Ik ben voor ons bedrijfje op zoek naar een nieuwe server. Specificaties van de huidige server:
1. 40 Gb harddisk voor fileserving ACT!2000 en Acces2000 files + documenten zoals productinformatie, offertes, brieven etc.
2. Mailserving via Vpop3 software. In- en uitgaand
3. Proxyserver voor externe toegang naar internet. (winproxy)
4. firewall én virusscanner (noem ik wel even apart want dat moet er ook weer op!)
5. maximaal 5 users, maar kan groeien naar 10 in komende 3 jaar.
Het geheel draait op een kloon met een celeron 400 processor en 512Mb intern geheugen. We draaien op de server geen oracle enzo (wat de meesten als bedrijfskritisch omschrijven) maar wel 100% afhankelijk zijn van de data gegenereerd op de server willen we een betrouwbaardere oplossing. Zonder de gegevens op de server hebben we echt een probleem.
De vraagstelling:
A. Wat zou een goede server zijn? fabrikant/ zelfmade?
B. operating system? Win2000 wordt eigenlijk niet meer ondersteund:? WIN XP is duur qua licenties
en beschikbare software zoals Proxy, firewall en mailserving. Linux distributie:?
C. Ervaringen van anderen met soortgelijke servers/situaties
1. 40 Gb harddisk voor fileserving ACT!2000 en Acces2000 files + documenten zoals productinformatie, offertes, brieven etc.
2. Mailserving via Vpop3 software. In- en uitgaand
3. Proxyserver voor externe toegang naar internet. (winproxy)
4. firewall én virusscanner (noem ik wel even apart want dat moet er ook weer op!)
5. maximaal 5 users, maar kan groeien naar 10 in komende 3 jaar.
Het geheel draait op een kloon met een celeron 400 processor en 512Mb intern geheugen. We draaien op de server geen oracle enzo (wat de meesten als bedrijfskritisch omschrijven) maar wel 100% afhankelijk zijn van de data gegenereerd op de server willen we een betrouwbaardere oplossing. Zonder de gegevens op de server hebben we echt een probleem.
De vraagstelling:
A. Wat zou een goede server zijn? fabrikant/ zelfmade?
B. operating system? Win2000 wordt eigenlijk niet meer ondersteund:? WIN XP is duur qua licenties
C. Ervaringen van anderen met soortgelijke servers/situaties