redhat 7 n00b. 1e boot alleen een L in beeld

Pagina: 1
Acties:

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ik ben als windows gebruiker maareens redhat 7 gaan installen. [die had ik nog liggen en ik had eindelijk een mooie 6.4gig HD over om linux op te zetten om een beetje te oefenen.] mooie grafische install dus ik hoef weinig te doen dacht ik.

installen lukt allemaal gewoon standaard workstation install, zelf maar partities gemaakt [ik weet van niks dus gewoon maar wat gedaan, kon niet automatisch]

partitie 1 is een linux partitie van 2gieg die dan verwijst naar /boot
partitie 2 is een swap partitie van 1gieg
en nummero 3 is een linux partitie van de 3,4gieg die over is die verwijst naar /

het installeren gaat helemaal goed. maar als hij voor het eerst boot gaat de bios nog ok [natuurlijk] .... maar dan...

het enige wat het systeem zegt is L. ja het is een beetje moeilijk te beschrijven. maar waar windows een mooi scherm geeft met de melding dat hij opstart staat er in dit geval een mooie hoofdletter L, met een knipperende cursor erachter. verder doet hij helemaal niks. nu al 20 minuten een L met knipperende cursor, geen HD-activiteit. De HD gaf wel even een tik toen hij dus dacht te gaan booten. maar dat was ook het enige. en toen kwam meteen de L in beeld. ik kan er ook niks intikken. niks reageert. behalve ctrl-alt-del

ik heb al een nieuwe poging gedaan [met dezelfde distro] met andere install-opties en de harddisk op een ander kanaal. maar ik hou precies hetzelfde. het is een celeron633 met een BX chipset en 256mb geheugen [toch wel 1 van de meest standaard setups dacht ik zo]

heeft iemand een idee wat het kan zijn? heb ik een ontiegelijke noob-fout gemaakt? ik ben ook al RH8 aan het downloaden maar dat duurt nog wel tot begin middag. dus ik kan alijd die nog probeerselen.

thanks

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:02
Met RedHat 7 kan je toch gewoon automatisch je partities laten aanmaken?
Ben ik vrij zeker van omdat hij mijn schijven ook geformatteerd heeft zonder het te vragen!! :(

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Hmmm na die L komen er geen andere cijfers, iets in de vorm van 01 oid....

dit zegt de README van Lilo iig
L <error> ... The first stage boot loader has been loaded and started,
but it can't load the second stage boot loader. The two-digit error
codes indicate the type of problem. (See also section "Disk error
codes".) This condition usually indicates a media failure or a geometry
mismatch (e.g. bad disk parameters, see section "Disk geometry").

You thought your secrets were safe. You were wrong

Verwijderd

Frequenty occuring problems for first time installers

A note to those of you who have problems booting Linux:
If you only get the following at the time of boot then read on:

L
LI

LILO does several checks (grouped into four areas), and when each check passes, you get a letter of the word LILO at bootup. If your PC hangs at L or LI or possibly even LIL, then this is usually because the system you are trying to boot resides on a hard drive partition where the data is above the 1024th cylinder. Systems just can't boot above 1024 cylinders. Making a small (100MB or so) /boot partition to circumvent this problem usually does the trick, just make sure that the /boot partiton is below cylinder 1024 in your hard drive. You will need to boot Linux up with a boot floppy firstly, and do the following (assuming that /dev/hda2 is your newly made 100 mb partition): #mkdir /mnt/tempboot
#mkdir /tmp/bootbackup
#mount -t ext2 /dev/hda2 /mnt/tempboot

(ok, now our new partition is mounted).
#cd /boot
#cp * /tmp/bootbackup
Backup the boot data, just in case! #mv * /mnt/tempboot
move the /boot folder to our new partition #cd /
#rmdir /boot
#pico /etc/fstab
edit the fstab file to include the following entry:

/dev/hda2 /boot ext2 defaults 0 0

Save and exit from the pico editor, then:

umount /dev/hda2
mount -a
You should now be able to see /boot -- but it's on our new partition. Reboot and try seeing if it works.

• slacksoff
  • Nu online
wauw. thanks voor de snelle reply's

ik ga meteen ff reinstallen met een /boot van 80-100mb . dan een gewone partitie met 5000mb en de rest als swap partitie. als dat niet lukt ga ik met de howto's bezig en desnoods begin ik maar meteen met 8.0. maar het liefst install ik nu 7.0 en upgrade ik meteen naar 8.0 :) weet ik ook weer hoe dat gaat

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
LiLo (de bootloader) kan geen gegevens van het hele gebied van je HD lezen. Het zou kunnen zijn dat de rest van de bootloader niet geladen kan worden, omdat het 'te ver op de schijf staat'.
Probeer het eens met een kleinere boot partitie.
Ik weet niet zeker of dit het probleem is, maar dit is een fout die ik een keer gemaakt heb. (Linux helemaal achterop de HD gezet.)

Oh, dit staat hier boven ook zie ik net, maar dan in het engels

Verwijderd

Spaceman Spiff schreef op 05 november 2002 @ 11:14:
LiLo (de bootloader) kan geen gegevens van het hele gebied van je HD lezen. Het zou kunnen zijn dat de rest van de bootloader niet geladen kan worden, omdat het 'te ver op de schijf staat'.
Probeer het eens met een kleinere boot partitie.
Ik weet niet zeker of dit het probleem is, maar dit is een fout die ik een keer gemaakt heb. (Linux helemaal achterop de HD gezet.)

Oh, dit staat hier boven ook zie ik net, maar dan in het engels
Err... hoe kom je daar zo op??
:P

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 14:53
Als je een /boot hebt van 16 MB, die is meestal genoeg om een aantal kernels te kunnen testen.
Verder is een /swap van 128 MB meestal ook meer dan genoeg.
V.w.b. die L bij booten ..... ga eens naar de /bin of naar de ../sbin (daar waar de lilo-binairy staat) en voer deze eens opnieuw uit (via root-account) met de optie -v of -v-v.

Dan krijg je een verbose listing van wat ie allemaal doet en hopelijk ook een aanwijzing waar het fout gaat.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat ik je aan raad
/boot 32 mb ofzo
/home 4 gb
swap 128 mb
/ de rest

dat is een redelijk opzet

Verwijderd

swap van 128 MB? met 512 ram kies ik toch meestal voor een beetje meer hoor

/boot 16 MB is wel wat krap natuurlijk en als je toch ruimte zat hebt... maar 2 Gig tja

• slacksoff
  • Nu online
whoot hij doet het. hij ging meteen starten en hij werkt nu gewoon. nu kan ik mooi gaan prutsen met de instellingen :)

thanks allemaal!
Pagina: 1