Toon posts:

Moederborden met AGP8x of AGP4x

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig om een nieuwe PC samen te stellen. Ik ben hiermee alleen bij een aantal moeilijke keuzes terecht gekomen, namelijk als volgt:

Ik heb gekozen voor de videokaart "Hercules 3D Prophet 9700Pro 128DDR".

Nou is mijn vraag welk moederbord moet ik hebben. Eigenlijk wilde ik een P4 2400 processor hebben. Hiervoor zijn echter nog weinig AGP8x moederborden te krijgen. Dat MB van Asus met die SiS chipset wordt niet echt goed bevonden. Zelf heb ik het ook niet echt op een SiS chipset.

Natuurlijk kan ik ook kiezen voor een AMD Athlon XP 2400+ met bijv het MB Asus A7V8x.

Een andere optie is om ipv AGP8x toch voor AGP4x te gaan, zodat ik wel een P4 2400 processor kan nemen. Dan komt het board Asus P4533 met de 845E chipset in aanmerking.

Welke combinatie zorgt voor de beste snelheid? Of maakt het niet echt veel uit. Ik weet namelijk niet in hoeverre AGP8x veel sneller is dan AGP4x. Misschien zijn er andere nog beter combinaties.

Ik hoor het wel

Alvast bedankt,
Dennis

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om volledig van jouw Radeon te kunnen profiteren heb je inderdaad een AGP8x moederbord nodig. Maar je kunt deze ook gewoon in een AGP4x slot prikken. Wat betreft AGP8x vs AGP4x, lees wat reviews, zoals die op Hardware Zone en ExtremeTech :)

Wat betreft de moederbord: sja, het is echt aan jou of je wil wachten op een Intel plankje met AGP8x of je meteen een AGP8x plankjes wil hebben en AMD maar voor lief neemt. Hieronder heb je vast een opsomming van (toekomstige) chipsets die AGP8x ondersteunen, zodat je zelf op zoek kan gaan naar reviews / GoT topics over moederborden met dit chipset.

Intel E7205 voor de Pentium4 (komt deze maand uit, ongeveer volgend maand in NL)
nVidia nForce2 voor AMD XP (komt deze maand op markt)
SiS 648 voor de Pentium4 (allang op markt)
SiS R658/655/660 voor de Pentium4 (komt volgend maand/begin volgend jaar op markt)
VIA P4X333/P4X400 voor Pentium4 (zeldzame gevallen, nog niet echt sterk op markt)
VIA KT333A/KT400 voor AMD XP (reeds op markt)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 19:39
Ja de Asus P4S8x schijnen best wel wat problemen mee te zijn. Ik heb zelf de MSI 648 Max waar ik tevreden mee ben.

• Vozze
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 22:30
Mocht je kiezen voor een AMD processor, dan kun je voor de Giga-Byte GA-7VAX(P) kiezen. Deze ondersteunt ook AGP 8x en heeft de VIA KT400 chipset aan boord, mocht je ooit nog gebruik willen maken van PC3200 geheugen. Heb zelf de GA-7VAX i.c.m. een Radeon 9700 Pro en bij mij werkt het prima.

[ Voor 0% gewijzigd door Vozze op 05-11-2002 11:36 . Reden: Typo ]

"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates

• da Burp
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Indien je echt graag AGP 8x wil hebben kan je een SiS648 bordje zoeken, zijn genoeg reviews over te vinden.
Ik zelf heb ook voor deze keuze gestaan, na het lezen van 8x VS 4x heb ik de eis voor AGP 8x maar laten vallen gezien het feit het verschil praktisch te verwaarlozen is. Voor de 845E zou ik sowiezo niet gaan, PE is doorontwikkeling daarvan, en 1 van de laatste kindjes in de 845 familie met officiele DDR333 en HTT support. Met deze chipset is sowiezo beter te overclocken dan met de SiS648.
Indien je nog even geduld kan hebben zou ik afwachten op wat de komende maand op de markt komt. Ik zelf had geen geduld meer en heb daarom maar voor een bord met 845PE chipset gekozen. :D

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb em nog niet in de winkels zien liggen maar als je AMD neemt is de Asus A7N8X met nForce 2 misschien een ideetje. Ik wacht denk ik 2 weken zodra die echt in de winkels ligt en als er dan niets negatiefs is gevonden dan is dat bordje voor mij :)

Mijn YouTube kanaal

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 19:39
Maar NForce is wel wat duurder toch :?

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
toms hardware guide:

"As expected, AGP 8x can safely be considered a marketing feature for now. Although it sounds impressive, it offers no real benefit for the current generation of games."

dat AGP 8x maakt niets of bijna niets uit volgens mij, het is dan wel twee keer zo snel als AGP4x, maar dat is nog steeds slechts 2.1GB/s, die radeon heeft 20 GB/s bandbreedte, dus je kunt wel nagaan dat je liever dat AGP niet nodig hebt, daarom zit er ook 128MB geheugen op die kaart
lees anders het artikel op toms hardware guide eens door, gaat over Nvidia kaarten met agp8x maar komt op hetzelfde neer

http://www.tomshardware.c...0210041/nv18_nv28-01.html

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Topicstarter
Ok, uit de reacties blijkt dat AGP8x (nog) geen extra snelheid geeft.

Maar wat kan ik dan beter kiezen het AMD systeem, met bijv het Asus A7V8x MB en AMD Athlon 2400+. Hier zit dus wel die AGP 8x op.

Of kan ik beter gaan voor het Intel systeem met bijv het MB Asus P4533 en P4 2400 533FSB.

Welke van de 2 combinaties is sneller? Afgezien van het AGP 8x of 4x.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nogmaals: lees eens wat reviews over mobo's, zoek de specs op, kies eventueel een chipset/merk die je het meest aanspreekt, weeg de voor- en nadelen tegen elkaar af en maak uiteindelijk als echte Tweaker zijnde je eigen beslissing :)

Verder doe ik hem dicht omdat dit toch tot opsommigen leidt met honderden verschillende suggesties mbt mobo keuze. Zie ook de Technische PMG FAQ ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.