Toon posts:

image maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
geachte mensen,

ik ben vrij nieuw op het gebied van linux. Ik heb daarom ook 2 boekjes al aangeschaft. Maar nu zit ik met het probleem: ik moet een image maken van de harde schijf. Hier moet alles in komen te staan en hij moet ook de verborgen bestanden meenemen. En als er dus iets mis is met de bestaande versie van linux moet ik deze image zo terug kunnen zetten en verder kunnen gaan.

Kan iemand mij helpen???

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:30
Verborgen bestanden bestaan er niet in linux.

Volgens mij is dit topic al regelmatig langs geweest, probeer eens te zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
en de bestanden met een punt ervoor? dat zijn toch bestanden wie je niet krijgt te zien?

Verwijderd

die worden alleen gefilterd bij bepaalde file browsers (zoals ook ls) maar misschien moet je eerst zelf eens wat onderzoek zoen

http://www.google.com/linux

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 18:11
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 09:39:
geachte mensen,

ik ben vrij nieuw op het gebied van linux. Ik heb daarom ook 2 boekjes al aangeschaft. Maar nu zit ik met het probleem: ik moet een image maken van de harde schijf. Hier moet alles in komen te staan en hij moet ook de verborgen bestanden meenemen. En als er dus iets mis is met de bestaande versie van linux moet ik deze image zo terug kunnen zetten en verder kunnen gaan.

Kan iemand mij helpen???
Een image maken van een harde schijf kan je doen met 'dd' (man dd). Daarna wel even bzip2 overheendraaien als je de image gaat opslaan. 8)

https://github.com/atoomnetmarc/

Verwijderd

Topicstarter
en hoe werkt dat dan met dd. Hier heb ik wel iets van gehoord maar durf het nog niet echt aan. Kan iemand mij hier verder wegwijs in maken??

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

tiep in je console gewoon in 'man dd' of lman dd

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt ook eerst in vmware een linuxbak aanmaken en lekker gaan zitten prutsen, kan er tenminste nix misgaan :)

• DiNo!
ander idee, heb je hier iets aan: google: make image of linux partition 8)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:04
maken:

dd if=/dev/hda | bzip2 > /tmp/bla.image.bz2

terugzetten:

cat /tmp/bla.image.tar.bz2 | bunzip2 | dd of=/dev/hda

/dev/hda moet je natuurlijk wel vervangen door de schijf/partitie die _jij_ wil backuppen :)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

he dino neem anders in je sig ook even www.google.com/linux op werkt nog beter 8)

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:01
norton ghost moet ook wel werken

woei!

• DiNo!
Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 11:18:
he dino neem anders in je sig ook even www.google.com/linux op werkt nog beter 8)
8)

Verwijderd

kewl

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

PaszWerken schreef op 05 november 2002 @ 11:22:
norton ghost moet ook wel werken
norton ghost is geen linuxprogramma en kost bovendien veel flappen. Je kunt in zo'n geval beter gebruik maken van een programma als partition image (partimage). Dat is een gratis linuxprogramma (textbased) wat behoorlijk goeie features met zich meedraagt (opslaan van images over het netwerk enzo).

Verwijderd

;)

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-05 18:46

WarPuppy

Electronic Technology

Maar kan je met dd dus ook een image terugdumpen onder linux zelf.
Iig wat ik bedoel, is als je jhda hebt gebackupd, dat je die daarna er weer terug overheen zet, gaat dat lukken?
Dit ivm denk ik met actieve processen, of moet je dan via een diskette opstarten ?

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:01
Valium schreef op 05 november 2002 @ 19:21:
[...]

norton ghost is geen linuxprogramma en kost bovendien veel flappen.
true, maar dat wil nog niet zeggen dat je er geen Linux image van kan maken.
een keer een bootflop maken onder windows en je bent in business.
Kost misschien wat, maar daar zijn ook wel oplossingen voor te verzinnen O-)
Valium schreef op 05 november 2002 @ 19:21:
[...]
Je kunt in zo'n geval beter gebruik maken van een programma als partition image (partimage).
Heb ik ook eens geprobeerd, maar ging mij iig helemaal de mist in. zal wel aan mij liggen.

woei!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

WarPuppy schreef op 06 november 2002 @ 11:00:
Maar kan je met dd dus ook een image terugdumpen onder linux zelf.
Iig wat ik bedoel, is als je jhda hebt gebackupd, dat je die daarna er weer terug overheen zet, gaat dat lukken?
Dit ivm denk ik met actieve processen, of moet je dan via een diskette opstarten ?

Als je alle bestanden wilt terugzetten (als in: een volledige partitie overschrijven) dan zul je zeker in het geval van je root-partitie even moeten switchen naar een diskette of naar een andere partitie als root-filesystem. Zie de manpages van pivot_root en chroot.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1