Toon posts:

Server keuze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor ons bedrijfje op zoek naar een nieuwe server. Specificaties van de huidige server:
1. 40 Gb harddisk voor fileserving ACT!2000 en Acces2000 files + documenten zoals productinformatie, offertes, brieven etc.
2. Mailserving via Vpop3 software. In- en uitgaand
3. Proxyserver voor externe toegang naar internet. (winproxy)
4. firewall én virusscanner (noem ik wel even apart want dat moet er ook weer op!)
5. maximaal 5 users, maar kan groeien naar 10 in komende 3 jaar.

Het geheel draait op een kloon met een celeron 400 processor en 512Mb intern geheugen. We draaien op de server geen oracle enzo (wat de meesten als bedrijfskritisch omschrijven) maar wel 100% afhankelijk zijn van de data gegenereerd op de server willen we een betrouwbaardere oplossing. Zonder de gegevens op de server hebben we echt een probleem.

De vraagstelling:
A. Wat zou een goede server zijn? fabrikant/ zelfmade?
B. operating system? Win2000 wordt eigenlijk niet meer ondersteund:? WIN XP is duur qua licenties :? en beschikbare software zoals Proxy, firewall en mailserving. Linux distributie:?
C. Ervaringen van anderen met soortgelijke servers/situaties

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:20

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Dell met Win2k. .NET server is nog niet helemaal uit, dus dat er geen ondersteuing voor win2k is lijkt me stug.

Verder moet je gewoon redundancy, garantie en uptime nastreven. Bezuinigen op een server is net zoiets als een F1 wedstrijd willen rijden in een Lada.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

't Is in principe simpel. Neem je een Dell/Compaq/HP/IBM weet je iig zeker dat je support hebt, en dat je zonder problemen zo een nieuwe HD erin kan vrotten. Verder ben je vrijwel verzekerd van het feit dat een ServerOS er zonder probs op draait.

Neem je een zelfbouw hobbiebob doosje, heb je over een half jaar met eenmobo crash (zeker midden in de nacht) toch een probleem.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• cablepokerface
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 16:53
Feit is dat een server helemaal niet zo duur hoeft te zijn. Het kan namelijk een gewone desktop zijn met meer geheugen dan normaal (512 voldoet wel ... maar 1 GB is beter) en misschien een iets beter schijvenkabinet. IDE voldoet, maar SCSI beschikt over meer middelen tot data security en meer performance. (Wat handig is op het moment dat je veel file-sharing gebruikt op die computer). Sinds er geen heftige processor intensive processen draaien op die computer (like heftige DB usage of een drukke WebServer) is de processor niet zo belangrijk. Dus de hardware die je opnoemt zou volstaan.

Dell zou een erg goede keuze zijn ... ze zijn volledig ... hebben een goede ondersteuning en gebruiker top kwaliteit hardware.

Wat betreft OS zou dit weer een flame discussie kunnen worden. Echter raad ik aan het in dit geval op Windows 2000 te houden (zou gewoon professional editie kunnen zijn). Linux is leuk en streverig, maar het feit is wel dat onderhoud aan die server kan worden gedaan door mensen die Windows kennis hebben ... bovendien (en dit is omdat het kleinschalig is bij jullie) is het meer rendabel om het snel te kunnen opzetten met W2k omdat je simpelweg slagvaardiger bent met je kennis.

Antwoord op C. Linux is alleen krachtiger als het beheert wordt door iemand die er ECHT verstand van heeft.

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

W2k wordt dus echt wel ondersteund nog hoor :)

Maar kies een simpele Dell server met een standaard P4 ofzo. En met een enkele 36GB SCSI harddisk of een dubbele 40GB IDE in Raid1 (mirror)

overigens is Microsoft Small Business Server een zeer mooi pakket voor weinig geld. Zit alles in, proxy, mail, print, fax, database servers etc :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Topicstarter
FastBunny schreef op 05 november 2002 @ 11:36:
W2k wordt dus echt wel ondersteund nog hoor :)

Maar kies een simpele Dell server met een standaard P4 ofzo. En met een enkele 36GB SCSI harddisk of een dubbele 40GB IDE in Raid1 (mirror)

overigens is Microsoft Small Business Server een zeer mooi pakket voor weinig geld. Zit alles in, proxy, mail, print, fax, database servers etc :)
Oja? Sorry, maar ik heb in SBS nog niet verdiept. Hoe is het met de betrouwbaarheid en met hoeveel users kun je ervan gebruik maken? Ik zag bij de Dell servers deze optie wel staan, maar ben altijd wat huiverig voor MS. Dit omdat ze alles bieden maar net niet volledig, waardoor je vaak genoodzaakt bent extra pakketten/licenties te kopen.

Wat adviseren jullie verder? Iets met RAID? IDE of SCSI?

We hebben een offerte voor een file/printerserver op basis van Linux. Zonder virusscanner, wel met firewall: kosten over 3 jaar gezien 8000,- euro. Vond ik veel geld.

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 11:49:
[...]

Oja? Sorry, maar ik heb in SBS nog niet verdiept. Hoe is het met de betrouwbaarheid en met hoeveel users kun je ervan gebruik maken? Ik zag bij de Dell servers deze optie wel staan, maar ben altijd wat huiverig voor MS. Dit omdat ze alles bieden maar net niet volledig, waardoor je vaak genoodzaakt bent extra pakketten/licenties te kopen.

Wat adviseren jullie verder? Iets met RAID? IDE of SCSI?

We hebben een offerte voor een file/printerserver op basis van Linux. Zonder virusscanner, wel met firewall: kosten over 3 jaar gezien 8000,- euro. Vond ik veel geld.
Je kan met SBS uitbreiden tot 50 users. Standaard wordt het met 5 users geleverd. Maar dat kan je vinden bij bv dell. Maar voor 8000€ heb je een dell server met een hoop geheugen en SBS hoor met garantie over 3 jaar :)

SCSI is betrouwbaarder maar duurder.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 11:16:
Ik ben voor ons bedrijfje op zoek naar een nieuwe server. Specificaties van de huidige server:
1. 40 Gb harddisk voor fileserving ACT!2000 en Acces2000 files + documenten zoals productinformatie, offertes, brieven etc.
Voor de nieuwe server gaan voor SCSI of IDE RAID of een fatsoenlijk backup-media (DVD, Tape). Minimaal 80GB HD. Als deze 40GB niet al te oud, kun je
deze om gebruiken om erbij te plaatsen, bv om het OS vanaf te laten draaien.
Ik ben niet bekend met Mail-server programma's onder Windows.
4. firewall én virusscanner (noem ik wel even apart want dat moet er ook weer op!)
Gewoon voor BSD-distro gaan, bv FreeBSD of OpenBSD. Heeft Firewalling en E-mail out-of-the-box. Voor Proxy kun je squid gebruiken, of van de andere vele oplossingen. Virusscanner + Email-filtering is ook prima mogelijk. Fileserven en domein-aanmelding etc. kan i.c.m. Samba. Als je bij Windows wilt blijven, weet ik niet zo snel stabiele mailservers (op de dure na, zoals Exchange, Lotus etc).
Dat is heel weinig. Ik denk dat 512MB meer dan toereikend is als je Windows blijft gebruiken. 256/384MB zou prima volstaan voor *BSD. Ik zou gaan voor een systeem met een netwerkje van 100Mbit. Eventueel 2 netwerkkaarten als je een switch kunt gebruiken om te bundelen voor snelle overdracht van de bestanden naar de clients. Een grote snelle harddisk (liefst 2+ zodat je RAID kunt draaien,
kan ook softwarematig onder *BSD met Vinum) 80GB, maar ik zou eigenlijk direct wel gaan naar 160GB. Zorg voor een extra HD, mocht deze crashen, dat je direct weer up & running kunt gaan, icm fatsoenlijk back-up system. Een Pentium III 1Ghz lijkt me meer dan voldoende. ALs netwerkkaart gewoon voor een goed merk gaan zoals bv 3Com.
Dell, IBM, HP. Compaq sucks. Aangezien je geen spectaculaire dingen gaat doen,
kan een zelfmade ook prima ingezet worden. Zorg wel voor een beetje A-merk hardware though. Ik ga voor minder kritische servers liever voor custom-made,
omdat het goedkoper is, en gemakkelijk en snel zelf te reaperen. Sommige fabrikanten van servers hebben weer net een propetiery HD connectie system met SCSI bv. Dan ben je flink de lul als er eentje stuk gaat, en je er niet direct zelf een nieuwe in kunt prikken. Zorg vooral voor een 2e HD ingeval van een crash, zodat je het direct kunt omwisselen (als je niet voor een RAID config gaat).
B. operating system? Win2000 wordt eigenlijk niet meer ondersteund:? WIN XP is duur qua licenties :? en beschikbare software zoals Proxy, firewall en mailserving. Linux distributie:?
W2K wordt nog prima ondersteunt. Ik ga zelf voor een server liever uit van W2k dan XP. Omdat daar al veel meer ervaring mee is. Voor XP is pas net de eerste SP uit. Een *BSD lijkt me in jouw geval een prima oplossing. Dan kun je ook nog op een eenvoudige manier van thuis wijzigingen aanbrengen. Zo'n systeempje is veel makkelijker om het aan te passen aan je eigen wensen.

Verwijderd

We kennen natuurlijk niet de precieze specificaties van die offerte,
maar op het eerste gezicht lijkt me dat een overdreven bedrag. Maar ik weet natuurlijk niet of daar een prima SLA bij zit met 24/7 support on-site, dan is
het bedrag vrij redelijk hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor mijn beeldvorming gaat dit dan over iest anders? Of heb ik het dan nooit goed begrepen?

verder zijn de reacties hier goed bruikbaar!
Maar ik weet natuurlijk niet of daar een prima SLA bij zit met 24/7 support on-site, dan is
het bedrag vrij redelijk hoor.
Vervanging binnen 4 uur tijdens KANTOORuren. Beheer firewall op afstand. In principe kale linuxversie met daarbij een 30Gb tapestreamer.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Oja? Sorry, maar ik heb in SBS nog niet verdiept. Hoe is het met de betrouwbaarheid en met hoeveel users kun je ervan gebruik maken?
[...]

NOFI, maar misschien verstandig om je er eerst wel in te verdiepen.
Op deze manier is de kans dat je iets koopt wat totaal niet aan de verwachtingen voldoet redelijk groot.
Zonder gedegen kennis is elke offerte natuurlijk duur.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Topicstarter
Op zich heb je wel gelijk, maar als ik voor microsoft kies dan ben ik (DENK IK) net zoveel tijd kwijt aan het zoeken naar updates als dan wanneer ik LINUX kies. Dus dan liever iets wat stabieler is vlgens de mensen hier.

Verwijderd

4Togo schreef op 05 november 2002 @ 12:03:
Even voor mijn beeldvorming gaat dit dan over iest anders? Of heb ik het dan nooit goed begrepen?
Microsoft wil natuurlijk alleen maar XP (hun nieuwste produkt) verkopen, dat is om van tal van redenen makkelijker. Dat wil echter niet zeggen dat de SUPPORT ook snel verdwijnt. Ik had laatst een overzichtje van de support-time-frames van Microsoft Operating Systems, helaas kan ik die niet zo snel vinden. Maar ik mag toch aannemen dat MS het blijft ondersteunen t/m minimaal 2005.

EDIT: Gevonden:

http://www.microsoft.com/windows/lifecycle.mspx

Minimaal t/m 2005 kun je nog rekenen op behoorlijke support. In 2008 alleen nog on-line support via het helpcenter...Maar hotfixes e.d. worden gemaakt t/m 2007, als ik het zo snel even doorbladeren (zie helemaal onderaan de site v/d link). Dit is echter wel alleen voor DESKTOP systems, kon niet zo snel de SERVER overzicht vinden.

[...]
Vervanging binnen 4 uur tijdens KANTOORuren. Beheer firewall op afstand. In principe kale linuxversie met daarbij een 30Gb tapestreamer.[/quote]

Beheer Firewall op afstand alleen? of ook de rest? Bedrijfjes die firewall support *erbij* doen moet je altijd mee oppassen, vaak zijn dit niet echt knowledgable mensen. Spreek ook goed af -aangezien ZIJ het beheer doen- dat jij er vanuit mag gaan dat in geval de server gehacked wordt, ZIJ verantwoordelijk kunnen worden gesteld, en dat het niet ergens vaag tussen de regels door verworpen wordt en ze alleen beheer doen maar geen garanties geven, dan heb je namelijk nog niets aan hun dure diensten.

EDIT: t/m 2005. Daarna alleen als je het pakket via een Authorized partner hebt gekocht (Landis etc.)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 14:38

McMiGHtY

- burp -

Het zoeken naar updates van Windows vergt tegenwoordig weinig tijd door het tooltje hfnetchk.exe (vrij te downloaden bij Microsoft)

Als je geen *nix/*bsd kennis hebt, raad ik je toch aan om voor een Microsoft oplossing te kijken

Ms SBS is voor de situatie die je schetst en de gewenste mogelijkheden een goed pakket waarin zich alles bevind dat gewenst is.

Voor virusscanning heb je dan nog een pakket nodig, deze moet voldoen aan jou eigen smaak, bekijk er rustig een paar en kies er dan 1.

De hardware, kijk eens bij Dell, daar was momenteel de goedkoopste server $999 met wat extra opties e.d. kom je op ongeveer 2000 Euro uit, waarbij je 3 jaar on-site garantie hebt en verzekerd van goede hardware.

Mocht je daar te weinig financiele middelen voor hebben (Kan natuurlijk met zo'n klein bedrijfje) dan kun je nog gaan voor de zelfbouw oplossing.
Kies dan A-Merken en lees voordat je beslist over elk onderdeel een aantal reviews. En kijk naar je wensen.
Heb je veel I/O verkeer, bijvoorbeeld een zware database, neem dan scsi, zoals je al schreef was dit niet aanwezig, dus je kunt rustig kiezen voor IDE.
De processor hoeft niet zo zwaar te zijn, een leuke celeron of een P3 moet voldoende zijn. Genoeg geheugen, 512 of mocht geld teveel hebben 1024 is meer als voldoende.

Kortom, kijk even goed rond wat er allemaal te verkrijgen is, en maak dan de keuze, ga ik voor een kant en klare server of bouw ik zelf? Gebruik ik Windows als OS of Linux?

Verwijderd

McMiGHtY schreef op 05 november 2002 @ 12:19:
Het zoeken naar updates van Windows vergt tegenwoordig weinig tijd door het tooltje hfnetchk.exe (vrij te downloaden bij Microsoft)

Als je geen *nix/*bsd kennis hebt, raad ik je toch aan om voor een Microsoft oplossing te kijken
Klopt - Want *nix is op zich niet moeilijk, maar als je ook a/d slag wilt gaan met Squid, Samba, IPfilter etc. wordt het toch al gauw snel complex. Er zijn super veel tutorials, natuurlijk veel vraagbaken (mailinglists,newsgroups,forums, etc.). Als je echter je bak ook a/h Internet hangt wil je zeker weten dat zoiets goed opgezet is. Daarnaast en waarschijnlijk nog belangrijker wil je niet voor lul staan tegenover je collega's als je iets niet werkend krijgt, of dat een bepaalde feature om de zoveel dagen crasht.
Ms SBS is voor de situatie die je schetst en de gewenste mogelijkheden een goed pakket waarin zich alles bevind dat gewenst is.

Voor virusscanning heb je dan nog een pakket nodig, deze moet voldoen aan jou eigen smaak, bekijk er rustig een paar en kies er dan 1.
Klopt, maar bij SBS krijg je toch ook SQL 2000? Ik weet niet of hij zoiets zwaars wel nodig heeft. Het is maar voor 5-10 personen. Dat ISA heb je ook niet echt nodig, ik zou gewoon een hardware-matig routertje kopen..Ik gebruik bv Unex NexIP..Werkt prima, incl. firewall (via web te configureren, en ADSL + Cable + Modem support voor sharing, incl DHCP etc.)..Daarvoor heb je die ISA ook niet echt nodig. Dat routertje kostte maar 100 euro en is ook nog eens hardware (lekker stabiel). Dus voor firewall, en internet toegang delen zou je ook kunnen kijken naar een goedkoop ADSL/Cable routertje....Alleen heb je geen proxy-mogelijkheden, maar daarvoor zijn vast wel goede freeware solutions te vinden. SQUID draait mogelijk ook op w2k/x86..maar dat moet je zelf ff opzoeken.

EDIT: Ohja, een UPSje is ook altijd wel handig

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Echter raad ik aan het in dit geval op Windows 2000 te houden (zou gewoon professional editie kunnen zijn)
proffesional zal niet volstaan want die kan slechts 5 connecties aan, en 1 computer heeft soms meerdere connecties.

edit: het blijken er 10 te zijn, zie hieronder

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

The 10 session limit is related to SMB or File Share connections. There cannot be more than 10 concurrent connections to shares on a Win2k Professional machine. That can be 10 users that have one share open each, or one user that has 10 shares open! If you have problems with users keeping too many shares open, you can configure the timeout period for connections to be shorter. The default period is 15 minutes. This can be done in the registry or via Group Policy.

Verwijderd

Topicstarter
eHHHHHHHHHH Nu raak ik de weg kwijt........

Hoe zijn die shares gedefinieerd? Ik bedoel standaard heeft elke user hetzelfde open staan op de server:
*.pst file voor outlook2000 (elke user eigen)
*.mdb inkoop accesbak (allemaal dezelfde bak)
*.mdb verkoop accesbak (geen opmerkingen over de twee losse bakken s.v.p.) (allemaal dezelfde bak)
*. Dbf ACT!2000 klantenbestand (allemaal dezelfde bak)

Zijn dat nu 4 shares? Bij ACT2000 staan naast de hoofddatabase ook nog 15 andere bestanden geopend op de server. (ik noem nu op wat ik met de Windowes netwerkmonitor op de server zie, wellicht dat ik nu echt als dummy uit de hoek kom :) )

edit aanpassingen

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan bij microsoft zeer moeilijk een (paar) folders/uitleg downloaden om uit te printen. Ze hebben blijkbaar nog al een aversie tegen PDF bestanden...

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Voor server nooit een workstation OS kiezen. Jullie hebben net een nieuw pand dus geld voor een licentie van Windows 2000 Server moet er ook zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Geld is geen probleem, alleen kun je het maar 1x uitgeven :) En we willen niet na 1 jaar weer es alles moeten aanschaffen of dat we het niet kunnen gebruiken voor wat we willen.

Er is echt bar weinig printable media te vinden over SBS :( :( Alleen maar wervende kreten en weinig diepgaande informatie.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
PowerEdge 600SC
3 jaar on-site garantie (next day)
Pentium 4 1.8GHz, 512K Cache
512MB DDR ECC RAM
2x80GB IDE HD's (RAID 0)
Windows 2000 Server + 5 CALS

Net ff op Dell.nl gekeken, en die kost 2328,- EUR Excl. BTW..

Klaar is kees.. Ik ben ook geneigd om voor SBS te gaan, maar ISA en SQL Server heb je niet nodig, en om nou alleen SBS te nemen voor Exchange...

edit: en ik zou trouwens ook voor een hardware routertje gaan met ingebouwde firewall... kost geen drol, en is makkelijker dan op je server.. Een firewall moet gewoon niet op je server draaien... punt... maar dat is mijn persoonlijke mening.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Diezelfde Poweredge is ook leverbaar met Linux Redhat distro. Prijs van de server kom ik wel uit, wordt Dell. Maar besturingssysteem is klote. Warrige Microsoft licentiestructuur is bottleneck. Stel dat we ineens van 5 naar 6 man gaan, wat zijn dan de kosten?
SBS ondersteund externe POP3 adressen maar ik lees niets over SMTP. Exchange is leuk maar niet handig voor ons. Clients moeten Outlook mail gebruiken en alle contactpersonen en afspraken staan ver weg van Microsoft in een ACT2000 database. (scheelt aanzienlijk qua virusgevaar: in het geval van een besmetting van de client krijgen niet alle klanten een mail met virus)

Firewall capaciteiten heeft Linux ook en je hebt in alle gevallen een third-party virusscanner nodig voor de inkomende (en uitgaande) mail.
Ik wil niet gebonden zijn aan een dure leverancier voor de software.

Door de opgedane ervaringen met windows ME op een client PC heb ik nog steeds een erg wrange smaak in mijn mond bij het woord Microsoft. Dit is op een Dell geinstalleerd en werkt nog steeds niet betrouwbaar. Zowel Dell als microsoft zeggen dat ME niet in netwerk geschikt is en dat we een andere besturing moeten kopen terwijl de PC als "de oplossing voor het MKB vanwege ME" destijds werd aangeprezen. ME staat voor een ernsige ziekte daar ben ik nu wel achter.

Hardwarematig moet het een systeem worden waarbij 2 harddisks elkaar spiegelen en waarbij een tape-unit (of mischien een CD-brander) 100% back-up en uptime garanderen.
Softwarematig moet het internetverkeer buiten de bedrijfsprocessen worden gehouden en moeten virussen aan de poort worden geblocked. Extern inloggen is niet nodig, ACT!2000 biedt voldoende simpele faciliteiten om externe medewerkers up-to-date te houden en vice-versa.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:18

we_are_borg

You will Comply

Vergeet niet een aantal boeken aan te schaffen. Dit wordt nog wel eens vergeten.
Wat betrefd SBS 2000, het is een goed programma ik gebruik het nu bijna anderhalf jaar, zonder enig groot probleem (proxy server deed het 2 keer niet meer). De tip is als je over gaat stappen neem de tijd voor alles. Hiermee bedoel ik het volgende je koop een nieuwe server met bij behoorend OS ook de boeken gelijk aanschaffen. Neem de nieuwe server en ga het OS installeren als alles draait formateer alles weer en begin op nieuw. Dit een paar keer herhalen. Na elke installatie even met een client kijken of alles correct werk. Als je het OS voor de laaste keer installeerd neem dan de client erbij en ga policy's instellen. Log elke gebruiker minstens een paar keer in hiermee zie je gelijk of er problemen zijn. Vergeet ook niet de restricties in te stellen op het hd gebruik.

Ik weet niet hoeveel geld je heb om het e.e.a. te regelen maar je kan ook kiezen voor SBS 2000 en een Linux oplossing. SBS = file server en Linux = proxy server alleen 2 OSen zijn moeilijker dan een. Aangezien je je kennis in tweeen moet delen.

SBS 2000 is maar tot 50 clients meer niet. Maar zit wel gelijk ISA server (proxy), SQL server, Exchange (e-mail) en fax server.
Linux is ook te doen maar ik weet er te weinig vanaf om je hiermee te adviseren.

Ik heb bij de nieuwe server (SBS 2000) van ons een maand uitgetrokken, maar binnen 3 weken werkte het perfect. Na die tijd wel af en toe de rechten aangepast zeg maar getweaked.

Wat betrefd een computer koop het ergens waar je goede garantie heb het lieft onsite. Binnen een aantal uur. Dit is wel iets duurder maar voorkomt dat veel werknemers niet kunnen werken. Ik heb namelijk zelf gehad dat de computer het niet deed werdt te warm geheugen problemen enz. Had dus niets met het OS te maken.

Laaste tip voordat je gaat beginnen plan alles maak een begroting laat je eigen voor lichten enz. enz.. In de planning moet je ook een dag vrij in op nemen zodat je altijd er even tussen uit kan.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de tips we_are_borg. Mag ik vragen hoeveel users en een richting van de softwarekosten?

Aangzien ik 1 van beide systemen Linux of SBS2000 zal moeten leren ben ik benieuwd naar de kosten. Mijn "leergeld" zal ik mee moeten nemen in het budget.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Je kunt natuurlijk ook het beheer van je server uit besteden. Wortell in Haarlem is zo'n bedrijf. Je krijgt er dan gelijk een helpdesk bij voor je problemen. Kijk maar is op www.wortell.nl

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:18

we_are_borg

You will Comply

De kosten van het pakket SBS 2000 was inc 20 clients extra (dus in totaal 25) 14.000 gulden (ja de oude wetse gulden weer). Hij staat momenteel in de pricewatch voor 1749 euro dit is inc. 5 clients. Elke 5 clients extra kost 199 euro. Als je 2 opties uit het pakket gebruikt is het goedkoper als losse onderdelen te kopen. Alleen zoals al gezegd je kan nooit meer dan 50 client nemen. Neem ook altijd de engelstalige software dit wegens updates endegelijke.

Het leergeld bestaat uit 3 delen:

1. Alle boeken aanschaffen. Dus Server 2000, ISA server, SQL server, FAX server, Windows 2000 Pro, Resource kit zowel voor de server als voor Pro en Exchange. Het is een hele uitgaven maar het voorkomt wel dat als je iets moet opzoeken dat je niet eerst een boek moet halen.
2. Het lesgeld voor je opleiding is moeilijk. Het ligt er namelijk aan welke opleiding je wilt doen. Wil je MCSE worden of MCSA (iets makkelijker als MCSE) of wil je een opleiding doen die niet officeel is dus met certificaten ed.
3. Examen geld meestal zit die niet in de prijs in begrepen.

Als je voor de linux oplossing gaat dan gelden punten 1 en 3 ook voor 2 moet je even vragen aan iemand die zo opleiding heeft gedaan.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

cablepokerface schreef op 05 november 2002 @ 11:34:

------KNIP KNIP KNIP.... shit schaar kapot :( :/ :D --------

Wat betreft OS zou dit weer een flame discussie kunnen worden. Echter raad ik aan het in dit geval op Windows 2000 te houden (zou gewoon professional editie kunnen zijn). Linux is leuk en streverig, maar het feit is wel dat onderhoud aan die server kan worden gedaan door mensen die Windows kennis hebben ... bovendien (en dit is omdat het kleinschalig is bij jullie) is het meer rendabel om het snel te kunnen opzetten met W2k omdat je simpelweg slagvaardiger bent met je kennis.

Antwoord op C. Linux is alleen krachtiger als het beheert wordt door iemand die er ECHT verstand van heeft.
IDD, linux verkeerd geconfigureerd is zo lek als een zeef. Voor een server zou ik persoonlijk NOVELL kiezen... voor een proxy en firewall zou ik gewoon aparte machine nemen!

Life = 2 Short 4 Reboots.... --Netware

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2002 10:39 . Reden: :P ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Maybe leuk om is een trailversion van sbs te bestellen?

https://microsoft.order-1...d=sbseval&cookie%5Ftest=1
kost je $13,99 en je kunt 120 dagen experimenteren.

Verwijderd

Topicstarter
Whaa NOVELL! Doe er nog een optie bij :) Zonder te flamen: Is Novell nog een serieuze optie? Ik ken ze alleen uit de tijd dat Gates nog met poppen speelde...

Verwijderd

Topicstarter
Als ik trouwens proxy en firewall uit de server trek, zoals sommigen aanbevelen, dan zou de server alleen file/print serving hoeven doen en mailhandling (SMTP/POP3) waarbij door de software een raid-achtige oplossing moet worden aangestuurd met back-up faciliteit. Wordt het nu al niet wat te simpel voor SBS 2000?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Het geheel draait op een kloon met een celeron 400 processor en 512Mb intern geheugen. We draaien op de server geen oracle enzo (wat de meesten als bedrijfskritisch omschrijven) maar wel 100% afhankelijk zijn van de data gegenereerd op de server willen we een betrouwbaardere oplossing. Zonder de gegevens op de server hebben we echt een probleem.

De vraagstelling:
B. operating system? Win2000 wordt eigenlijk niet meer ondersteund:? WIN XP is duur qua licenties en beschikbare software zoals Proxy, firewall en mailserving. Linux distributie:?
C. Ervaringen van anderen met soortgelijke servers/situaties

Dit schreef je.

Je hebt voor je proxy en Mailmogelijkheden al licensies liggen. Voldoen deze aan je wensen en eisen?

SBS heeft ISA Server (www.isaserver.org voor een heleboel tips en trucks), hiermee kun je je proxy'ing doen. tevens is ISA een firewall en een goeie ook (mits juist ingesteld natuurlijk)

Voor je mail kom je dan uit bij Exchange, ook een goed pakket (voor een overzicht: http://www.microsoft.com/...tion/features/default.asp)

De databasepakketen die je hebt draaien, zijn die niet te exporteren naar SQL?

Wat je dan nog moet hebben: Virusscanner.

Wanneer je SBS aangeschaft krijg je er 5 calls bij, en mocht het bedrijf uitgroeien naar meer, dan koop je er 5 bij.

Wanneer je ook je clients omzet naar Win2k prof/Office2000/XP heb je een perfecte windows omgeving.

Qua hardware, ga voor een Dell of een HP-Compaq, goede servers voor een redelijke prijs.
Kosten die er nog bijkomen? Eventueel wat MCSE(A) studieboeken en een internet verbinding naar Technet voor al je vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 12:45:
The 10 session limit is related to SMB or File Share connections. There cannot be more than 10 concurrent connections to shares on a Win2k Professional machine. That can be 10 users that have one share open each, or one user that has 10 shares open! If you have problems with users keeping too many shares open, you can configure the timeout period for connections to be shorter. The default period is 15 minutes. This can be done in the registry or via Group Policy.
Geldt dit nu wel of niet voor SBS2000? Ben het spoor bijster eerlijk gezegd.

Verwijderd

Novell is super.... stabiel, snel.... maar helaas wel een beetje een vreemde eend in de bijt aan het worden..... maar daardoor weer veiliger....

Maar overweeg ook FreeBSD, als je naar Linux lonkt. Als laatste optie zou ik naar win2000-server kijken ;)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 16:05:
[...]

Geldt dit nu wel of niet voor SBS2000? Ben het spoor bijster eerlijk gezegd.
Nee goed lezen, dit geld voor SMB connecties op een Windows 2000 Professional machine. Een server heeft er een heel stuk meer. Zo uit mijn blote hoof 65.xxx (maar daar kan ik naast zitten)

En je verteld zelf dat er eventueel een uitbreiding van het aantal werknemers kan komen, dus kies gewoon voor een server oplossing en niet voor een Workstation OS

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 16:11:
knip,knip,knip..... maar daardoor weer veiliger....

Maar overweeg ook FreeBSD, als je naar Linux lonkt. Als laatste optie zou ik naar win2000-server kijken ;)
Dat veilige lijkt mij persoonlijk ook aantrekkelijk. Novell heeft in mijn ogen minder gaten. Ik zit alleen met de levensverwachting van Novell, je hoort er bijzonder weinig over.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dan ben je niet echt goed op de hoogte...vraag maar is aan koffie wat er bij Novell gaande is

Verwijderd

Als je over Novell begint, is misschien MacOS X server ook wel een optie...Makkelijker dan Linux, en kan ook vanalles.
An industrial-strength server platform that supports Mac, Windows, UNIX and Linux clients right out of the box, Mac OS X Server gives you a suite of scalable workgroup and network services turbocharged by the technologies that do the heavy lifting on the Internet.
http://www.apple.com/server/

Verwijderd

Topicstarter
Begin nou niet over MAC/Apple :) Zou een enorme uitkomst zijn om 100% over te gaan op Apple alleen zit je dan weer met andere problemen. Zoals Acces2000 en act2000 bestanden word- en excellfiles noem maar op. Loop je de hele dag bestanden te converteren zodat een "buitenstaander"er ook wat aan heeft en omgekeerd. Mijn ouders zijn MAC fanaten, en ik rem dat proportioneel af :) :) Wel mooi spul!

Koffie wat is er bij Novell aan de hand??

Verwijderd

Ik bedoel alleen de MacOS X server hoor. Heeft niets met converteren met bestanden te maken...(Het betreft toch alleen filesharen?).

Anyways, ik zou lekker blijven Windows blijven..Werkt nu toch ook prima? Ik zou er niet te veel aan gaan sleutelen..Gewoon w2k server, of eventueel sbs. Ik zou je meer gaan richten op de hardware kant.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou alleen al Novell willen kiezen omdat ze een knop "printer friendly version" bij hun artikelen hebben staan. Dat is meedenken met de klant! En dat meen ik serieus.

Edit: echt super productpresentaties. Iemand ervaring met Small Business Suite 6? Ik ga vanavond de presentatie kijken. Heb hier geen geluidskaart.

Edit2: Novell Small Business Suite heeft nu alle aandacht. Komt puur doordat ik daar dat kan vinden wat ik zoek (of niet zoek maar wel vind) en het heeft oa een ingebouwde virusscanner. Klinkt mischien stom maar dat HOORT gewoon bij een netwerk oplossing.

Edit3: Prijs in USD 300,- voor 5 userversie. Lijkt me aanzienlijk goedkoper dan MS SMS en op het eerste gezicht is het Novell pakket uitgebreider en diepgaander. Oa.met client mirroring functie. Ze adviseren een dual pentium III systeem (of meer. :) )

Iemand ervaringen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2002 17:32 . Reden: printer is druk gegevens uit te printen.......... ]

Pagina: 1