Toon posts:

24 sporen HD recording

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal...

ff wat info of ervaringen van jullie nodig.

Afgelopen weekend heb ik met cooledit 2000 een bluesfestival opgenomen op harddisk en gefilmt met een dig. videocamera.
We hadden daar de beschikking over een 24 sporen mengtafel, waar ik de normale stereo out van gepakt heb en die in de pc geplugd. Het resultaat was wel aardig, maar niet van een kwaliteit die we graag zouden willen.
Nu is het idee gerezen om dit op meerdere sporen te gaan proberen.
Probleem is dus dat de mengtafel geen uitgang per kanaal heeft, en ik geen 24 ingangen op de pc dus...
Het mag best wat kosten, maar ik heb gewoon geen idee of het mogelijk is op de pc.
Ik wil dus gewoon de band opnemen, en naderhand thuis met 24 sporen de boel netjes afmixen. Er is iemand die daar veel ervaring mee heeft, maar dus alleen maar live op een analoge mengtafel.
Is het mogelijk dmv een nieuwe mengtafel die wel een uitgang heeft per spoor, deze uitgang naar de pc te leiden, en dit per spoor op te nemen met bv cooledit pro of iets in die richting?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Ik denk dat je het beste nog een losse (of 2) harddisk-recorders kan kopen, dat wordt een goedkopere oplossing en die hebben altijd meerdere sporen. De sporen kun je naderhand gewoon inlezen.

Download my music on SoundCloud

• bluesparkle
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49
Check de verschillende "pro" geluidskaarten en blijf niet hangen bij de Creative kaarten.

Er zijn zoveel studio-soundkaarten met externe box waarop je meerder kanalen gelijktijdig kunt opnemen.
Hele goede kaarten zijn bijvoorbeeld: http://www.staudio.nl/

Verwijderd

Topicstarter
wat is hier het voordeel van tov rechtstreeks naar de pc?
We hebben hier wel een nieuwe mengtafel voor nodig toch? We moeten namelijk de live muziek opnemen. Alle uitgangen van de versterkers op het podium alsmede de mics zijn ingeplugd op de mengtafel. Of zijn er mogelijkheden om de XLR ingangen op de mengtafel op te splitsen waarna er 1tje naar de PC of HDRecorder gaat, en 1tje naar de mengtafel?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De mengtafel:
Heeft die geen inserts per kanaal? Ja? -> dan kun je met een truukje die connectors gebruiken om de audio per kanaal naar je recorder de transporteren.
Heeft ie dat niet? dan zal je toch ff een andere tafel moeten hebben of zelf wat knutselen... zelf knutselen is niet ingewikkeld maar kan wel een hoop werk opleveren...

De computer/recorder:
Je moet je (zoals dominicbout al zegt) eens afvragen of een meersporen recorder niet mooier is... Of het goedkoper is valt nog te bezien, hangt van de situatie af denk ik.

Stel dat je het toch met de computer gaat proberen dan zou je een "speciale" meerkanaals geluidskaart erin kunnen zetten.
Voorbeeldje van Terratec: de ews88mt (ofzo) is een kaart met 4 stereo inputs (8 mono inputs dus)... De driver maakt in windows een stelletje devices aan een digitale, nog wat rommel en PER stereo koppel (chan 1 en 2, 3 en4, 5 en 6, 7 en 8) een device...
In cool edit kun je dan kiezen welk spoor welk device moet gebruiken en of ie mono (left of right) of stereo op moet nemen... Op deze manier kun je 8 mono sporen los van elkaar opnemen.
Voor 24 sporen zou je hetzelfde kunnen doen, alleen even een passende geluidskaart vinden.
Let wel op, ik weet het niet uit m'n hoofd, maar er is een windows (2000 of XP of ME) die niet meer dan 10 devices accepteerd... de 11e en hoger zie je gewoonweg niet....
Dus voordat je een dure soundcart koopt, ff checke! :)

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Dat ADAT lijkt me inderdaad wel een mooi systeem. Ik begrijp alleen niet zozeer wat de Terratec EWS88 D doet. die kan 10 kanalen ipv 8 kanalen aan? En is compatible met ADAT, maar is wel goedkoper? Of moet die er naast geprikt worden? Ik zou dus in principe 3 van die MT kaarten in de pc kunnen prikken om voor 24 kanalen te kiezen?
Als ik daar bijv. 2x 3 scsi schijven inhang in raid 1+0, dan moet je toch zat snelheid genoeg hebben?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan ook een Mackie HD recorder nemen en de opgenomen data via een netwerkaansluiting naar de pc overpompen.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:00
Ik heb zelf een roland vs 880 ex tot mijn beschikking, en gebruik hem meer als portable audio apparaat. Daarna neem ik per 2 tracks alles over op mijn pc, om zo via pro tools en nuendo het resultaat te creeren. Ik heb daarvoor een audigy ex. niet idealste, maar wel goed genoeg voor mij

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 11:47:
Dat ADAT lijkt me inderdaad wel een mooi systeem. Ik begrijp alleen niet zozeer wat de Terratec EWS88 D doet. die kan 10 kanalen ipv 8 kanalen aan? En is compatible met ADAT, maar is wel goedkoper? Of moet die er naast geprikt worden? Ik zou dus in principe 3 van die MT kaarten in de pc kunnen prikken om voor 24 kanalen te kiezen?
Als ik daar bijv. 2x 3 scsi schijven inhang in raid 1+0, dan moet je toch zat snelheid genoeg hebben?
Kweeniet hoe je nou ineens bij ADAT komt... maar goed... de EWS88D kan ADAT... (de MT niet) Wat je ermee wilt is me niet duidelijk... en ja, dan kun je 10 kanalen aan... digitaal...
Je moet dan zelf al je analoge audio omzetten naar digitaal... word je daar gelukkig van? nee... :(
Je kan beter die 8 analoge kanalen gebruiken en 3 van die kaarten in je systeem proppen... Dat werkt op zich prima... Maar let op mijn eerdere opmerking: er is een besturingssysteem dat niet meer dan 10 devices toelaat...
Hier draait een windows 2000 server met 3 EWS88MT kaarten erin, en werkt prima.

Alles kan stuk.

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Een goede vriend van mij heeft wat jij ongeveer zoekt denk ik. 2 stuks Terratec EWS88 (8 sporen per stuk) en logic audio om de boel mee te regelen. Werkt perfect alleen kan ik je wel een bak geheugen en liefst een RAID stripeset aanraden!

Suc6!

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Topicstarter
kan ik misschien in contact komen met die vriend van je?

Verwijderd

Er zijn diverse oplossingen mogelijk, zeker als het (wat) geld mag kosten.
Ik neem aan dat het geheel vaker gebruikt gaat worden.
Als ik het goed lees moet de muziek uiteindelijk onder die video komen ?
Dan zou ik gaan voor de optie met een digitale mixtafel en dan naar ADAT of
outboard interfaces naar pc/mac.
'Normale' geluidskaarten lijken me geen echte optie , je moet dan een heel snel systeem hebben met kaarten die 'multicard' drivers hebben. De kans op een grote latency is dan erg groot.
Een van de voorbeelden van de outboard systemen is de Motu 2408 MKIII pci met de MOTU 24 i/o interface.
Dan heb je gelijk ook smpte en wordclock aan boord om de video te synchronizer
http://www.motu.com
De inserts van de 24 kanalen sluit je dan aan op die i/o en sluit deze weer aan op de 2408 die het signaal vervolgens naar je pc/mac pompt.
Ik zou zeggen ,neem eens contact op met een leverancier van dit spul en leg je situatie uit, zij weten wel een oplossing daarvoor (bvb www.tmaudio.nl )
sux6

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik dnek dat het handiger is met hardware ala adat of fostex recorders te kunnen werken.

in een vaste studio zeg maar kan je rustig een pc gebruiken.. een pc zal te gevoelig zijn voor dat soort dingen.. ben ik bang..

iedereen weet dat een pc nog steeds eens kan uitvallen..
das wel mooi kut als je alles maar 1x ineenkeer goed kunt opnemen!

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Pagina: 1