappen) en ik begin steeds verliefder te raken op linux juist omdat het inzichtelijk is. En niet moedeloos gaat worden zoals bij windows: waarom zou ik er tijd in steken als het allemaal toch wazig blijft! ;)

Verwijderd

Inderdaad. Ik ben voor het studentenhuis een linuxserver (Mandrake 9) aan het installeren en ik begin het ook echt leuk te vinden. Lekker alles instellen zonder dat je voor elk probleem of applicatie naar downloads.com moet.
Nu (voor gisterennacht-> ben aan het upgraden van 8.2 naar 9.0) draaide er een DHCP, Samba, SSH, FTP. En als we binnenkort internet hebben (midden november) wordt het een "echte" server :)

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

SNF is een aparte distro en moet je dus ook apart downloaden.

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Verwijderd

Topicstarter
Dit klinkt allemaal erg leuk en ik heb ook veel zin om me er flink in te verdiepen :) Ik blijf nog wel even bij de GUI denk ik omdat ik anders niet echt de weg weet.

Hoe stel ik die meegeleverde firewall in via de GUI Alarmnummer?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 13:01:
Dit klinkt allemaal erg leuk en ik heb ook veel zin om me er flink in te verdiepen :) Ik blijf nog wel even bij de GUI denk ik omdat ik anders niet echt de weg weet.

Hoe stel ik die meegeleverde firewall in via de GUI Alarmnummer?
Je moet eerst controleren of je hem wel hebt geinstalleerd. Ik geloof dat ie surewall ofzo heet.

Maar verder adviseer ik je echt om gewoon met iptables ofzo te gaan werken. Waarom andere tools installeren als je als iets goeds hebt? (Windows houding :P )

Verwijderd

Inderdaad, en via dat tutorial(tje) staat het heel erg goed uitgelegd!
Ik ben er gisteren ook mee begonnen, en heb nu al een klein scriptje geschreven..

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe ik doe mijn best om die houding niet te gebruiken maar na zoveel jaar Windows is dat soms wat lastig :) Ik snuffel weer ff verder

Verwijderd

Op http://www.linux-mandrake.com/en/fdoc.php3 staat de Mandrake 9.0 documentatie. Heb je die al eens bekeken ?

Verwijderd

In ieder geval: De SNF moet je kopen, en iptables zijn (of is) gratis... Als student kiezen we natuurlijk voor ..... IPTABLES!!!

tenminste ik toch.. (want ik ben student :7 )

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

De standaard gui voor de firewall in Mandrake heet Shorewall.

De SNF distro was gebaseerd op mdk 7.2, maar sinds 8.2 is er ook weer een SNF, of eigenlijk heet hij nu MNF.
Je kunt hem bij het installeren kiezen; je kiest de minimale install, en daarna kies je de snf rpm in de package list. Deze heeft een aantal dependencies die je dus nodig hebt en het gebruikt gewoon iptables. Het complete hardware pakket komt ook met een ipsec config, etc. Hij zou onder 8.2 en 9.0 hetzelfde moeten werken.
Een MNF tutorial:
http://people.mandrakesoft.com/~amaury/mnf/8.2.php

https://timelord.nl

Verwijderd

Topicstarter
Geweldige tips!! Hier kan ik wat mee :9

Ik laat wel weten hoe het afloopt :)

• mikenl

mikenl

BMW 730i

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 13:14:
In ieder geval: De SNF moet je kopen, en iptables zijn (of is) gratis... Als student kiezen we natuurlijk voor ..... IPTABLES!!!

tenminste ik toch.. (want ik ben student :7 )
nee hoor http://www.linux-mandrake...a942caceafad.php#security

Verwijderd

oke, sorry... Toch blijft het schrijven van een eigen firewall in iptables leuk!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm die link is dood mikenl..

• mikenl

mikenl

BMW 730i

hmm i.d.d. vanmiddag nog niet...
nou ja http://www.linux-mandrake.com/en/ftp.php3
en dan : I'm already a member of the Club or plan on registering soon, please send me to the download page now.
Staat ie bijna onder in.
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 15:19:
oke, sorry... Toch blijft het schrijven van een eigen firewall in iptables leuk!
Dat is inderdaad zo, maar ik denk niet dat het een goed idee is om daar mee te beginnen als complete beginneling op linux gebied.

Pagina: 1