Toon posts:

Maximale Lengte UTP Cat5

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Vraagje Ik weet dat de maximale lengte van UTP 100 Meter is.
Maar heb ik laatst gelezen dat er boven de 60 meter al problemen kunnen ontstaan.
Klopt dit?
Hij hebben hier in ons Netwerk namelijk wat problemen waar we niet zo 123 achter kunnen komen.
Veel netwerk hikjes etc.
Ik hoop dat Ik was advies kan krijgen van jullie.

Bij voorbaad allemaal Hartelijk dank!

Groetjes,
Michael
8)7

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

Drako,

60 meter moet zeker kunnen..
misschien is het handig om ff wat precieser te zijn. Kun je misschien een lay-out geven van het netwerk en waar de problemen de ontstaan. Wat voor routers heb je staan enz....Wat bedoel je precies met " Hikjes", het niet kunnen pingen van adressen of te veel collisions?

p.s. Groeten hoeft niet, dan blijven we bezig :)

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Volgens mij is de max lengte 100 meter. Als je bij 60 meter al problemen krijgt zou is er iets anders goed fout.

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

die hikjes kunnen natuurlijk ook komen door gebruik van "goedkope" netwerkkaartjes.
En dd 60 meter moet makkelijk kunnen. ik gloof dat max 150 mtr is

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

Ik heb ook weleens kabel van 130 meter uitgelgd. Geen enkel probleem. 8)

Verwijderd

/me kijkt ff in zijn netwerk boek van school en ziet daar 100M max officieel staan.

maar geloof dat je soms ook wel eens meer kan leggen als je goeie kabel heb

Verwijderd

ja dat uitlegg is ook geen probleem :+ want dan kan je ook wel 500 mtr neerleggen, zonder het aan te sluiten.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
Cisco schrijft voor 100M mocht je echt alles na checken moet je ff zoeken voor de website van IEEE die geeft dit soort standarden uit ;)

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

Verwijderd

In ons huis hebben we een ADSL-netwerk met de langste kabel van ongeveer 80 meter en 3 hubs en dat loopt prima! Kabel was van "200 meter voor 20 eur" kwaliteit en zelf de stekkertjes eraan gemaakt (wat een gekloot!), maar loopt allemaal prima. Gewoon overal 55 KB/sec.....

• megaleo

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 13:04:
ja dat uitlegg is ook geen probleem :+ want dan kan je ook wel 500 mtr neerleggen, zonder het aan te sluiten.
|:( Ja natuurlijk wel aangesloten. Wat denk je zelf 8)7 ? En dan ook lekker gewoon met 150 kb/sec op downloaden!!! 8)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

heb je kleur volgorde van de kabels wel goed?
wil ook wel eens problemen geven.

enne hoort dit niet in [NT]?

• -FuBaR-
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01-2014

-FuBaR-

is it safe?

en heb je problemen met een specifieke terminal of met meerdere?

The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.

Verwijderd

de officiele standaard is 100m incl. patch snoeren. (het is nl de max. lengte tussen de devices) als je 60m utp hebt en 2x 15m patch kan het wel eens fout gaan (maar niet per definitie)

Je kan je bekabeling laten doormeten en een certificaat vragen (cat 5); dat geeft je in ieder geval duidelijkheid over de kwaliteit van je kabels.

Suc6!

Verwijderd

megaleo schreef op 05 november 2002 @ 13:06:
[...]

|:( Ja natuurlijk wel aangesloten. Wat denk je zelf 8)7 ? En dan ook lekker gewoon met 150 kb/sec op downloaden!!! 8)
Oh ik d8 al :o
150 kb/sec das ook niet veel of is het chello dan is het namenlijk wel veel

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Idd checken of je stekkers goed aangesloten zijn. Als je te veel van het ongetwiste gedeelte uit laat steken uit je stekkers (slordig aangesloten), kan je ook collisions krijgen.

Bloed, zweet & koffie

• Joop
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-08 18:17
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 13:06:
In ons huis hebben we een ADSL-netwerk met de langste kabel van ongeveer 80 meter en 3 hubs en dat loopt prima! Kabel was van "200 meter voor 20 eur" kwaliteit en zelf de stekkertjes eraan gemaakt (wat een gekloot!), maar loopt allemaal prima. Gewoon overal 55 KB/sec.....
Ja, duh... 55... Dat is ook een makkie! Maar wat als je gewoon files over je LAN kopieert? In mijn ervaring kan de performance best een stuk achteruit gaan bij lange kabels. Is afhankelijk van de kwaliteit van de kabel en netwerkkaarten/hubs/switches. Als je alles van goede kwaliteit hebt is 100 meter (officieel maximum) geen probleem. 150 dan meestal ook niet.

• manowar
Tis de standard schrijft eigenlijk voor zoals ik het me herinner max 3/4 meter voor je patch
6M voor je eigenaansluiting en 90 M voor de bekabeling en dan gaat alles goed zolang je je kabels goed gesloten met een RJ 45 (btw welk cat kabel heb je Cat 5 /cat5 e /cat 6 cat7? )

offtopic : ben bezig met mn CCNA cisco >:)

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 13:09:
[...]

Khep Chello
ik haal gemakkelijk die 150 :Y)
soms wel over de 200 _/-\o_
alleen die upload die zuigt 18 a 20 :9
ps. ik woon in diemen

Verwijderd

jah bij miij ook al hij zit max geknepen op 180 maar goed nog altijd vele malen beter als ADSL.
Upload is idd klote. (full upload --> 0 DL )

• megaleo

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 13:09:
[...]

Chello ja. 150 kb is gemiddeld. Ik zit soms ook wel dik over de 200 kb/sec!! 8) :P

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij het aanleggen van wat extra stukjes netwerkkabel naar het magazijn werden de stukken langer dan 90 m wel aangelegd maar werd er geen garantie overgegeven, maar we hebben geen problemen ondervonden.

Ik zou proberen ergens een zo'n netwerktester te huren, desnoods kopen, dan weet je gelijk zeker waar het probleem zit.

• manowar
Je kan inderdaad langer gaan dan 90 of 100 meter wat wordt aangegeven mar dan wordt er geen 100Mbit meer gegarandeerd dan verzwakt het signaal :O

• nhimf
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

manowar schreef op 05 november 2002 @ 13:13:
Tis de standard schrijft eigenlijk voor zoals ik het me herinner max 3/4 meter voor je patch
6M voor je eigenaansluiting en 90 M voor de bekabeling en dan gaat alles goed zolang je je kabels goed gesloten met een RJ 45 (btw welk cat kabel heb je Cat 5 /cat5 e /cat 6 cat7? )

offtopic : ben bezig met mn CCNA cisco >:)
Is Misschien wel offtopic maar ik vraag het toch maar ff ;)

Was het verschil tussen cat5 en 5e?
En wat bedoel je met patchkabel?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• manowar
Het was eigenlijk niet van toepassing beetje verkeerd gelezen 8)7 , maar cat5 UTP is gewone normale netwerk bekabeling , cat 5 e is eigenlijk om het zo ff te zeggen een 'tussen standard' er kan een wat snellere data doorvoor over vervoerd worden dat is het eigenlijke verschil. en een Patch kabel is een gewoon kabeltje wat van een patch kast naar je switch / hub / router gaat . :)

• nhimf
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

manowar schreef op 05 november 2002 @ 14:13:
Het was eigenlijk niet van toepassing beetje verkeerd gelezen 8)7 , maar cat5 UTP is gewone normale netwerk bekabeling , cat 5 e is eigenlijk om het zo ff te zeggen een 'tussen standard' er kan een wat snellere data doorvoor over vervoerd worden dat is het eigenlijke verschil. en een Patch kabel is een gewoon kabeltje wat van een patch kast naar je switch / hub / router gaat . :)
Thx das dan ook weer duidelijk ;)
Komt er dus op neer dat je voor een standaard 100mbit cat5 voldoende is en dat je geen patchkables nodig hebt ;)

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Verschil tussen Cat 5 en Cat 5e is dat 5e het luxe broertje is van Cat 5, en geschikt is voor gigabit netwerken (1000mbit)

offtopic voor manowar:
Kan je cat 5e en cat 6 ook gewoon aansluiten op een switch/nic?
Heb je dan uberhaubt nog wel profijt van je kabel?

• manowar
patch kabels /kasten gebruik je eigenlijk alleen in grotere netwerken.

cat5e GB ethernet? dat wet ik niet zeker , ik weet wel zeker dat Cat6 + Cat 7 daarvoor geschikt zijn. Maar cat 5e is echt maar zn tussen standardje als je het echt beter wil doen zit je niet met UTP maar FTP/STP :)

edit : Cat 6 krijg je niet zo in de winkel naar mijn weten , maar die kabels zijn d8 ik beter beschermt tregen EMI / RFI maar voor gewone thuis gebruikers heb je daar toch niet zo heel erg veel last van. en die kabels kan je ook gewoon aansluiten op je NIC /switch tis gewoon een RJ 45 jack.

offtopic: heb hier op mn stage Cat 7 netwerk liggen >:) alleen we draaien er op 100Mbit maar op , was wel een mooie investering in de toekomsts hoeven allen de NIC / Switch te veranderen en GB ethernet :)

btw ik heb thuis voor me zelf Cat 5 FTP liggen :D

Verwijderd

Category 5E directly supports the needs of Gigabit Ethernet. TIA and IEEE are working together on definition of the Category 5E standard in response to the transmission requirements for 1000BASE-T.

Category 6 includes all of the CAT 5E parameters but sweeps the test frequency out to 250 MHz, greatly exceeding current Category 5 requirements (IEEE has proposed extending the test frequency to 250 MHz to characterize links that may be marginal at 200 MHz). It is likely that Category 6 will be the most demanding standard for 4-Pair UTP terminating with RJ-45 connectors. Like Category 5E, CAT 6 is intended to support emerging networks such as Gigabit Ethernet. CAT 6 provides a mechanism to certify to a level much greater than CAT 5, providing assurance that the cabling infrastructure will support future networks that may require greater than 100 MHz bandwidth.
bron

Shielded of Foiled kabel is alleen handig in omgevingen met veel kans op inteferentie, voor een thuisnetwerkje is het meestal overkill.

Verwijderd

De maximale lengte wordt bepaalt door de 'looptijd' van het signaal in de kabel in combinatie met het ethernet collision detection mechanisme. Voor 10Mbit en 100Mbit gelden verschillende getallen. Ook is de vervorming van het signaal (bit blokgolf wordt heuveltje) door de capaciteit van de kabel een beperkende factor en daarmee samen hangt natuurlijk de kwaliteit van de netwerkkaart.
Het kan ook gewoon zijn dat er 1 specifieke netwerkkaart is die staat te zieken!
Ook kun je een repeater (hub) gebruiken om het signaal op te poetsen. Een switch kan bij een drukke lan dan nog voor wat extra voordeel zorgen.

• manowar
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 14:28:
De maximale lengte wordt bepaalt door de 'looptijd' van het signaal in de kabel in combinatie met het ethernet collision detection mechanisme. Voor 10Mbit en 100Mbit gelden verschillende getallen. Ook is de vervorming van het signaal (bit blokgolf wordt heuveltje) door de capaciteit van de kabel een beperkende factor en daarmee samen hangt natuurlijk de kwaliteit van de netwerkkaart.
Het kan ook gewoon zijn dat er 1 specifieke netwerkkaart is die staat te zieken!
Ook kun je een repeater (hub) gebruiken om het signaal op te poetsen. Een switch kan bij een drukke lan dan nog voor wat extra voordeel zorgen.
klopt wat je zegt over de looptijd , maar op op 100M kabel is de looptijd altijd goed
daarom is de standard ook eigenlijk maar tot 100M,

offtopic switches zijn idd VEEL beter dan hubs .

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 06:04

LopeZ

Too much is never enough

Zoek maar ff, hoort ook in NT thuis trouwens
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.