Toon posts:

[linux] nutteloze dir's

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
geachte tweakers,

Ik moet een linuxversie verkleinen voor een flashdisk van 256 MB. Wij hebben nu een grotere versie en ik moet deze dus opschonen. Heeft iemand misschien een tip welke directory's ik zonder pardon kan wegdoen? Dingen zoals manuals e.d.

alvast bedankt.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 18:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

EEN linuxversie? daar kunnen we wat mee ja.
weetje linux installed niks als je het niet wilt hebben. dus je zal met je weggooien heel snel klaar zijn. En geloof maar niet dat je in linux directories kan wegtiefen want daar kom je niet ongestraft mee weg. >:)

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 18:11
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 09:46:
geachte tweakers,

[...]

Dingen zoals manuals e.d.

alvast bedankt.
/usr/share/man /usr/share/doc 8)

https://github.com/atoomnetmarc/

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Je zou eens kunnen beginnen met te vertellen wat "een linuxversie" precies voor distro is :|

De meeste distrubities hebben wel een of andere package manager waarmee je software die je niet gebruikt kan verwijderen, zonder dat je daarmee dingen stuk gaat maken.

"Linux" en "nutteloos" = contradictio in terminis ;)

Er zijn trouwens zat distros te vinden die speciaal ontworpen zijn om van een klein medium te draaien (CD-ROM,zipdisk of zelfs diskette!) dus misschien kan je daar beter eens naar kijken.

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

freesco past op een 1.44 MB floppy.... Ik denk datg het met wat proppen ook op een 256MB flashschijfje past :)

Maybee we are alone... After all.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat dacht je van Debian? Gewoon eerst de basis installeren (6 floppies) en daarna met de package manager alleen dat binnenhalen wat je echt nodig hebt. Zo draai ik hier een Debian servertje met iets van 200MB schijfruimte. Draait Apache, FTP, Mail, Samba etc.etc.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
linuxversie: 2.2.12 heb ik hier draaien.
freesco past op een 1.44 MB floppy.... Ik denk datg het met wat proppen ook op een 256MB flashschijfje past
Dit is gemaakt door een bedrijf in israel. Wij gebruiken dit programma voor in onze apparatuur. Vele van onze klanten in het midden oosten hebben een Harde Schijf wie nogal snel stuk gaat door het klimaat daar. Wij willen overgaan op een flash disk maar er is een complete user interface ingebouwd en die willen wij graag behouden. Ik kan dus niet zomaar overgaan op een nieuwe linux want dan moet ik ook een geheel nieuwe webadmin bouwen en daar zit ik niet op te wachten.

Verwijderd

Topicstarter
tja verder als 2.2.12 kom ik ook niet. Ik weet niet of dit mandrakek/redhat o.i.d. is.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 10:24:
tja verder als 2.2.12 kom ik ook niet. Ik weet niet of dit mandrakek/redhat o.i.d. is.
Wat zegt uname -a :?
Als het goed is, staat daar wat meer info.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Linux dvb 2.2.19 #1 Thu Aug9 20:46:07 EDT 2001 i686 unkown

dit staat er exact

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 18:11
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 10:24:
Ik denk dat je het beste een collega kan vinden die iets meer weet van linux distributies en dan de vraag aan hem stellen of hij je wil helpen. Als je zelf al niet eens weet hoe je dit soort dingen moet opzoeken dan is het vrees ik een verloren zaak. :'( (overigen is dat natuurlijk wel een helemooie reden om vertrouwd te raken met linux)

https://github.com/atoomnetmarc/

• ge-flopt
  • Laatst online: 12:30
Kijk eens naar slackzip. die zou op een 100mb zip disk moeten kunnen. Dan kun je eventueel uitbreiden met dat wat je nodig hebt.

Verwijderd

Je kunt misschien ook wat meer info over de distributie verkrijgen bij dat bedrijf in israel? Misschien willen zij je wel vertellen welke distributie het is of van welke het een afgeleidde is

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dit niet geinstaleerd en als ik kijk in /etc/issue dan zie ik daar een schermpje van Harmonic Data Systems. Zo kom ik er dus niet achter terwijl het volgens mij zo moest. maar zoals boven jou post staat heb ik met het commando gegeven door moto-moi,

Verwijderd

ik denk niet dat het bijster veel verschil maakt welke linux distro je pakt.
experimenteer eens wat zou ik zeggen.
of is dat custom programma geen packages maar een geintegreerd geheel?

Verwijderd

ZipSlack is een distro die op een 120 MB Zipdisk past en is uit te breiden met de 'gewone' Slackware packages. Op die wijze begin je met een kaal systeem en kunt er dan naar behoefte dingen aan toevoegen.

Als je je huidige (onbekende) versie wilt houden, zoek eens naar de tool waar packages mee worden geinstalleerd/ge-deinstalleerd en kijk wat er tussenstaat wat weg kan.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wat kan weg?
/usr/man
/usr/doc
/usr/src (als je geen sources nodig hebt)
/tmp (is temp: Mount dit ergens anders als je je memstick readonly maakt!!!)

Verder kun je in /usr gaan kijken naar programma's die je niet gebruikt. /usr is iig veruit de grootste dir: De meeste binaries van progsels staan daar.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
volgens een techneut wie ermee gewerkt heeft is het slackware linux 4.0

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Slack 4? Uit welke kelder hebben ze dat gevist? :P. Je kunt met 'du -h --maxdepth=1 /' kijken welke directories veel ruimte innemen...waarschijnlijk kun je een hoop programma's verwijderen, door handmatig in /usr te werken of met de pkg-manager. Overigens zou ik verwachten dat een normale Slackware 4 installatie prima op 256MB past...hoe groot is die costum software die je per se moet draaien? Moet je ook X hebben? Een windowmanager? Ontwikkeltools?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
nee de instalatie neemt 1.6 gig in. Ik moet gewooon puur een typscherm hebben geen grafische ellende e.d.

Wel moeten de functies van router e.d. erin blijven zitten

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:47
dan moet je gewoon ff naar slack 8.0 met een upgrade naar een recente kernel.

Alleen a+ap + n + (d)* installeren en je moet niet over de 200mb komen volgens mij...

*Ik zou installeren op een HD die groter is, kernel compilen en daarna alles moven, zonder de D(evelopment) packages

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
ga anders over op core, of linux on a businesscard. als je alleen de prompt nodig hebt dan maakt de distributie ook niet bijster veel uit!!

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
en bestanden wie eindigen op .so wat voor functie hebben die? Ik zie ze staan in de map /usr/lib. Wat staat daar in? zijn dit belangrijke bestanden

staan er in de lib directory's bestanden wie belangrijk zijn om linux te laten draaien?

Verwijderd

Een installatie van 1.6 GB veronderstelt dat alles van Slackware is geinstalleerd. Zoals JMW al aangeeft kun je volstaan met packages uit de a, ap en n series, eventueel aangevuld met zaken uit de d-serie packages. Maar volgens mij wordt Slackware 4.0 (jun 1999) niet meer onderhouden, dus het kan (en zal wel) zo lek zijn als een mandje. Slackware-8.0 is de laatste versie met een 2.2.x kernel en deze wordt nog wel onderhouden.
Dirs weggooien zou ik niet doen overigens, je kunt met pkgtool packages die je niet gebruikt weggooien op een nette manier.

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
.so files zijn shared object files, equivalent van .dll files in windows. Dat zijn dus files met methoden die je kunt (her)gebruiken (libraries). Scheelt ook geheugen als je meerdere programma's hebt die van dezelfde .so files gebruik maken.
De meeste zullen wel nodig zijn, libc-*.so in het bijzonder. Je kunt checken waarmee een bepaalde binary is gelinkt mbv ldd.

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Goed de volgende vraag weer: waarvoor dient de map/programma texmf? deze neemt 55 MB in en ik zou niet weten waarvoor hij dient, door te kijken in de files wordt ik ook niet echt wijzer. Misschien dat iemand van jullie het weet?????

u kunt hem vinden bij /usr/share/texmf

Verwijderd

Het lijkt me echt veel verstandiger dat je even overnieuw begint. Gewoon slackware 8.0 erbij pakken. En zoals gezegt: de a/ap/n installeren. d is waarschijnlijk alleen echt nodig als je uit wilt gaan breiden dmv source distributies. (of zelf wilt gaan proggen).

Verwijderd

noppwes,
het spijt me ontiegelijk maar dit is geen helpdesk.
en niet reageren op wat mensen voorstellen en je volgende vraag lanceren is ook best onbeleefd.

voor de rest luister naar wat o.a. vrotvogel zegt.
gebruik pkgtool om alles te uninstallen.

wil je verdere uitlog over deze tool type dan man pkgtool
en anders kan vrotvogel je vast ook wel een paar tips geven.
maar manual dingen weg gooien, is zelfs in windows niet aan te raden laat staan linux.

linux gaat uit van het gesprijd dingen installeren
alle libs in een libs alle binairies (executables) in een bin dir, etc etc.
ja er zijn veel uitzonderingen op de regel.
maar wat ik bedoel te zeggen is, door manual dingen te gaan uninstallen krijg je nooit alles weg. (ja ik weet dat je met wat commando's best kan achterhalen wat waarbij hoort, maar that's not the point)

en antwoord geven op alle 'maar gebruik dan gewoon distro X' vragen is meschien ook wel handig.

en nog een IMHO hier achteraan.
slackware 4.0 is waarschijnlijk zo lek als een vergiet.
dus als je dat als router gebruikt is dat niet echt slim. (gezien "Wel moeten de functies van router e.d. erin blijven zitten" )

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja en nu is het genoeg geweest. Ik sluit mij aan bij Stratos. Het is hier geen helpdesk. Ik krijg iig niet betaald hier.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.